door ErikB » wo jun 06, 2007 2:00 pm
1) Voor alle duidelijkheid, jullie hebben toch de werking van de fan aan de radiator achter de voorbumper gecontroleerd. Er zit immers ook een fan in de motorruimte, maar die is minder kritisch.
2) Als je stoom hebt gezien, is er koelvloesitof ontsnapt en zal de kans kleiner zijn dat je het gaat terugvinden in de olie. Zoek eens voor sporen/restanten van 'opgedroogd' koelvloeistof ter hoogte van de dop van het expansievatje, aan de buitenkant.
3) Als de fan het vooraan niet deed, dan is de temperatuur te hoog opgelopen, daardoor is de druk te hoog opgelopen en
a) is de koppakking geploft OF
b) is de veiligheid van de dop op het expansievatje in werking geschoten en heeft deze druk gelost.
4) het dalen van de druk zorgt ervoor dat het kookpunt weer daalt en de hete vloeistof begint te koken (nog meer stoomontwikkeling)
5) Ontluchting van het systeem is echt wel een aanrader.... komt mooi uit dan kan het 'water' vervangen worden door 'echte koelvloeistof'.
MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)