Kokende Koelvloeistof
  • Avatar gebruiker
    Diederik
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 75
    GeregistreerdCOLON ma feb 12, 2007 4:17 pm
    WoonplaatsCOLON De Bilt / Nederland

    Kokende Koelvloeistof

    door Diederik » ma jul 02, 2007 3:47 pm

    JA hoor!! het is zover.. ik heb zoals het er nu uitziet een lekke koppakking. Was er wel snel bij dus motor is zover ik weet niet oververhit geraakt..

    Het gekke is dat er geen drap in de olie drijft of olie in mijn koelvloeistof.
    Weet iemand wat het nog meer zou kunnen zijn? koelventilator slaat aan, van de ventilator voor is de zekering gewoon heel..

    Mocht het een HGF zijn...Kost het ongeveer 700 euro om dit te vervangen?

    Ben helaas wel tot de conclusie gekomen dat ik mijn geliefde MG wil verkopen..

    :cry: :cry: :cry: :cry:
    MG F Bj 2000, Br racing green, leder etc etc..
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma jul 02, 2007 6:14 pm

    Zit er nog water in het tankje ?
    Building >200BHP K-series
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » ma jul 02, 2007 6:23 pm

    er zijn wel meer gevallen bekend van kokende koelvloestof, dat hoeft niet direct een HGF te betekenen.
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma jul 02, 2007 7:54 pm

    Kan ook een buitenwaardse koppaking faling zijn uiteraard, of misschien gewoon een lekkage aan de waterpomp bv.
    Ik vind het wel jammer dat je zo snel de hoop opgeeft en de F van de hand doet. Andere mreken zijn ook niet feilloos hoor. Elke merk heeft zo zijn specifieke problemen, en jammer genoeg is dat bij de F de koppakking. echter als je zelf handig bent en de motor is niet oververhit geraakt, fix je dit zelf in een dag.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Diederik
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 75
    GeregistreerdCOLON ma feb 12, 2007 4:17 pm
    WoonplaatsCOLON De Bilt / Nederland

    door Diederik » ma jul 02, 2007 9:07 pm

    Sander schreefColonZit er nog water in het tankje ?


    er zit gewoon water in het tankje... stroomt dus niet leeg...
    Dan is het dus geen HGF.... maar wat dan wel? en hoe kom ik daar achter?

    als ik hem goedkoop kan maken... hou ik hem misschien wel... heb er afgelopen jaar gewoon veel geld in gepompt...

    hoor het graag!
    MG F Bj 2000, Br racing green, leder etc etc..
  • Avatar gebruiker
    Diederik
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 75
    GeregistreerdCOLON ma feb 12, 2007 4:17 pm
    WoonplaatsCOLON De Bilt / Nederland

    door Diederik » ma jul 02, 2007 9:09 pm

    Bruno schreefColonKan ook een buitenwaardse koppaking faling zijn uiteraard, of misschien gewoon een lekkage aan de waterpomp bv.
    Ik vind het wel jammer dat je zo snel de hoop opgeeft en de F van de hand doet. Andere mreken zijn ook niet feilloos hoor. Elke merk heeft zo zijn specifieke problemen, en jammer genoeg is dat bij de F de koppakking. echter als je zelf handig bent en de motor is niet oververhit geraakt, fix je dit zelf in een dag.


    Hoe kan ik dit checken?
    MG F Bj 2000, Br racing green, leder etc etc..
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma jul 02, 2007 9:29 pm

    Als je geen water verliest, kan het dus niet zijn dat er een buitenwaards lek al dan niet via waterpomp is.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma jul 02, 2007 10:02 pm

    Het koken kan ook komen door een defecte dop op het watertankje. Hierdoor kan er geen druk in het koelsysteem opgebouwd worden (normaal moet er 1bar op het koelsysteem staan)

    Als er een water lekkage is kan je de zelfde symptomen hebben. Een uitwendige HGF gaat in 9 van 10 gevallen samen met stoomontwikkeling uit de engine bay. Andere lekkages moeten vij simpel zijn te spotten door te controleren of er nergens druppels/plasjes ontstaan.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Diederik
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 75
    GeregistreerdCOLON ma feb 12, 2007 4:17 pm
    WoonplaatsCOLON De Bilt / Nederland

    door Diederik » ma jul 02, 2007 10:29 pm

    Sander schreefColonHet koken kan ook komen door een defecte dop op het watertankje. Hierdoor kan er geen druk in het koelsysteem opgebouwd worden (normaal moet er 1bar op het koelsysteem staan)

    Als er een water lekkage is kan je de zelfde symptomen hebben. Een uitwendige HGF gaat in 9 van 10 gevallen samen met stoomontwikkeling uit de engine bay. Andere lekkages moeten vij simpel zijn te spotten door te controleren of er nergens druppels/plasjes ontstaan.


    De dop heb ik nog niet zo lang geleden vernieuwd, lekkage heb ik nog niet kunnen waarnemen.. dop bij de radiateur is ook dicht... het kan een slangetje zijn of zo... maar als ik hem stationair laten draaien en af en toe gas geef begint de vloeistof te borrelen... hij trekt dan wel ergens lucht vandaan lijkt me.. Iemand in de buurt van Utrecht binnenkort?
    MG F Bj 2000, Br racing green, leder etc etc..
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma jul 02, 2007 10:55 pm

    Als de dop er goed op zit,
    Als er dus druk in het systeem opgebouwd kan worden,
    Als er absoluut geen koelwaterverlies is,
    Als de motor gewoon loopt,

    Dan kan het waterniveau gewoon bewegen wat misschien wel lijkt op koken. De toevoer van het expansievat is een stilstaande leiding die variaties in het systeem opvangt. Hierdoor staat het water niet stil in het vaatje maar beweegt enigszins borrelend.

    Heb je een LLW sensor? Ben dan gerust, je zult op tijd gewaarschuwd worden als er toch een lekkage is (van welke aard dan ook)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Diederik
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 75
    GeregistreerdCOLON ma feb 12, 2007 4:17 pm
    WoonplaatsCOLON De Bilt / Nederland

    door Diederik » ma jul 02, 2007 11:03 pm

    Kasper schreefColonAls de dop er goed op zit,
    Als er dus druk in het systeem opgebouwd kan worden,
    Als er absoluut geen koelwaterverlies is,
    Als de motor gewoon loopt,

    Dan kan het waterniveau gewoon bewegen wat misschien wel lijkt op koken. De toevoer van het expansievat is een stilstaande leiding die variaties in het systeem opvangt. Hierdoor staat het water niet stil in het vaatje maar beweegt enigszins borrelend.

    Heb je een LLW sensor? Ben dan gerust, je zult op tijd gewaarschuwd worden als er toch een lekkage is (van welke aard dan ook)


    llwsensor heb ik niet, hou het dan ook strak in de gaten... maar de vloeistof gaat wel borrelen.. er is dus echt iets mis.. heb hem ook wel is een paar weken ervoor zonder dop laten draaien en toen bewoog er amper iets..
    Laatst bijgewerkt door 1 op Diederik, in totaal 0 keer bewerkt.
    MG F Bj 2000, Br racing green, leder etc etc..
  • Avatar gebruiker
    Diederik
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 75
    GeregistreerdCOLON ma feb 12, 2007 4:17 pm
    WoonplaatsCOLON De Bilt / Nederland

    koelvloeistof

    door Diederik » ma jul 02, 2007 11:07 pm

    het gekke is dat ik vorige week mijn koelvloeistof heb gecheckt, stond op prima niveau. Toen naar den bosch ben gereden vanaf utrecht en toen ik daar aankwam was het koelwaterniveau gestegen tot een paar cm onde de dop... ik heb de auto daar 2 dagen niet gebruikt in de veronderstelling dat bij koude motor het niveau wel weer zou zakken.

    op zondag weer bij de auto, niveau nog steeds hoog en amper gezakt..
    toch naar utrecht terug gereden... temp bleef normaal en dag later dus kokende motor bij een stoplicht...

    kan iemand dat verklaren??
    MG F Bj 2000, Br racing green, leder etc etc..
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma jul 02, 2007 11:25 pm

    Als de koelvloeistof lijkt te stijgen stijgt kan er lucht (verbrand mengsel) in de koelvoeistof via de kop pakking komen. Dat heb je een vrij uniek HGF voor de F maar het kan. Normaal wordt dit autmatisch ontlucht via de water outlet die in het inlaatspruitstuk meegegoten zit. Als die verstopt zit komt het uiteindlijk via de het dunne buisje wat lang boven over het blok loopt richting brandstoftank.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Diederik
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 75
    GeregistreerdCOLON ma feb 12, 2007 4:17 pm
    WoonplaatsCOLON De Bilt / Nederland

    door Diederik » ma jul 02, 2007 11:29 pm

    Sander schreefColonAls de koelvloeistof lijkt te stijgen stijgt kan er lucht (verbrand mengsel) in de koelvoeistof via de kop pakking komen. Dat heb je een vrij uniek HGF voor de F maar het kan. Normaal wordt dit autmatisch ontlucht via de water outlet die in het inlaatspruitstuk meegegoten zit. Als die verstopt zit komt het uiteindlijk via de het dunne buisje wat lang boven over het blok loopt richting brandstoftank.


    pff... heb ik weer...oke...en hoe kom ik erachter of dit het geval is...? kan ik dit zelf ergens oplossen? :cry:
    MG F Bj 2000, Br racing green, leder etc etc..
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » di jul 03, 2007 9:12 am

    Even recapituleren,
    Er zit geen witte ( op mayonaise lijkende) aanslag aan de binnenkant van het tankje en er drijft ook geen olie film op? Er zit eveneens geen aanslag aan de olie pijlstok? Het koelvloeistof niveau daalt niet in zo verre dat je hem steeds moet bijvullen?
    Er zit al een nieuwe dop op en de radiator ventilator slaat gewoon aan.
    Ik geloof dan toch niet dat het een HGF is… maar ja wat wel?

    Lucht in het systeem zou inderdaad kunnen, maar dan zou er of ergens een lek moeten zitten of er is onderhoud aan het koelsysteem gepleegd.
    Drie dingen die je misschien nog kunt proberen,
    1) Zet de kachel op zijn heetst en op standje 4, draai de dop van het koelvloeistof tankje af en laat hem zo (bij stationair toerental) warm draaien tot de olie 90 graden is (kan wel 15 minuten ofzo duren) Dit geeft lucht eventueel de kans om eruit te circuleren.
    2) En dit kan eventueel in combinatie met punt 1, leg voor en achter oude kranten op de grond, en check deze na enige tijd op natte plekken. Lekjes kunnen heel klein zijn, waardoor ze bijna niet opvallen. Ik had dit probleem ook met een lek in mijn radiator, lek was zo klein dan je de druppels niet zag vallen.
    3) Optie 3 laat het systeem bij de garage onder druk zetten en controleren op lekkage.

    Hoop dat je hier wat aan hebt.
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2 en 0 gasten