Te veel toeren en uitvallen motor, HELP!
  • Terence
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 16
    GeregistreerdCOLON zo sep 03, 2006 1:09 pm
    WoonplaatsCOLON Putten

    Te veel toeren en uitvallen motor, HELP!

    door Terence » zo sep 03, 2006 1:16 pm

    Jongens ik heb sinds een aantal weken een probleem en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

    Mijn 1998 MGF 1.8 vvc schiet soms naar de 3000 toeren of schommelt heel erg in zijn vrij en als je schakelt. Zodra je in de versnelling zit is alles perfect.

    Maaaar sinds gisteren als ik mijn auto start dan loopt hij een paar seconden en dan vallen de toeren helemaal terug tot 0 en valt de motor uit. Als hij wel goed start en ik rijd en ik sta bij het stoplicht dan valt hij op dezelfde manier uit.

    Ik heb op het forum al gelezen over een steppermotor en een nieuwe gasklep maar ik wil graag weten of dit ook te maken heeft met het uitvallen van de motor.

    Ik ben al een jaar heel gelukkig mijn auto en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

    Alvast bedankt!!

    Terence uit Putten
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo sep 03, 2006 1:22 pm

    Op het eerste zicht zou ik gokken op de steppermotor. Schroef hem eens uit het houdertje en controleer of hij nog genoeg kracht ontwikkeld om in en uit te schuiven als je ondertussen iemand het contact laat op en af zetten (stand 1->2).
    Voorlopig kan je hem ook eens reinigen, misschien helpt dit, maar ik zou in dat geval ook toch een nieuwe bestellen.

    Waarschijnlijk is het de stepper die voor het probleem onregelmatig EN geen stationair toerental zorgt, maar check in één keer ook even de gasklep. T'zou straf zijn als beide onderdelen tesamen aan vervanging toe zijn, maar indien je toch nog een plastieken TTB zou hebben, zou ik ook deze spoedig vervangen (dan is in één keer ook de TTB-sensor vervangen, die ook al eens kuren blijkt te hebben op menig F'je)
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Terence
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 16
    GeregistreerdCOLON zo sep 03, 2006 1:09 pm
    WoonplaatsCOLON Putten

    door Terence » zo sep 03, 2006 2:02 pm

    Ik ben nog vergeten te zeggen dat hij op dit moment helemaal niet meer start en ik hem dus ook niet naar de dealer kan rijden.

    Ik heb hem 2 dagen laten rusten en het vanochtend nog een keer geprobeerd. Nog steeds werkt hij niet.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » zo sep 03, 2006 2:27 pm

    Traceren van het Start probleem:

    Doet de startmotor het?
    Nee, Hoor je een relais kliken? is misschien de accu leeg?
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    door Emile » zo sep 03, 2006 4:12 pm

    kan ook een defecte dynamo zijn of luchtmassa meter.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo sep 03, 2006 5:22 pm

    Emile schreefColonkan ook een defecte dynamo zijn of luchtmassa meter.


    Lijkt me sterk, daar een luchtmassameter niet echt te vinden is op een F/TF :wink: , en een dynamo niet behoort tot de starterskring, maar tot de laadkring.
    Als de dynamo stuk is, heb je waarschijnlijk een platte accu, waardoor hij niet start, maar dat heeft dan weer niks te maken met uw "stilval-probleem" en onregelmatig stationair.
    Het niet starten heeft dan weer niks te maken met steppermotor. T.t.z. als hij dus gewoon niet wil aanslaan.
    Wellicht heb je 2 problemen. :(
    Wat meer info dus, zou makkelijk zijn.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Terence
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 16
    GeregistreerdCOLON zo sep 03, 2006 1:09 pm
    WoonplaatsCOLON Putten

    door Terence » zo sep 03, 2006 5:42 pm

    Bedankt dat jullie met me meedenken jongens.

    De accu is niet leeg want ik kan gewoon de sleutel omdraaien en dan probeert hij te starten zeg maar. Anders zou hij toch niks doen?

    Zijn er dingen die ik moet checken zodat jullie beter kunnen helpen?
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    door Emile » zo sep 03, 2006 5:47 pm

    Bruno schreefColon
    Emile schreefColonkan ook een defecte dynamo zijn of luchtmassa meter.


    Lijkt me sterk, daar een luchtmassameter niet echt te vinden is op een F/TF :wink: , en een dynamo niet behoort tot de starterskring, maar tot de laadkring.
    Als de dynamo stuk is, heb je waarschijnlijk een platte accu, waardoor hij niet start, maar dat heeft dan weer niks te maken met uw "stilval-probleem" en onregelmatig stationair.
    Het niet starten heeft dan weer niks te maken met steppermotor. T.t.z. als hij dus gewoon niet wil aanslaan.
    Wellicht heb je 2 problemen. :(
    Wat meer info dus, zou makkelijk zijn.


    als de dynamo niet goed werkt kan daar door de accu kapot gaan/leeg raken, en loopt de motor op de dynamo en krijg je een variabel toerental en zelfs uitval van de motor. Geen vonk geen boem.

    simpel te meten met een multimeter.

    er zal toch zeker wel een luchtmassameter op de (T)F zitten?
    Laatst bijgewerkt door 1 op Emile, in totaal 0 keer bewerkt.
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    door Emile » zo sep 03, 2006 5:50 pm

    Terence schreefColonBedankt dat jullie met me meedenken jongens.

    De accu is niet leeg want ik kan gewoon de sleutel omdraaien en dan probeert hij te starten zeg maar. Anders zou hij toch niks doen?

    Zijn er dingen die ik moet checken zodat jullie beter kunnen helpen?


    probeer het eens met startkabels (wel de andere auto laten draaien)

    het kan zijn dat er net niet genoeg in de accu zit om te starten.
  • Terence
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 16
    GeregistreerdCOLON zo sep 03, 2006 1:09 pm
    WoonplaatsCOLON Putten

    door Terence » zo sep 03, 2006 7:51 pm

    Zo daar ben ik weer.

    De startkabels waren niet nodig. Toen ik hem een uur geleden startte en er flink gas bij gaf vloog hij weer aan. Ik heb een uur lang heerlijk gereden en hij deed het perfect.

    Maaaaar de laatste rotonde voor mijn huis remde ik helemaal af en vielen de toeren weer tot 0 terug en vervolgens sloeg de motor weer af. Toen ik hem weer startte deed hij het weer niet zoals het hoorde, pas met flink gas erbij vloog hij aan en kon ik thuis komen. Tijdens het laatste stukje heb ik nog even getest wat hij deed als ik weer stil ging staan en opnieuw viel hij tot 0 als ik niet net op tijd gas had gegeven.

    Jongens, het accu probleem is dus voorbij.

    Maar het toeren probleem???
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo sep 03, 2006 9:24 pm

    Rotor armpje + verdeelkap vervangen. Tenminste, ik neem aan dat het "sputtert" ?
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo sep 03, 2006 11:18 pm

    mmhh, ook een mogelijkheid inderdaad, zeker met de bijkomende info van stilvallen en soms moeilijk starten....Alhoewel dit als gevolg eerder geeft sputteren (zoals Sander aangeeft) en soms op 3 poten draaiend.
    Echter, de stepper zou ik in ieder geval nog niet uitsluiten, alhoewel dit weinig met het startprobleem te maken heeft.
    Doe gewoon de testen en elimineer, tot je het probeem hebt gevonden.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo sep 03, 2006 11:35 pm

    De stepper regelt het stationair toerental en heeft "geen" invloed als je gas geeft.
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » zo sep 03, 2006 11:39 pm

    inderdaad, stationair toerental, nogal wiedes, maar dat is dan ook het probleem als ik zijn posting lees : Onregelmatig of zelfs geen stationair !!!

    :?
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » zo sep 03, 2006 11:46 pm

    Terence schreefColonMaaaaar de laatste rotonde voor mijn huis remde ik helemaal af en vielen de toeren weer tot 0 terug en vervolgens sloeg de motor weer af.


    Ik ging er vanuit dat dit onder het rijden (al gas gevend) was, maar het zou idd kunnen dat met "remde helemaal af" bedoeld wordt dat hij zelf afremde met later pas stilvallen als gevolg. (Ik geef altijd gas bij voor rotondes ;))
    Building >200BHP K-series

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 8 en 0 gasten