Leegtrekken accu
  • Sabine1978
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 25
    GeregistreerdCOLON do mei 24, 2007 9:21 am
    WoonplaatsCOLON Ridderkerk

    Leegtrekken accu

    door Sabine1978 » ma jul 16, 2007 9:06 am

    Goodmorning,

    Zucht..ik heb hier al eens eerder een post over gemaakt, het probleem is echter nog niet verholpen..en we zijn 3 maanden verder :cry:

    In t kort :P :
    De accu is helemaal leeg nadat de auto 14 uur stilstaat. Volgens het garagebedrijf waar ik hem kocht zat er een lekstroom op zekering 12. Die hebben ze eruit gehaald. Afin, probleem 3 weken opgelost maar toen weer begonnen (ik heb ook al een nieuwe accutvan 55Ah).

    Heb de auto na 4x te zijn teruggeweest naar de garage uiteindelijk gebracht naar MG-dealer in Alphen. Ook hij heeft geen lekstroom kunnen vinden maar wel wat dingen aangepast w.o. het afbreken van de uitgaand e signalen van het alarm, de zekering van t alarm vervangen watn die was kapot (het alarm ging ook steeds zomaar af), zekering 12 er weer netjes ingelegd en het lekstroom daar verholpen, de verlichting naar kofferbak en motorkap onderbroken en nog wat andere dingetjes.

    Woensdagmiddag auto opgehaald, vrijdagavond voor het laatst gebruikt en ja hoor, zaterdagavond laat: NIKS MEER, LEGE ACCU!! :evil:

    Metingen:
    - motor uit: reststroom accu 12V
    - motor gestart en verbruikers uit: 13,9V
    - motor gestart en verbruikers aan: radio, licht, ventilatie: 13V

    Lijkt mij toch een beetje weinig, volgens MG zijn die waardes normaal, wie kan me hier meer over vertellen? Zit het niet in de spanningsregelaar als die waardes zo hoor?

    Nu gaat de auto wederom terug, volgens MG kan het in het linkerportierslot zitten omdat dat volgens hem vanzelf op slot gaat (er blijkt ook een slotpal te ontbreken). MG gaat nu daar zoeken....

    IK BEN HOPELOOS :cry: :cry:
    - leek in opleiding :-) -
  • .:bert:.
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 611
    GeregistreerdCOLON wo maart 14, 2007 8:42 pm
    WoonplaatsCOLON Halen

    door .:bert:. » ma jul 16, 2007 11:11 am

    Precies een beetje tegenslag? :wink:

    Niet te vlug paniekeren en geduld blijven bewaren, dat elektrisch gedoe is soms heel moeilijk te vinden. Wie weet waar zit er een beetje verlies (kan zelfs domweg in de autoradio zijn).

    Het zou ook kunnen dat, dit heeft een vriendin van mij voorgehad, dat de starter blijft "plakken" en zo de batterij leegtrekt. Is ook maar een ideetje.
  • Sabine1978
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 25
    GeregistreerdCOLON do mei 24, 2007 9:21 am
    WoonplaatsCOLON Ridderkerk

    door Sabine1978 » ma jul 16, 2007 11:39 am

    Beetje tegenslag? :shock: Ben er toch al 3 maanden 'zoet' mee, begin beetje de angst te krijgen dat er iets goed mis is :? Volgens mn pa zit het zeer waarschijnlijk in iets simpels en ik hoop het ook.

    Donderdag gaat de centrale vergrendeling van de deuren af, even kijken of er miss daar sluiting zit. De CV werkt nl niet goed (al sinds begin niet).

    Zal idd ook vragen of hij wil kijken of de startmotor blijft hangen ja, zoiets heeft mn vader ook ooit gezegd...

    -to be continued- :lol:
    - leek in opleiding :-) -
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma jul 16, 2007 12:11 pm

    Het lijkt me vrij simpel om te testen of de batterij nog gaat leeggetrokken worden of niet. Als de batterij opgebruikt wordt, dan vloeit er een stroom en die kan je meten door een eenvoudige multimeter in serie te zetten (tss. 1 pool van de accu en de accuklem). Lees je X aantal Ampère af, dan wordt er stroom verbruikt....

    24h voor een 55Ah batterij leeg te halen, vraagt (theoretisch) een stroom van 2,3 Ampère, wat behoorlijk veel is.

    Meet bvb. de stroom net nadat de motor afgezet is en een kwartiertje later. De eerste meting moet beduidend hoger liggen, aangezien de ECU dan nog actief is. 15 minuutjes later moet de ECU uitgeschakeld zijn en mag deze geen stroom meer verbruiken (iets van 1mA). 't Zou me verbazen mocht de ECU een verbruik hebben van >2A, maar je kan het eens (laten) nagaan, want dikwijls wordt het over het hoofd gezien.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma jul 16, 2007 12:29 pm

    Inderdaad, ik snap niet dat de garagehouders, je laten vertrekken, terwijl het nog niet is opgelost, en zo simpel te meten is, zoals Erik aangeeft.
    In het slechtste geval kan je toch één voor één de zekeringen uit trekken, en zien of er nog een verbruik is op je multimeter, daar moet je geen garagehouder voor zijn. Begin uiteraard met de meest voor de hand liggende : Radio, binnenverlichting..... Ook het alarm, klokje etc.. trekt stroom weg, maar mag geen oorzaak zijn van een lege batterij op 24h.
    De startmotor zou ik persoonlijk echter uit sluiten, want wanneer deze blijft plakken, start de wagen ook niet meer (cfr. truuk met de hamer).

    Dus, gewoon elemineren met de multimeter op de batterij !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    door Emile » ma jul 16, 2007 12:43 pm

    - motor uit: reststroom accu 12V
    - motor gestart en verbruikers uit: 13,9V
    - motor gestart en verbruikers aan: radio, licht, ventilatie: 13V

    ik gok nog steeds op de dynamo met versleten sleepcontacten. eigenlijk even de auto starten en de accu min pool loshalen blijft de auto lopen werkt de dynamo. ook even laten warmdraaien zonder accu. het kan zij n dat de dynamo niet altijd stroom levert en zo de accu niet goed bijlaad
    2003 MG TF 160.
  • Sabine1978
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 25
    GeregistreerdCOLON do mei 24, 2007 9:21 am
    WoonplaatsCOLON Ridderkerk

    door Sabine1978 » ma jul 16, 2007 12:49 pm

    Voor zover ik weet, is nu bij reeds 2 garages w.o. 1 officiele MG dealer getest of er lekstroom is en die schijnt er niet te zijn...maar misschien moet ik maar zelf eens gaan meten echter heb ik dit nog nooooit gedaan. Ik weet NIKS van electriciteit. Ik zal het eens aan mn vader vragen, die weet het zeker weten wel hihi...

    Wat Emile zegt heb ik geloof ik toch ook wel zo'n idee van...word ik niet ge-elektrocuteerd als ik die pool los ga halen als de motor draait haha??
    - leek in opleiding :-) -
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    door Emile » ma jul 16, 2007 1:34 pm

    min pool is zit aan de koetswerk van de auto. geen gevaar
    2003 MG TF 160.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma jul 16, 2007 1:39 pm

    Als dit tot elektrocutie leidt hebben we het probleem gevonden, want dit zou niet mogen. :wink:

    Bij los halen of vast zetten van de klemmen aan de polen altijd vastberaden te werk gaan... dit geeft het minst vonken en is het meest gezonde voor alles wat verder in de stroomkring zit.

    De doorsnee multimeter heeft 3 aansluitingen:
    1 - voor de masse (de zwarte kabel zeg maar)
    2 - voor parallel metingen, zoals weerstand (in Ohm) en spanning (in Volt) (voor de rode kabel zeg maar)
    3 - voor seriële metingen, zoals stroomsterkte (in Ampère).

    Verder stel je in wat je wil meten (weerstand, spanning of stroomsterkte) en eventueel het maximale bereik. Begin hoog genoeg, dan kan je nog altijd zakken....

    Dit zou zowat voldoende moeten zijn om enkele metingen te doen.


    PS. de stroomsterkte meten tijdens het starten zou ik niet proberen, de doorsnee multimeter kan die stroomsterkte niet aan.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Sabine1978
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 25
    GeregistreerdCOLON do mei 24, 2007 9:21 am
    WoonplaatsCOLON Ridderkerk

    door Sabine1978 » vr jul 20, 2007 2:53 pm

    Update: Net gebeld door Frans van Autohome. De dynamo was niet helemaal goed, daar hebben ze wat aan gemaakt. Hij laadt nu bij met 14,7 V (heel wat beter dan 13,5V). Tevens is de accu helemaal leeggetrokken en weer helemaal doorgeladen.

    Ik hoop dat het probleem nu eindelijk na 3 maanden ploeteren is opgelost! Anders moeten we gaan zoeken naar een relais dat 'blijft plakken' volgens Frans. Helpen duimen jongens :lol:
    - leek in opleiding :-) -
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » vr jul 20, 2007 5:44 pm

    hopelijk is het probleem verholpen nu. hoogst irritant zo'n probleem wat niet verholpen wordt.
  • Avatar gebruiker
    lucas
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2331
    GeregistreerdCOLON wo nov 09, 2005 4:40 pm
    WoonplaatsCOLON Bekkevoort (Be-VL)

    door lucas » vr jul 20, 2007 9:24 pm

    Zou het kunnen dat de alternator ipv stroom genereert, stroom verbruikt ingevolge een diode die stuk is ? Heb bij mijn Alfa dit probleem gehad en telkens was de batterij leeg na 1 tot 2 dagen!! na heel veel zoekwerk van de garage werd de alternator vervangen en het probleem was opgelost.
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    door Emile » vr jul 20, 2007 11:20 pm

    Sabine1978 schreefColonUpdate: Net gebeld door Frans van Autohome. De dynamo was niet helemaal goed, daar hebben ze wat aan gemaakt. Hij laadt nu bij met 14,7 V (heel wat beter dan 13,5V). Tevens is de accu helemaal leeggetrokken en weer helemaal doorgeladen.

    Ik hoop dat het probleem nu eindelijk na 3 maanden ploeteren is opgelost! Anders moeten we gaan zoeken naar een relais dat 'blijft plakken' volgens Frans. Helpen duimen jongens :lol:


    dacht ik al.
    2003 MG TF 160.
  • DannyVVC
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 296
    GeregistreerdCOLON di jul 17, 2007 9:32 am
    WoonplaatsCOLON Harderwijk
    CONTACTCOLON

    door DannyVVC » ma jun 29, 2009 3:01 pm

    Emile schreefColon- motor uit: reststroom accu 12V
    - motor gestart en verbruikers uit: 13,9V
    - motor gestart en verbruikers aan: radio, licht, ventilatie: 13V

    ik gok nog steeds op de dynamo met versleten sleepcontacten. eigenlijk even de auto starten en de accu min pool loshalen blijft de auto lopen werkt de dynamo. ook even laten warmdraaien zonder accu. het kan zij n dat de dynamo niet altijd stroom levert en zo de accu niet goed bijlaad


    Ook ik heb momenteel last van "lekstroom". Als ik de multimeter op de accu zet dan zie ik het voltage snel dalen, als ik echter zekering 12 eruit haal stopt dat direct.. Min pool heb ik ook al van de accu gehaald terwijl de motor draaide en die bleef het doen, dus ik kan er vanuit gaan dat de dynamo gewoon zijn werk doet??
    Wishlist:
    alu 52mm TB, Respray

    Done: Hardtop, witte pinkers, KH-splitter, 75th ann velgen, black lexus taillights, K&N, Exhaust
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma jun 29, 2009 5:41 pm

    For the record: zekering 12 is voor het klokje, radio en de interieur verlichting, niet ?

    Eerst en vooral even de aansluitingen van de radio nakijken en/of eventueel loskoppelen. Je raakt makkelijk aan de achterkant van de radio door de ventilatorrooster boven de middenconsole eruit te wippen.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 15 en 0 gasten