door ErikB » vr jun 15, 2007 1:24 pm
'k Heb even de thread doorgelezen en ik mis toch een belangrijke...... de zekering verantwoordelijk voor de fan vooraan. Standaard een 10A, maar bij voorkeur te vervangen door een 15A. (dit als mogelijke oplossing voor de overhitting, get it sorted, ASAP !!)
Naar mijn mening heeft de steppermotor hier zeker een rol bij (is trouwens mechanisch en kan dus makkelijker stuk gaan). De steppermotor zorgt ervoor dat het toerental mooi stationair blijft bij ca. 800-850rpm, onafhankelijk van de luchtdruk en de temperatuur (parameters die de hoeveelheid zuurstof beschikbaar in de cilinder gaan bepalen). Verder gaat die zelfde steppermotor ervoor zorgen dat bij gas loslaten het toerental zachtjes "landt" zonder dat de motor gaat stilvallen.
Als de gaskleppositiesensor een verkeerde waarde doorgeeft (gasklep geopend ipv. gasklep gesloten), dan gaat de positie van de steppermotor ook niet gewijzigd worden om het stationair toerental in te stellen.... en zal er een verkeerd stationair toerental zijn.
Bijkomend: als de steppermotor on its way out is, dan kan je eveneens problemen hebben bij het starten (te veel lucht).
@David: de PTP gebruikt wel de steppermotor (niet de enginebay fan), al gebruikt ie hem op een iets "aggresievere" manier en moet er 's ochtend wel eens ge-reset worden.
Stationair toerental is closed loop hé.
MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)