Kokende Koelvloeistof
  • j.reuvers
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 98
    GeregistreerdCOLON wo jun 21, 2006 11:37 am
    WoonplaatsCOLON Overdinkel

    door j.reuvers » di jul 03, 2007 10:09 pm

    Kokende motor kan ook het gevolg zijn van een defecte thermostaat.

    Laat de auto stationaire draaien en kijk naar de temperatuurmeter.

    Bij mij staat deze altijd netjes in het midden, weet niet wat de gebruikelijke stand is bij die van jou. Maar als je fan aanslaat moet je meter zakken. Doet hij het niet dan is waarschijnlijk je thermostaat defect.

    Even proberen dus.

    Groet,

    Jeroen.
    MGF bj '99 Platinum Silver, Xenon 6000K, witte blinkers, hardtop in de kleur. Toyo Proxis R
  • Avatar gebruiker
    Diederik
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 75
    GeregistreerdCOLON ma feb 12, 2007 4:17 pm
    WoonplaatsCOLON De Bilt / Nederland

    door Diederik » wo jul 04, 2007 12:53 pm

    j.reuvers schreefColonKokende motor kan ook het gevolg zijn van een defecte thermostaat.

    Laat de auto stationaire draaien en kijk naar de temperatuurmeter.

    Bij mij staat deze altijd netjes in het midden, weet niet wat de gebruikelijke stand is bij die van jou. Maar als je fan aanslaat moet je meter zakken. Doet hij het niet dan is waarschijnlijk je thermostaat defect.

    Even proberen dus.

    Groet,

    Jeroen.


    Dat van die thermostaat zou kunnen, alleen zoek ik dan nog de verklaring voor de toename van de koelvloeistof??

    groet
    MG F Bj 2000, Br racing green, leder etc etc..
  • Avatar gebruiker
    Diederik
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 75
    GeregistreerdCOLON ma feb 12, 2007 4:17 pm
    WoonplaatsCOLON De Bilt / Nederland

    door Diederik » wo jul 04, 2007 12:56 pm

    Bruce schreefColonEven recapituleren,
    Er zit geen witte ( op mayonaise lijkende) aanslag aan de binnenkant van het tankje en er drijft ook geen olie film op? Er zit eveneens geen aanslag aan de olie pijlstok? Het koelvloeistof niveau daalt niet in zo verre dat je hem steeds moet bijvullen?
    Er zit al een nieuwe dop op en de radiator ventilator slaat gewoon aan.
    Ik geloof dan toch niet dat het een HGF is… maar ja wat wel?

    Lucht in het systeem zou inderdaad kunnen, maar dan zou er of ergens een lek moeten zitten of er is onderhoud aan het koelsysteem gepleegd.
    Drie dingen die je misschien nog kunt proberen,
    1) Zet de kachel op zijn heetst en op standje 4, draai de dop van het koelvloeistof tankje af en laat hem zo (bij stationair toerental) warm draaien tot de olie 90 graden is (kan wel 15 minuten ofzo duren) Dit geeft lucht eventueel de kans om eruit te circuleren.
    2) En dit kan eventueel in combinatie met punt 1, leg voor en achter oude kranten op de grond, en check deze na enige tijd op natte plekken. Lekjes kunnen heel klein zijn, waardoor ze bijna niet opvallen. Ik had dit probleem ook met een lek in mijn radiator, lek was zo klein dan je de druppels niet zag vallen.
    3) Optie 3 laat het systeem bij de garage onder druk zetten en controleren op lekkage.

    Hoop dat je hier wat aan hebt.


    Hoi Bruce,

    Nog niet zo lang geleden is de radiateur vervangen, kan misschien wel een slangetje zijn wat lekt maar ik zit dan wel met de toename van de koelvloeistof die niet te verklaren is.

    Daarnaast, zit er geen drap aan de oliepeilstok en geen mayo in de koelvloeistof. ik ga dit allemaal nog wel is goed nalopen.
    Ik haal volgende week ergens wel even de kap eraf om te te kijken of ik iets raars zie.
    MG F Bj 2000, Br racing green, leder etc etc..
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » wo jul 04, 2007 1:02 pm

    Aa, de radiator is vervangen, dat is bij mij in November ook gedaan, ik had daarna ook wat schommeling in het niveau doordat er nog een beetje lucht in zat, ik heb hem twee keer bijgevuld en nu is alles weer in orde.
    Als de vloeistof kookt, staat de naald van de meter dan ook helemaal in het rood?
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Avatar gebruiker
    Diederik
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 75
    GeregistreerdCOLON ma feb 12, 2007 4:17 pm
    WoonplaatsCOLON De Bilt / Nederland

    door Diederik » wo jul 04, 2007 4:36 pm

    Bruce schreefColonAa, de radiator is vervangen, dat is bij mij in November ook gedaan, ik had daarna ook wat schommeling in het niveau doordat er nog een beetje lucht in zat, ik heb hem twee keer bijgevuld en nu is alles weer in orde.
    Als de vloeistof kookt, staat de naald van de meter dan ook helemaal in het rood?


    toen de vloeistof bij mij kookte stond de koelvloeistof temp idd in het rood... de motortemp was "normaal"
    maar dan zit er dus lucht in... dat moet er dan toch wel uit gaan..? heb hem vorige week wel tijd laten draaien met dop van expansievat eraf...

    ik moet zowiezo even alle koelvloeistof vervangen aangezien er water bij is gegooit..
    MG F Bj 2000, Br racing green, leder etc etc..
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » wo jul 04, 2007 4:47 pm

    Ontluchten van het koelvloeistofsysteem is essentieel.

    er zijn 3 plaatsen waar je moet ontluchten:
    * radiator (kunststof doppie, weggooien en nieuwe monteren)
    * kachel
    * motor

    Absoluut noodzakelijk om een goed ontlucht systeem te hebben.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Thomas
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 639
    GeregistreerdCOLON zo maart 28, 2004 12:35 pm
    WoonplaatsCOLON Maassluis Nederland

    door Thomas » wo jul 04, 2007 5:49 pm

    Kasper schreefColonOntluchten van het koelvloeistofsysteem is essentieel.

    er zijn 3 plaatsen waar je moet ontluchten:
    * radiator (kunststof doppie, weggooien en nieuwe monteren)
    * kachel
    * motor

    Absoluut noodzakelijk om een goed ontlucht systeem te hebben.


    Is het misschien mogelijk met een drietal foto's aan te geven waar deze
    ontluchtingpunten exact zitten.

    Thomas
    Snel....Sneller.....Snelst
  • Avatar gebruiker
    Diederik
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 75
    GeregistreerdCOLON ma feb 12, 2007 4:17 pm
    WoonplaatsCOLON De Bilt / Nederland

    door Diederik » wo jul 04, 2007 5:55 pm

    Thomas schreefColon
    Kasper schreefColonOntluchten van het koelvloeistofsysteem is essentieel.

    er zijn 3 plaatsen waar je moet ontluchten:
    * radiator (kunststof doppie, weggooien en nieuwe monteren)
    * kachel
    * motor

    Absoluut noodzakelijk om een goed ontlucht systeem te hebben.


    Is het misschien mogelijk met een drietal foto's aan te geven waar deze
    ontluchtingpunten exact zitten.

    Thomas


    bij de radiateur weet ik, kachel niet en motor?
    Maar hoe kan het dan dat ik ineens teveel koelvloeistof heb...?
    MG F Bj 2000, Br racing green, leder etc etc..
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » wo jul 04, 2007 6:30 pm

    Kachel zit onder de kap waar ook de hydragas nippels zitten (onder de voorkap) en die van het blok zit op de metalen koelpijp die over het blok loopt ter hoogte van de gasklep.
    Building >200BHP K-series
  • j.reuvers
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 98
    GeregistreerdCOLON wo jun 21, 2006 11:37 am
    WoonplaatsCOLON Overdinkel

    door j.reuvers » do jul 05, 2007 1:34 pm

    Ik denk dat er idd lucht in het systeem zit. Systeem ontluchten zoals hierboven beschreven. Misschien de auto iets opkrikken, Expansie-vat moet het hoogste punt zijn.

    Het is idd zo dat het nivo van de koelvloeistof wel iets schommelt. Dit ivm
    het uitzetten in hete- en krimpen in koude toestand.

    Kijk eerst of het thermostaat werkt.

    Succes!

    Groet,

    Jeroen.
    MGF bj '99 Platinum Silver, Xenon 6000K, witte blinkers, hardtop in de kleur. Toyo Proxis R
  • Avatar gebruiker
    Diederik
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 75
    GeregistreerdCOLON ma feb 12, 2007 4:17 pm
    WoonplaatsCOLON De Bilt / Nederland

    door Diederik » do jul 12, 2007 6:08 pm

    [quote="j.reuvers"]Ik denk dat er idd lucht in het systeem zit. Systeem ontluchten zoals hierboven beschreven. Misschien de auto iets opkrikken, Expansie-vat moet het hoogste punt zijn.

    Daar ben ik weer, de auto staat nu een tijdje binnen en van de week had ik even tijd om ernaar te kijken. Op de droge vloer lag er een klein plasje ter hoogte van de koelvloeistofpijpen aan de voorkant. Denk dus dat ie daar lucht vandaan haalt en dat die lucht ergens in het systeem zit...?

    is die bevestiging van de buizen met de slang zelf makkelijk te verhelpen?

    ik wil zowiezo de koelvloeistof eruit laten lopen en voorzien van nieuwe.. tenslotte zit er best wat water in... en dan gewoon slangen en buizen nakijken, ontluchten... en knallen maar!
    MG F Bj 2000, Br racing green, leder etc etc..
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » vr jul 13, 2007 1:49 am

    mogelijk zitten de slangklemmen niet strak genoeg meer. zou kunnen dat ze lauter met ty-raps vast zitten. check ook gelijk of je leidingen geen lekkage hebben. zijn ze nl gevoelig voor.
  • j.reuvers
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 98
    GeregistreerdCOLON wo jun 21, 2006 11:37 am
    WoonplaatsCOLON Overdinkel

    door j.reuvers » vr jul 13, 2007 12:24 pm

    Ik zou het niet met tayrips doen hoor.

    Gewoon deugdelijke slangklemmen erop. Het systeem komt onder druk te staan en dan helpen die tyraps niet hoor.

    Groet,

    Jeroen.
    MGF bj '99 Platinum Silver, Xenon 6000K, witte blinkers, hardtop in de kleur. Toyo Proxis R
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » vr jul 13, 2007 2:47 pm

    :P nee niet enkel met ty-raps vastzetten.
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » zo jul 15, 2007 4:53 pm

    Beetje offtopic maar Jeroen, wat is je kenteken? Grote kans dat ik je wel eens heb gespot in Enschede en omstreken.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2 en 0 gasten