

j.reuvers schreefColonKokende motor kan ook het gevolg zijn van een defecte thermostaat.
Laat de auto stationaire draaien en kijk naar de temperatuurmeter.
Bij mij staat deze altijd netjes in het midden, weet niet wat de gebruikelijke stand is bij die van jou. Maar als je fan aanslaat moet je meter zakken. Doet hij het niet dan is waarschijnlijk je thermostaat defect.
Even proberen dus.
Groet,
Jeroen.

Bruce schreefColonEven recapituleren,
Er zit geen witte ( op mayonaise lijkende) aanslag aan de binnenkant van het tankje en er drijft ook geen olie film op? Er zit eveneens geen aanslag aan de olie pijlstok? Het koelvloeistof niveau daalt niet in zo verre dat je hem steeds moet bijvullen?
Er zit al een nieuwe dop op en de radiator ventilator slaat gewoon aan.
Ik geloof dan toch niet dat het een HGF is… maar ja wat wel?
Lucht in het systeem zou inderdaad kunnen, maar dan zou er of ergens een lek moeten zitten of er is onderhoud aan het koelsysteem gepleegd.
Drie dingen die je misschien nog kunt proberen,
1) Zet de kachel op zijn heetst en op standje 4, draai de dop van het koelvloeistof tankje af en laat hem zo (bij stationair toerental) warm draaien tot de olie 90 graden is (kan wel 15 minuten ofzo duren) Dit geeft lucht eventueel de kans om eruit te circuleren.
2) En dit kan eventueel in combinatie met punt 1, leg voor en achter oude kranten op de grond, en check deze na enige tijd op natte plekken. Lekjes kunnen heel klein zijn, waardoor ze bijna niet opvallen. Ik had dit probleem ook met een lek in mijn radiator, lek was zo klein dan je de druppels niet zag vallen.
3) Optie 3 laat het systeem bij de garage onder druk zetten en controleren op lekkage.
Hoop dat je hier wat aan hebt.


Bruce schreefColonAa, de radiator is vervangen, dat is bij mij in November ook gedaan, ik had daarna ook wat schommeling in het niveau doordat er nog een beetje lucht in zat, ik heb hem twee keer bijgevuld en nu is alles weer in orde.
Als de vloeistof kookt, staat de naald van de meter dan ook helemaal in het rood?


Kasper schreefColonOntluchten van het koelvloeistofsysteem is essentieel.
er zijn 3 plaatsen waar je moet ontluchten:
* radiator (kunststof doppie, weggooien en nieuwe monteren)
* kachel
* motor
Absoluut noodzakelijk om een goed ontlucht systeem te hebben.

Thomas schreefColonKasper schreefColonOntluchten van het koelvloeistofsysteem is essentieel.
er zijn 3 plaatsen waar je moet ontluchten:
* radiator (kunststof doppie, weggooien en nieuwe monteren)
* kachel
* motor
Absoluut noodzakelijk om een goed ontlucht systeem te hebben.
Is het misschien mogelijk met een drietal foto's aan te geven waar deze
ontluchtingpunten exact zitten.
Thomas


Gebruikers op dit forum: 1 en 0 gasten
Copyright © 2020. All Rights Reserved. Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited.