HGF (status: zo goed als klaar)
  • wlevels
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 161
    GeregistreerdCOLON do nov 03, 2005 1:20 pm
    WoonplaatsCOLON Heerlen (NL)
    CONTACTCOLON

    HGF (status: zo goed als klaar)

    door wlevels » zo dec 17, 2006 11:32 pm

    Sorry voor het lange verhaal, maar ik wil het zo gedetailleerd mogelijk vertellen, zodat zo makkelijk mogelijk een oordeel te geven is van jullie kant

    Jullie hebben zeker al genoeg vragen moeten beantwoorden van: Heb ik een HGF?Echter deze threads heb ik allemaal (voor zover ik kon vinden) doorgespit en ik heb het toch weer net iets anders :roll:

    Het was vrijdagmiddag, ik moest even iets afgeven bij iemand. Ik rij hem netjes warm zoals ik altijd doe, op een gegeven moment was hij warm (ECHT 90 graden, ook niet bijna ofzo), en de speelse jongen kwam weer in me boven (hoor hier, 21 jaar :oops: :lol: )

    Dus ik heb hem aardig op zijn staart getrapt voor een minuutje of 10 misschien 15. Ik ben bijna aangekomen waar ik heen terugrij, en ik zag in mijn ooghoek een straat voordat ik aangekomen was erg veel witte rook achter uit het rooster komen bij het stilstaan voor een t-splitsing. Ik heb het nog niet meteen door, maar gelukkig dat 1 straat verder mijn bestemming was. Ik stop de auto om hem in de achteruit te zetten en in te parkeren, en zie in de spiegel (en toen realiseerde ik het me pas) enorm veel witte rook uit het rooster achter komen.

    Meteen uitgezet, achterklep opengemaakt. Een hoop witte rook eruit, en onderhand hoor ik een gedruppel. Ik kijk aan de passagierskant van de auto en zie een vloeistof eronderuit lopen (bleek dus koelvloeistof te zijn). Toen ik na 5 minuten dat ik de motor uitgezet had het vatje voor de koelvloeistof rustig opendraaide merkte ik niks van enige druk die op het vatje stond, ik heb hem enorm rustig opengedraaid maar normaal moet je wel zo'n blazend geluid horen op het moment dat de dop zover is dat er lucht bij kan toch?

    Vatje koelvloeistof was dus leeg (de inhoud lag onder de auto).

    Mijn vraag, als het een HGF is moet ik opzich toch gemerkt hebben dat er een vermogensvermindering was niet?En ik was hem juist op de staart aan het trappen dan zou ik dat alleen maar nog meer moeten merken?
    Daarbij zeggen mensen altijd dat er bij een HGF niks lekt, maar bij mij gutste/druppelde alles onder de auto uit?


    Afslepen kon niet:
    1. Hij is nogal verlaagd dus komt niet op een trailer zonder problemen.
    2. Heb ik die TF voorkant waardoor de TF bumper PRECIES voor de lus aan de voorkant voor af te slepen zit.

    Na een druk overleg in verband met het "niet nog meer kapot maken dan dat hij nou al is", toch maar het koelvloeistofvatje weer gevuld (het begon meteen onder de auto weer te druppelen toen was hij nog niet eens gestart) ben ik met een auto achter me die alles in de gaten hield rustig terug gereden (5 straten maar anders had ik het niet aangedurft) en hem rustig in de garage gezet.

    Het rare aan het verhaal is dat hij opgehouden is met lekken toen ik hem uitgezet heb toen hij in de garage geparkeerd werd, want ik heb een spoor op de oprit van waar ik de oprit opgereden ben om hem binnen in de garage te zetten (heeft dus de hele rit zitten lekken ga ik van uit), maar ik heb net nog eens gekeken (en het is nu meer dan 24 uur geleden), en het koelvloeistofvatje is nog steeds halfvol, dus het lijkt alsof hij gestopt is met lekken toen hij eenmaal in de garage geparkeerd was. Ik ga nu dalijk eens even de lekbak leegmaken wat onder de auto staat om morgen eens te kijken of hij nog wat gelekt heeft.

    Ik heb van boven opengeschroefd maar heb nog niks kunnen zien vanaf daarboven.

    Ik verwacht dat het lek/hetgene wat kapot is niet aan de onderkant van de motor is, maar iets hoger, want de druppeltjes van koelvloeistof zitten toch wel verspreid op plekken verschillend over een halve meter omtrek zoiets. Het lek zit ook meer aan de passagierskant trouwens.

    Mijn pa was van plan om hem morgen even stationair te laten lopen, en dan kijken waar de koelvloeistof uitloopt. Wat is jullie mening daarover??

    En natuurlijk wat is jullie mening wat denken jullie dat er kapot is eventueel heeft iemand een idee?

    Alvast bedankt voor enige hulp

    Check post op pagina 2 voor update 4-1-2007
    Laatst bijgewerkt door 4 op wlevels, in totaal 0 keer bewerkt.
    Changes: 52 MM gasklep, MK2 console, TF conversie (koplampen en bumpers), K&N 57i Kit
  • Avatar gebruiker
    Remieme
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 5296
    GeregistreerdCOLON vr feb 10, 2006 8:33 pm
    WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom (NL)

    door Remieme » ma dec 18, 2006 12:17 am

    Het klinkt me bekend in de oren. Toevallig heb ik ook een MY2000, maar dat heeft verder hier niets mee te maken.

    In mijn geval zat er een piepklein lekje (ter grote van een speldenprik) in de koelleiding. Het lek zat precies in het midden onder de beschermplaat. Lekt alleen maar als het systeem onder druk komt te staan.

    Een doorgeroeste koelleiding is weer zo'n typisch MG probleem. Er zijn dan ook inmiddels roestvrijstalen exemplaren voor beschikbaar bij Mike Satur. Heb zelf aluminium versie eronder laten leggen. en tevens een low level kitje:!:

    Heb je gezien hoe warm je motor is geworden? Olietemperatuur ... Bij mij is de motor oververhit geraakt en was niet meer te herstellen. Raad dan ook stellig af om de motor nog te laten draaien.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » ma dec 18, 2006 12:32 am

    Ik zou zeker niet starten. Gewoon kwestie van softtop los gooien (clipjes), inspectie plaat eruit en kijken waar het lek zich bevind. Als er zoveel uit is gekomen heb je zeker nog opgedroogde koelvoeistof bij het lek zitten.
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma dec 18, 2006 12:38 am

    Voor je de motor laat draaien, eerst de wagen even opkrikken en kijken dat er nergens een darm is losgeschoten (gebeurde al meer in de MGF scène. )Indien het nergens een darm of aansluiting is (lees spanband), de wagen eens starten en kijken dat het lek niet van achter de kap komt die de distributieriem komt. Ik denk in dat geval aan de waterpomp (die pakkingen begeven het ook al eens.

    Als het water van uit het blok komt (buitenwaartse HGF) zal het vermoedelijk ter hoogte van de rechterhoek zijn naast de manifold. In dat geval is het inderdaad dus een HGF, waarbij je geen olie in je expansievaten krijgt.
    Dat laatste had ik dus voor vorig jaar. Mijn verhaal had ongeveer hetzelfde scenario als het jouwe. Mijn hgf kwam ook voor toen ik heel kalm huiswaarts reed, dus een HGF is niet evenredig met snel rijden.

    Gisteren had ik trouwens nog een gesprek met een echte MGF goeroe, die er beroepsmatig mee bezig is (met Rover en MG's)
    Zijn theorie voor de veelvuldige HGF'en is het feit, dat er 3 rekbouten iets te lang zijn in een K-engine en daardoor de alu-karterpan licht raken.
    De 3 betreffende bouten iets inkorten resulteert volgens hem in het nooit meer moeten opengooien van een K-engine. Alle MGF'jes die hij onder handen nam blijven blijkbaar probleemloos verder rijden.
    Blijkbaar is dit probleem slechts gedeeltelijk gekend bij de buitenlandse MG-goeroe's. Stof tot nadenken.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma dec 18, 2006 12:20 pm

    'k Heb hier weinig aan toe te voegen: 98% kans op HGF, op de plaats die Bruno aanduidt.
    De stoom die je hebt gezien wordt veroorzaakt door koelvloeistof op een heet motoronderdeel (voor 't grootste effect, liefst op het uitlaatspruitstuk), dus moet er zeker al een lek zijn bovenaan in het motorcompartiment.

    Vergeet ook niet dat een HGF veroorzaakt kan zijn door een ander falen. Na de herstelling van de HG, kan je dus best eens een aantal zaken checken (radiator, under-floor coolant pipes, ...).
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • wlevels
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 161
    GeregistreerdCOLON do nov 03, 2005 1:20 pm
    WoonplaatsCOLON Heerlen (NL)
    CONTACTCOLON

    door wlevels » ma dec 18, 2006 8:49 pm

    Ik heb dus inderdaad wat bruno zegt op dezelfde plek als hem. Een klein straaltje wat eruit piest als hij begint te lopen. Ik zal zo nog een foto plaatsen voor de zekerheid.

    Kan iemand me vertellen welke onderdelen ik moet bestellen voor het herstellen van een HGF??

    Ik moet namelijk zo snel mogelijk bestellen anders moet ik tot volgend jaar wachten al...

    En ook even hoe zit dat nou met die land rover of range rover koppakking??
    Changes: 52 MM gasklep, MK2 console, TF conversie (koplampen en bumpers), K&N 57i Kit
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma dec 18, 2006 8:57 pm

    Je kan de volledige pakkingset bestellen (koppakking, uitlaat en inlaatpakking, kleppendeksel pakking...), distributie- en multiriem, als je deze er toch afhaalt..., waterpomp, spanrol, thermostaat (better safe than sorry), Oliefilter, olie, 10 koelwater.
    Ik heb het gevoel nog iets vergeten te zijn, als ik inzie wat, post ik het hierbij.

    Ik zou zeker niet voor de landroverpakking gaan, daar deze iets dikker is, met minder compressie (= minder vermogen, cfr. probleem Jarno denkelijk) tot gevolg. Daarenboven moet je ook de olieladder vervangen om bets te zijn. Dit wordt op de duur allemaal heel duur, zonder dat je zeker bent dat je HGF-vrij zal zijn in de toekomst.

    Meet ook zeker de rekbouten (cfr. mijn posting hierboven)
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • wlevels
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 161
    GeregistreerdCOLON do nov 03, 2005 1:20 pm
    WoonplaatsCOLON Heerlen (NL)
    CONTACTCOLON

    door wlevels » ma dec 18, 2006 9:11 pm

    De distriutieriem heeft 10.000 kilometer gehad nou pas...

    Dus de landroverpakking niet.

    Hoe zit het precies met die rekbouten. Ze moesten korter maar ik heb geen idee hoe of wat. Zijn er 3 bouten die langer dan de andere bouten zijn dan of hoe kom ik daar achter?

    Bruno schreefColonJe kan de volledige pakkingset bestellen (koppakking, uitlaat en inlaatpakking, kleppendeksel pakking...), distributie- en multiriem, als je deze er toch afhaalt..., waterpomp, spanrol, thermostaat (better safe than sorry), Oliefilter, olie, 10 koelwater.
    Ik heb het gevoel nog iets vergeten te zijn, als ik inzie wat, post ik het hierbij.

    Ik zou zeker niet voor de landroverpakking gaan, daar deze iets dikker is, met minder compressie (= minder vermogen, cfr. probleem Jarno denkelijk) tot gevolg. Daarenboven moet je ook de olieladder vervangen om bets te zijn. Dit wordt op de duur allemaal heel duur, zonder dat je zeker bent dat je HGF-vrij zal zijn in de toekomst.

    Meet ook zeker de rekbouten (cfr. mijn posting hierboven)
    Changes: 52 MM gasklep, MK2 console, TF conversie (koplampen en bumpers), K&N 57i Kit
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma dec 18, 2006 10:48 pm

    wlevels schreefColonMijn neef zegt dat het een HGF is, echter mijn pa is nog aan het twijfelen, hij was eens naar de blauwdrukken van de motor aan het kijken en twijfelt of het niet gewoon een lekke/kapotte waterpomp kan zijn die daar op die plaats gewoon lekt??zou dat kunnen??

    Volgende heb ik jou nog in andere threads zien zeggen:

    1. ik zelf opteer voor de vernieuwde OEM pakking.
    *1. Er is dus een nieuwe pakking uit??is dat die die wat dunner is?

    2. Ik zou in ieder geval het bovenblok wel laten vlakken
    *2. Hoe zit dat, wat is dat vlakken en waarvoor is dat nodig etc?

    Daarbij wou ik even vragen, als je nou toch zover het blok uit elkaar haalt, is er dan ook iets de moeite waard om aan te schaffen voor een beetje tuning??

    De MG heeft nou 112.000 kilometer gelopen, bij de 100.000 heeft hij zijn beurt gehad ik weet niet precies wat er dan allemaal gedaan wordt maar ik weet dat in ieder geval de distributieriem vervangen is geworden.

    Heb je enig idee wat dit alles ongeveer zal kosten als je de kosten van de onderdelen die bij de 100.000km beurt al gedaan zijn eraf haalt??

    Grtz Wesley


    Ik zet deze pb misschien even online, zodat iedereen zijn mening erover kwijt kan.

    - Reken maar van yes dat het een HGF betreft, als ik uw foto's bekijk.
    - Met de vernieuwde pakking bedoelen we deze pakking :
    Afbeelding
    - Vlakken is niet nodig als het blok niet oververhit is geraakt. Daarenboven zijn er veel goeroe's die af raden een K-bovenblok te vlakken, net om reden van de rekbouten die dan meer kans hebben tot de carter-pan te raken. Zij beweren dat een kromme kulas, gewoon moet worden vervangen. Dit is echter niet mijn mening. Een kulas kan tot 2 keer perfect worden gevlakt, maar check dan inderdaad zeker de rekbouten.
    - Als je het blok demonteert, is het inderdaad het moment om de eerste echte tunings-stappen te plegen, namelijk porten en flowen.
    - Ondanks de distributierriem er pas op ligt, raad ik je toch sterk aan deze gewoon te vervangen, als je hem er toch afhaalt. T'is immers niet het meest dure stuk dat je moet aankopen.
    - Ik denk dat je ongeveer een 300 euro moet rekenen, voor alles wat ik opsomde. De juiste prijs weet ik niet juist vanbuiten, tenzij ik het allemaal zou op gaan zoeken.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » ma dec 18, 2006 10:54 pm

    Kunnen de foto's van de HGF ook online worden gezet? Ik wil wel eens zien hoe het er zo bij hem uitziet...
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma dec 18, 2006 10:57 pm

    Ik kan ze online zetten, maar laat dit aan Wesley zelf over, ik weet immers niet in hoeverre z'n upload dit aankan.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » di dec 19, 2006 12:17 am

    De foto's heb ik al gevonden P1030330.JPG en P1030334.JPG ;) Ze staan gewoon op een @home account, ofwel die kan genoeg aan en is niet betaald. Maar laat dat maar aan Wesley over hoe hij er over denkt.
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » di dec 19, 2006 9:57 am

    Kleine bedenking over de korte bouten. Als je de kop laat vlakken wordt hij korter en verwacht ik meer problemen hiermee. De landrover pakking zou dan adviseervaar zijn gezien hij dikker is en zo compenseert.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » di dec 19, 2006 10:11 am

    Je hebt de meest typische vorm van een HGF op een MGF, twijfel maar niet dat het een HGF is, de waterpomp zit trouwens langs de andere kant.

    't Zal wel de aard van het beestje zijn, maar ik zou bij mezelf (de auto, hehe) alles vervangen: riemen, waterpomp, thermostaat, enz...

    Voor de rest: niets overhaast doen, better safe than sorry.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » di dec 19, 2006 10:11 am

    Oh ja... misschien ook even nagaan of je over al het materiaal beschikt.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten