Vervanging koppakking
  • Ronald
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 4
    GeregistreerdCOLON za apr 14, 2007 9:59 am
    WoonplaatsCOLON Ridderkerk

    Vervanging koppakking

    door Ronald » zo apr 15, 2007 6:18 pm

    Helaas is van de week door de garage vastgesteld dat mijn koppakking lek is. Omdat voor deze reparatie een wachttijd is van ongeveer 3 weken, wil ik dit zelf doen. Hierbij wordt ik gelukkig geholpen door iemand die ervaring heeft met het vervangen van een koppakking, maar bij een MG heeft hij dit nog nooit gedaan.
    Kan iemand mij misschien helpen aan een (nederlandstalige) handleiding voor het vervangen van de koppakking?

    Ik weet niet of het van belang is: mijn MG-F is van 1999

    En tips die van belang zijn voor deze reparatie zijn natuurlijk ook altijd welkom....
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » zo apr 15, 2007 7:36 pm

    Nog een erbij... Welke km stand heeft je F? Helaas kan ik je er niet veel over vertellen maar er zijn al wel wat topics hierover geweest. De benaming voor dit probleem is een HGF.

    Wesley heeft dit onder andere ook zelf gedaan, zijn verhaal kun je hier lezen:
    http://www.mobitronics.net/mgf/viewtopi ... 95&start=0

    Alvast veel succes!
  • Ronald
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 4
    GeregistreerdCOLON za apr 14, 2007 9:59 am
    WoonplaatsCOLON Ridderkerk

    door Ronald » ma apr 16, 2007 6:54 pm

    Ik heb nu ruim 125000 op de teller staan.

    Ik weet dat dit echt een MG probleem is. Op deze site ben ik ook genoeg berichtjes hierover tegengekomen, alleen zou een handleiding of iets dergelijks toch wel makkelijk zijn...
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma apr 16, 2007 7:10 pm

    Tja Ronald,

    Niet dat ik je niet wil helpen hoor, verre van, maar om een werk van 1,2 dagen te gaan bundelen in een compact verhaaltje, lijkt me toch net iets te veel van het goede. Ik denk persoonlijk dat je dit werk beter aan een ervaren sleutelaar of vakman overlaat, als je de basiskennis niet hebt. Ondanks, het uiteraard wel zelf te doen is, is de moeilijkheidsgraad, toch behoorlijk. Zonder deze basiskennis, zou dit werkje wel eens een onaangename ervaring kunnen worden, het geen je uiteraard niet wil.
    Er is echter behorlijk wat info te vinden op dit forum over koppakkingen en hoe ze te vervangen, maar wederom, het hele verhaal staat uiteraard niet online. Als je echter de basiskennis wel zou bezitten, kan het volgens mij geen probleem zijn er alsnog aan te beginnen. Aarzel uiteraard dan niet specifieke vragen ontrent een mogelijk probleem hier te stellen.
    Maar ik denk eerlijk gezegd dus niet, dat er een specifieke "how to do"-gids online te vinden is. Tja t'zou een beetje zijn als: "kan iemand mij vertellen hoe ik een huis bouw ?" :lol: :wink:

    Maar nogmaals, als we je kunnen helpen graag hoor, geen probleem, daar bestaat dit forum immers voor...
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » ma apr 16, 2007 7:32 pm

    Hoi Ronald,

    Ik kan eigenlijk alleen maar onderschrijven wat Bruno zegt. Een koppakking vervangen bij een gewone motor, dat heb ik ook al wel gedaan. Maar ook ik zou niet zondermeer aan een K-blok beginnen. Er zijn nogal wat specifiek afwijkende zaken in dit blok (cylinderkop bouten, natte cylinderbussen die goed op hum plaats moeten blijven zitten etc.

    Zeker een leuke job voor een ervaren sleutelaar, maar: 3 weken wachten bij je garage?
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Ronald
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 4
    GeregistreerdCOLON za apr 14, 2007 9:59 am
    WoonplaatsCOLON Ridderkerk

    door Ronald » ma apr 16, 2007 8:04 pm

    Mm,

    Ik zal het hier eens over hebben met degene die wou helpen. Misschien moet ik het dan toch maar door de garage laten doen. Alleen jammer dat ik dan nog zo lang moet wachten...
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » ma apr 16, 2007 8:07 pm

    Er zijn meer garages in het land die dit kunnen. Een hele goed en goedkope (ik dacht iets van 600 euro) is er een in Alphen aan de Rijn. Bruce kan je daar meer over vertellen.
  • Ronald
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 4
    GeregistreerdCOLON za apr 14, 2007 9:59 am
    WoonplaatsCOLON Ridderkerk

    door Ronald » ma apr 16, 2007 8:17 pm

    600 euro is niet veel...
    Bij mijn garage (auto hotel in Rotterdam) zou dit grapje rond de 1500 euro kosten...
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » ma apr 16, 2007 8:21 pm

    Dat is ook een prijs die je vaker tegenkomt. Ik ben nog steeds aan het zoeken naar het topic waar Burce dat heeft staan maar kan het niet vinden. Je zult even op zijn reactie moeten wachten. Ik dacht dat het bedrijf Motorhome heet.
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » ma apr 16, 2007 9:14 pm

    Ik kan het ook zo een twee drie niet vinden,
    Maar ik ga (en er zijn meerdere hier op het forum) naar autohome in Alphen aan den Rijn..

    Moet je vragen naar Frans..
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » ma apr 16, 2007 9:23 pm

    Bruce schreefColonIk kan het ook zo een twee drie niet vinden,
    Maar ik ga (en er zijn meerdere hier op het forum) naar autohome in Alphen aan den Rijn..

    Moet je vragen naar Frans..


    Zat ik met mijn prijs goed? (600 euro)
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » ma apr 16, 2007 9:30 pm

    Coen schreefColon
    Zat ik met mijn prijs goed? (600 euro)


    625 ongeveer.. meen ik me te herinneren..
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma apr 16, 2007 10:42 pm

    M'n eerste heb ik ook ca. 62.000 BEF betaald, ongeveer 1.500 euro dus....

    Buiten de kennis heb je ook nog eens het materiaal nodig. Net zoals Bruno wil ik je niet onderschatten Ronald, verre van.... maar 't zou jammer zijn mocht je halverwege ontdekken dat je niet het juiste gereedschp hebt. Om maar iets te zeggen: de krukaspoelie zit behoorlijk vast (was het 210Nm ?). Er zijn er hier die weten hoe lastig het is om die eraf te krijgen zonder gebuik te maken van persluchtpistool.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma apr 16, 2007 11:12 pm

    ErikB schreefColonOm maar iets te zeggen: de krukaspoelie zit behoorlijk vast (was het 210Nm ?). Er zijn er hier die weten hoe lastig het is om die eraf te krijgen zonder gebuik te maken van persluchtpistool.


    En de inbus van de spanrol. En de 'inverse torks' van de stretchbolts. En de camlocking tool. Verwacht dat je zo'n €50,- aan specifiek gereedschap nodig hebt.

    Dan nog alle weetjes... Zeker te doen als je de tijd neemt/hebt. Maar die 3 weken mag niet de overweging zijn IMO.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Thomas
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 639
    GeregistreerdCOLON zo maart 28, 2004 12:35 pm
    WoonplaatsCOLON Maassluis Nederland

    door Thomas » di apr 17, 2007 9:50 am

    Mannen....ook ik ben aan de beurt. :cry: (67000 km Bj 2001)

    Welliswaar geen leeg vat maar wel vermindering van niveau en wat
    gele prut aan de peilstok.

    Vanmorgen even met autohome gebeld (bedankt Bruce :wink: ) kosten
    tussen de 600 en 800 wat in mijn ogen zéér schappelijk is.

    Volgende punt (ja daar komt hij weer)
    Ze hebben daar de OEM pakking of de LR pakking tot hun beschikking.
    De persoonlijke voorkeur gaat bij hun toch uit naar de meerlaagse LR pakking
    puur op basis van kwalitatieve looks.
    Volgens Frans aldaar vind hij de LR pakking veel degelijker ogen dan de OEM pakking.
    Wel erkent hij het verlies van rond de 5 pk op een standaart 1.8 maar vindt dit niet opwegen tegen de hogere kwaliteit en betrouwbaarheid van de LR pakking.

    En nu??

    Welke pakking gebruikt LOTUS in de Elise en komen deze problemen ook daar voor ?

    Thomas
    Laatst bijgewerkt door 1 op Thomas, in totaal 0 keer bewerkt.
    Snel....Sneller.....Snelst

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 14 en 0 gasten