BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1
probleem
  • brandweerman
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 4
    GeregistreerdCOLON ma jan 29, 2007 10:17 am
    WoonplaatsCOLON woonplaats invullen aub.

probleem

door brandweerman » wo apr 11, 2007 8:54 pm

Hoi allemaal

Ik heb vorig jaar een tweedehands F gekocht uit 1998. Hij heeft ondertussen 100.000 km op de teller staan en gisteren ben ik ermee in panne gevallen. Toen ik wou vertrekken aan een rood licht hoorde ik plots iets springen en kwam er witte damp uit mijn motor. Toen ik de dop van de koelvloeistof opende spoot het vocht er gewoon uit. Na het wegtakelen :( lag er allemaal gele vloeistof op straat. Mijn dealer weet nog niet goed wat het is ...

iemand ervaring mee ?
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

door Kasper » wo apr 11, 2007 9:01 pm

de gele vloeistof duidt op een lekkage in het koelsysteem, het lijkt me namelijk koelvloeistof. De knal kan bij het losschieten van de slang te horen zijn geweest. De witte rook is dan eenvoudig verdampend water.

In ieder geval eerst controleren, zorgen dat je vloeistof genoeg in je systeem hebt en goed ontluchten (3 plaatsen) voordat je de motor weer start!
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

Re: probleem

door ErikB » do apr 12, 2007 7:54 am

brandweerman schreefColonToen ik de dop van de koelvloeistof opende spoot het vocht er gewoon uit.

De temperatuur van de koelvloeistof zit in de buurt van het kookpunt, als je de dop verwijderd (of er is een lek) kan het plots gaan koken (verlaging van de druk, verlaging van het kookpunt).

Dingen die ik zeker zou nakijken zijn:
    - zekering van de ventilator vooraan, die bij de radiator (10A maar beter 15A): bij stilstaan moet die ermee voor zorgen dat het koelwater gekoeld wordt. Functioneert de ventilator niet, dan wordt de koelvloeistof te heet en krijg je te hoge druk en ontsnapt damp & vloeistof via het expansievatje (als...).
    - de dop van het expansievatje: bij een te hoge druk moet die gewoon doorlaten ipv. verder druk te laten opbouwen. Preventief vervangen dus.
    - een F op leeftijd (net zoals andere auto's op leeftijd) kan wel eens last beginnen krijgen van verslijtende rubber leidingen. Een scheur in een leiding van het koelwater is niet denkbeeldig.

Verder hopen dat het geen HGF is ....
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

door Remieme » do apr 12, 2007 10:29 am

laat ook na reparatie van je koelsysteem de boel afpersen om een mogelijke HGF te ontdekken.

weet je wat je olietemperatuur was op dat moment?
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

door Bruce » do apr 12, 2007 11:48 am

Moeilijk oordelen,

aangezien er nog druk op het koelvloeistof vat zat, verwacht ik niet dat het een losgeschoten slang is en ik geloof niet dat een HGF een knal geeft maar dan zou er wederom geen druk op het vat staan.

Het zou inderdaad de koelvan aan de achterkant van de radiator kunnen zijn.. heb ik ook een keer meegemaakt bij een proefrit in een zwarte F op 17" velgen twee jaar geleden (is jouw F zwart?)

Is de distributieriem wel optijd vervangen? zou dat de knal kunnen zijn?
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296

door Remieme » do apr 12, 2007 11:54 pm

distributie riem die stuk is geeft geen vloeistof onder de wagen hoor :P
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

door Bruce » vr apr 13, 2007 6:53 am

Remieme schreefColondistributie riem die stuk is geeft geen vloeistof onder de wagen hoor :P

Nee, maar de dop van het vat los draaien wel.. en daar stond nog druk op, dus dan denk ik niet dat er een slang is losgesprongen ofzo..
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296

door Remieme » vr apr 13, 2007 9:52 am

ff overheen gelezen. :oops:

hou ons op de hoogte, leren we allemaal weer iets van en kunnen anderen mogelijk een soortgelijk geval mee voorkomen?
BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1