BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1
Een paar probleempjes
  • Avatar gebruiker
    Miche
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 84
    GeregistreerdCOLON ma okt 23, 2006 1:06 am
    WoonplaatsCOLON Dilbeek (België)

    Een paar probleempjes

    door Miche » do mei 24, 2007 8:04 pm

    Hey,

    Kheb weer eens een aantal probleempjes met mijn MG ..

    Ik had gisteren mijn auto geparkeerd waar ik moest gaan werken, nadien kom ik terug, ik start de motor, laat hem even draaien want ik was nog aan het babbelen, en ik merk ineens dat het metertje van mijn watertemperatuur helemaal boven staat .. ik wist niet direct wat te doen, dus heb ik naar Touring gebeld, en die hadden me dus gezegd om het reservoir van mijn water eens na te kijken, en indien het leeg was, water bij te kappen .. ik heb het reservoir dus opengedraaid, en ik merkte dat er vrij weinig water inzat (ik hoorde het borrelen en koken) en ik heb er 1 liter water bijgekapt .. ik ben er dan mee naar huis gereden (30km). Het metertje was terug normaal, in het midden. Wat is de oorzaak hiervan? Ik neem aan dat het niet normaal is ..

    Ik denk dat het één van volgende dingen kan zijn:
    - gat in de radiator ? ik zie nergens water lekken dus ik neem aan dat het dat niet is.
    - kapotte pomp? ik denk het ook niet want als ik de motor laat draaien, en ik draai de dop van het waterreservoir open zie ik het water circuleren
    - kapotte join de culasse? geen idee hoe ik dit moet achterhalen

    --------------

    Dit terzijde, heb ik nog altijd mijn banden niet vervangen.. maar ik moet er DRINGEND werk van maken blijkbaar. Mijn banden vanvoor beginnen namelijk helemaal te slijten, er komt zelf ijzerdraad door de banden heen.. wat ik wel heel erg raar vind, is dat de buitenkant van de band er nog vrij normaal uitziet, maar dat de binnenkant van de band helemaal gaaf afgesleten is en er ijzerdraad uitkomt. Ik heb 2 foto's gemaakt:

    http://photos1.blogger.com/x/blogger2/1 ... 781100.jpg

    http://photos1.blogger.com/x/blogger2/1 ... 763795.jpg

    Over die banden, vrij simpel .. ze vervangen. Dat komt inorde. Maar.. is het normaal dat die zo raar en oneven afslijten? Mijn vader beweerd dat toen ik mijn auto terug wat heb laten verlagen, dat die terug moest uitgelijnd worden en dat dat niet gebeurd is en dat die daardoor zo raar slijten, en dat ik daar eens moet naar laten kijken omdat als ik nu nieuw banden steek, ze binnen 10.000km terug zo gaan afslijten en dat dat niet goed is voor het "spoor" van de auto ..

    Swat,

    Wat nu? :D
    MGF 1999 Charcoal
    Mods: K&N 57i, 52mm TB, Lexus Lights, Chrome kit (exterior & interior)
    Next: Splitter, Velgen, Beige softtop
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » do mei 24, 2007 9:27 pm

    kijk voor lekkage eens onder de auto,

    Lekkages mogelijk in:
    radiator
    ontluchting radiator
    koelwaterleidingen
    koelslangen
    en voor het ergste geval zoek even naar mayonaise op de dop van het kleppendeksel.

    Let op het waterpeil, dit is erg belangrijk: plaats liever een low water sensor in het reservoir!.

    schuin versleten banden: nieuwe banden erop (zeker in jou geval) en daarna GOED uitlijnen: probleem over!

    Succes
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » do mei 24, 2007 9:36 pm

    Kasper schreefColonkijk voor lekkage eens onder de auto,

    Lekkages mogelijk in:
    radiator
    ontluchting radiator
    koelwaterleidingen
    koelslangen


    kapotte pakking tussen inlaatspruitstuk en cylinderkop.

    Het borrelen op zich hoeft geen probleem aan te duiden. Het is een cicrcuit niet waar, waar water wordt rondgepompt, dus borrelen zal het wel altijd doen.

    koken daarentegen? dat kan enkel als er een luchtlek is. Dus alle aansluitingen controleren op druppeltjes koelvloeistof. Afgeschermd van zonlicht is deze fluo groen. niet te verwarren met de hydra(gas) hydraulische vloeistof.

    Controleer bij start en einde van de dagelijkse ritten het niveau en bepaal hoeveel je moet bijgooien om weer op normaal niveau te komen (1cm boven de naad onder en bovendeel van het bakje). Dit geeft dan een indicatie van het verlies per km bv. Ook of het verlies zich voordoet tijdens het rijden of ook bij stilstand
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Avatar gebruiker
    Miche
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 84
    GeregistreerdCOLON ma okt 23, 2006 1:06 am
    WoonplaatsCOLON Dilbeek (België)

    door Miche » do mei 24, 2007 9:37 pm

    Kasper schreefColonkijk voor lekkage eens onder de auto,

    Lekkages mogelijk in:
    radiator
    ontluchting radiator
    koelwaterleidingen
    koelslangen
    en voor het ergste geval zoek even naar mayonaise op de dop van het kleppendeksel.

    Let op het waterpeil, dit is erg belangrijk: plaats liever een low water sensor in het reservoir!.

    schuin versleten banden: nieuwe banden erop (zeker in jou geval) en daarna GOED uitlijnen: probleem over!

    Succes


    Wat bedoel je met het kleppendopsel?
    MGF 1999 Charcoal
    Mods: K&N 57i, 52mm TB, Lexus Lights, Chrome kit (exterior & interior)
    Next: Splitter, Velgen, Beige softtop
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » do mei 24, 2007 9:48 pm

    De gele schroefdop boven op de motor. Die kan je enkel zien als je achteraan naar de motor piept. Of je moet er de motorafdekking afhalen.
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Avatar gebruiker
    Pete
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1655
    GeregistreerdCOLON di okt 25, 2005 8:46 pm
    WoonplaatsCOLON Helmond, Nederland

    door Pete » do mei 24, 2007 11:10 pm

    Voordat je het motor deksel eraf schroeft, kan je ook even je peilstok controleren op mayonaise (wit/grijze meuk die er niet thuis hoort :) )
    Tevens kan je controleren ('s ochtends voordat je de motor start) of er een "vies" (groezelig) laagje op de koelvloeistof drijft...

    Succes met het speurwerk. en die banden inderdaad z.s.m. vervangen door iets fatsoenlijks (volgens mij heb je nu Continentals :evil: ) en (in Kaspers bewoording) GOED laten uitlijnen!

    Pete
    MGTF 135 - Pearl black
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » do mei 24, 2007 11:20 pm

    Niks aan toe te voegen , bijna alles is al gezegd. :thumbsup:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » vr mei 25, 2007 7:53 am

    Toch nog:

    De dop van het expansievaatje (als aanvulling / samenvatting van Jupkes verhaal)

    Als de dop niet toelaat dat er druk opgebouwd wordt, dan zal het systeem langzaamaan droog kunnen koken, hence een dalend koelvloeistof niveau.

    (eigenlijk is de oplossing hiervoor supersimpel: monteer een low level waterkit, heb je tegelijkertijd een nieuwe dop :wink:
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » vr mei 25, 2007 9:20 am

    En eens naar je uitlaatgassen kijken: als die witter zien dan voorheen, dan zit misschien daar je koelvloeistof onder de vorm van waterdamp/stoom.

    Verder kan de garage het koelsysteem op druk zetten om na te gaan of er ergens een lek is. De dop van het expansievatje kan je preventief vervangen.

    Laat voorlopig het grilletje boven de motor weg, zodat je elke keer je in de koffer moet zijn, snel even visueel kan controleren of het niveau van de koelvloeistof nog OK is.

    Wat de banden betreft: uitlijnen en direct (!!!) na het plaatsen van de nieuwe banden, anders heb je absoluut geen grip.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » vr mei 25, 2007 11:39 am

    Sterker nog, direkt nieuwe banden, en liever gisteren dan vandaag. Met zo'n banden zou ik zelfs geen 100 meter meer willen/durven rijden.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » vr mei 25, 2007 11:54 am

    100m moet wel lukken..... liefst wel op een rustige, afgezette en rechte straat bij mooi maar niet te warm weer.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » vr mei 25, 2007 12:13 pm

    Hoe laag staat de wagen? Als hij laag staat zal je camber niet goed zijn waardoor je automatisch je banden verkeerd afslijt. Dit kan je enkel verhelpen door op normale hoogte te zetten maar dit soort slijtage is idd enkel mogelijk in combinatie met slechte uitlijning imo.
BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7 en 0 gasten