door Jaded » za okt 14, 2006 1:40 pm
[quote="Bruno"]Chiptunen is mogelijk maar helpt over het algemeen geen bal, zeker piggybags zijn zonde van de centen.
De iconsuperchip zou wel moeten helpen op een MPI. Men claimt 5-8pk, maar ik heb er nooit echt bewijzen van gezien, waardoor ik dus opteer voor andere vormen van tuning, die zeker wel helpen.
De belangrijkste modificaties in volgorde dan maar :
1) Open luchtfilter (type K&N 57i) levert bijna 10 PK extra op een MGF en geeft een prachtige sound
2) 52mm gasklep i.p.v. 48mm gasklep levert extra koppel, + zit de wagen dan korter op het gas als het ware
3) Andere uitlaat (Phoenix, Daytona, Miltek, Trevor Taylor…) kan tot 5 pk opleveren
4) 4-2-1 Manifold kan een pak koppel leveren en eventueel nog een paar pk’s
5) Kat-bypass (niet mogelijk op een TF, daar deze 2 lambdasensoren heeft en dit dus een foutmelding zou geven in de ECU) levert 1-2 pk op
6) FPR-regulator (benzinedruk regelaar) interessant indien het mengsel (kan je meten op een testbank) niet optimaal is, anders nutteloos (kan dus pk’s opleveren, maar niet noodzakelijk)
7) Porten en flowen motorkop (kan tot 20 pk opleveren) dit kan gedaan worden door (Lotus, Dave andrews…..)
8 ) Andere mems (ECU) van het type Emerald (kan veel pk’s in deze fase opleveren, en is noodzakelijk bij verdere tuning)
9) Multiple TTB’s (meerdere gaskleppen) genaamd Jenveys (levert veel pk’s en koppel op)
10) afhankelijk van de motor (VVC of niet) kan je ook voor scherpere nokkenassen gaan , of vernier pulleys (verstelbare nokkenaswielen) (enkel op non VVC)
11) Bij non VVC kan je natuurlijk ook een andere motorkop aanschaffen (Mike satur stage1/2/3 of PTP powertrain projects), of het VVC mechanisme eraf gooien.
12) zelfs een supercharger behoort tot de mogelijkheden, maar ik blijf er ook met de handjes vanaf, omdat het a) veel te duur is (lees HEEL DUUR), en b) het IMO te veel hitte ontwikkeld in de enginebay van een F/TF
Weet wel dat de onder blok (bottom end) maar tot 185 pk “bullet proofâ€Â
MG F mkII
Cream/Walnut leather, wood & chrome pack
+
Brown & Gammons water level sensor kit
280mm schijven ~ RVS nuts & bolts
K&N 57i ~ 52mm TB ~ TF rear lights