Banden - voor breder dan achter?
  • rvdm
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 114
    GeregistreerdCOLON zo jun 24, 2007 10:09 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    Banden - voor breder dan achter?

    door rvdm » zo jul 15, 2007 1:59 pm

    Hoi,

    Ik heb op m'n nieuwe F-je een viertal Michelin Energy banden liggen.
    Op de snelweg merk ik vrij veel van wind en spoorvorming - nou begrijp ik dat 't F-je daar zowieso wat gevoeliger voor is, dus voor mij ook nog wennen.

    Na 'n blik op de banden blijkt dat hij is afgeleverd met voorop 195/60/R15, en achterop 185/55/R15.
    Ik heb hier - en elders - alle banden-info nagezocht, en kom op een algemene 'optimale combinatie' van 195/205 of 195/215 (voor/achter), in combinatie met 16" velgen (die bij mij zowieso al moeten/horen, want brooklands LE). Ik hoop daarom dat ik hiermee niet een 'redundant' topic open :)

    De concrete vragen:
    - Krijg ik minder last van spoorvorming/wind als ik voor/achter verwissel?
    - Wat is het effect van voor bredere banden dan achter ?

    Groetjes,
    Robert
    1.8Mpi Brooklands LE + hardtop
  • Rick
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    Clubshop, Gallery en Penningmeester
    BerichtenCOLON 7030
    GeregistreerdCOLON zo apr 01, 2007 8:23 pm
    WoonplaatsCOLON Sambeek (NL)
    CONTACTCOLON

    door Rick » zo jul 15, 2007 2:10 pm

    Ik zou de velgen alvast wisselen. Voor naar achter en achter naar voor. Ik denk dat het al wat zou schelen.
    Op mijn F heb ik voor 185/55/r15 en achter 205/50/r15.
    Ik ga nu ook naar 16 inch en heb 195/45/r16 voor en 215/40/r16 besteld.
    Als je straks ook nieuwe banden nodig hebt kijk dan op http://www.autobandenmarkt.nl
    Verder laat ik het over aan de experts op het forum.
    MGF British Racing Green 1997
    MG ZT 260 SE Pearl Black 2004 sold
    MG ZR 160 Starlight Silver 2004 sold
    Seat Leon ST FR Dynamic Montsandrood 2014
  • Avatar gebruiker
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

    Re: Banden - voor breder dan achter?

    door Pete » zo jul 15, 2007 3:02 pm

    rvdm schreefColon... voorop 195/60/R15, en achterop 185/55/R15...

    dat je voorop een bredere band hebt dan achter is al vreemd. Ik kan me ook zeker voorstellen dat je meer last van spoorvorming en zijwind hebt dan normaal....
    ...maar dat je bredere band ook nog eens hoger is lijkt me helemaal ongepast. Misschien merkt je dat niet tijdens het rijden maar fysiek staat je auto voor hoger dan achter (15mm) :?


    Pete
    MGTF 135 - Pearl black
  • Avatar gebruiker
    Basmeg
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 30
    GeregistreerdCOLON vr jul 07, 2006 5:09 am
    WoonplaatsCOLON Voorthuizen

    door Basmeg » zo jul 15, 2007 3:05 pm

    Sinds kort heb ik achter de Goodyears ingewisseld voor Toyo's. Voor (nog) Goodyears maar ik vind dat zijwindgevoeligheid en de gevoeligheid voor spoorvorming duidelijk zijn toegenomen. Ik hoop dat het minder wordt wanneer ik ook voor de Goodyears omruil voor Toyo's.
    Of er een relatie is tussen breedte en spoorgevoeligheid weet ik niet.
    MG TF 160 2002 Anthracite
  • rvdm
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 114
    GeregistreerdCOLON zo jun 24, 2007 10:09 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    Re: Banden - voor breder dan achter?

    door rvdm » zo jul 15, 2007 3:13 pm

    Pete schreefColon
    rvdm schreefColon... voorop 195/60/R15, en achterop 185/55/R15...

    dat je voorop een bredere band hebt dan achter is al vreemd. Ik kan me ook zeker voorstellen dat je meer last van spoorvorming en zijwind hebt dan normaal....
    ...maar dat je bredere band ook nog eens hoger is lijkt me helemaal ongepast. Misschien merkt je dat niet tijdens het rijden maar fysiek staat je auto voor hoger dan achter (15mm) :?


    Nu je 't zegt.. :) Ik controleer straks nog even of ik de wanghoogtes goed heb genoemd.

    De wissel ga ik volgende week in ieder geval even doen. Hij gaat dan even mee naar de garage van m'n schoonvader, en we gooien er dan meteen een setje nieuwe remblokjes op.
    1.8Mpi Brooklands LE + hardtop
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo jul 15, 2007 7:43 pm

    Die bandenmaat is minmaal gevaarlijk. Er horen smallere banden voorop omdat onderstuur minder gevaarlijk is dan overstuur.

    De reden dat de verkeerde (grotere diameteter) banden voorop gegaan zijn is omdat de km teller in de versnellingsbak (achterwielen) zit. Als de banden grote achter liggen geeft de teller 5% minder aan dan normaal.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » zo jul 15, 2007 7:51 pm

    Basmeg schreefColonSinds kort heb ik achter de Goodyears ingewisseld voor Toyo's. Voor (nog) Goodyears maar ik vind dat zijwindgevoeligheid en de gevoeligheid voor spoorvorming duidelijk zijn toegenomen. Ik hoop dat het minder wordt wanneer ik ook voor de Goodyears omruil voor Toyo's.
    Of er een relatie is tussen breedte en spoorgevoeligheid weet ik niet.


    zo snel mogelijk ook voor de toyo's leggen. zorg dat je rondom hetzelfde merk en type band hebt!!!

    je hebt nu een verhoogde kans om achterstevoren te eindigen in een snelle bocht. zeker met een nat wegdek.

    weet niet zeker of het ook voor de brooklands geldt, maar dacht dat op de cups std 215/40/16 rondom horen te liggen.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo jul 15, 2007 7:59 pm

    Yup, maar aan de andere kant is het zonde banden te komen voor velgen die je niet wilt....
    Building >200BHP K-series
  • rvdm
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 114
    GeregistreerdCOLON zo jun 24, 2007 10:09 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    door rvdm » zo jul 15, 2007 8:03 pm

    Inderdaad :)
    Ik ga ook zeker geen Toyo's (of andere) nieuwe banden kopen voor de 15" velgen - Tenzij 't zo lastig wordt velgen te vinden, en deze banden alweer versleten zijn :) :)

    Wel heb ik nu (duidelijk) de bevestiging dat de huidige combinatie Niet Handig is. Wel rijd ik er nog een week elke dag zo'n 50km-heen-en-terug mee naar m'n werk; zaterdag a.s. worden ze verwisseld.
    1.8Mpi Brooklands LE + hardtop
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo jul 15, 2007 8:06 pm

    kan je niet terug naar de dealer/verkoper voor garantie ?
    Building >200BHP K-series
  • rvdm
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 114
    GeregistreerdCOLON zo jun 24, 2007 10:09 pm
    WoonplaatsCOLON Utrecht

    door rvdm » zo jul 15, 2007 8:19 pm

    Jazeker - die ga ik ook even bellen. Het probleem is natuurlijk alleen, dat ik de aankoper-met-weinig-ervaring ben.
    Voordat ik de dealer bel, wil ik beslagen ten ijs komen, en zo goed mogelijk weten waar ik 't over heb :)
    Heb al gezocht naar referenties van bandenfabrikanten of MG zelf.
    1.8Mpi Brooklands LE + hardtop
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo jul 15, 2007 8:21 pm

    in het meest optimale geval krijg je de 185x55x15's vooraan en komen er zelfde merk/type nieuwe banden achter in de maat 205x50x15
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma jul 16, 2007 12:20 pm

    Dit is absurd.... (niet Sander's en anderen hun commentaar, maar de wagen op zo een wijze afleveren).

    Check ook even of de draairichting van de banden gerespecteerd is... dan kan immers ook voor wat instabiliteit zorgen en als we zien hoe de banden gemonteerd zijn, zou een fout hiermee geen verrassing zijn.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma jul 16, 2007 12:32 pm

    good point !

    Het feit dat er Rover velgen op liggen deed m'n wenkbrauwen al fronsen, dus sta ik hier ook niet van versteld. Waarschijnlijk een handelaar, die de velgen los verkocht, en er maar snel en gauw de eerste de beste passende velgen op gooide, zonder zelfs maar bandenmaten en dergelijke te checken. Je mag al blij zijn, dat ze paar aan paar lagen misschien. :wink:

    Hopelijk vind je snel terug brooklands wielen, zodat hij terug origineel is en er terug gelikt uitziet.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma jul 16, 2007 12:58 pm

    ErikB schreefColonDit is absurd.... (niet Sander's en anderen hun commentaar, maar de wagen op zo een wijze afleveren).

    Check ook even of de draairichting van de banden gerespecteerd is... dan kan immers ook voor wat instabiliteit zorgen en als we zien hoe de banden gemonteerd zijn, zou een fout hiermee geen verrassing zijn.


    Het verbaast mij keer op keer. Zelfs een garagist zou toch enigzinds verstand van auto's moeten hebben. Dit is voor mij namelijk niet de 1e keer dat auto's op deze wijze afgeleverd worden. Voor en achter verwisselen is voor hen blijkbaar gewoon. Nou dat kan misschien op een alledaagse auto. Op een F kan het absoluut niet. Dit kan echt gevaarlijk zijn!

    Tevens is het jammer dat er Michelin Energy banden op liggen. Deze band is nooit ontwikkeld om op een F gelegd te worden. Deze is ontwikkeld voor die alledaagse auto. Binnen de stal van Michelin (MI het enige goede uit frankrijk) zijn veel betere banden voor een F beschikbaar (die monteert men niet omdat ze duurder zijn)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten