Vering en banden
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » ma aug 21, 2006 6:05 pm

    Tja, t'is inderdaad, een beetje zoals zeggen dat door een versleten dieselfilter op je F, de ruitenwissers binnenkort het gaan begeven. :lol:

    Alle gekheid... Je wagen in 4 jaar niet meer op hoogte gebracht :shock: , dan zal hij inderdaad serieus laag liggen. Ligt hij nog mooi evenwijdig links t.o.v. rechts ? Gewoon even oppompen (10 minuutjes werk) en t'is weer als nieuw. Niet van wakker liggen !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • flesh
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 71
    GeregistreerdCOLON zo aug 01, 2004 11:34 am
    WoonplaatsCOLON Vl. Brabant (BE)

    door flesh » ma aug 21, 2006 6:10 pm

    Dat kan dus nog best meevallen. Toen ik deze morgen die mannen hun verdict hoorde was ik al aan het vrezen voor minstens 3-digit prijzen.

    In ieder geval toch ongeloofelijk wat voor idioten die keuringscentra soms bevolken....


    IDD Bruno, da denk ik er ook van! Jammer toch dat we net van die idioten afhangen om onze auto baanwaardig verklaard te krijgen. En dan heb ik nog om een of andere reden zo een vaag vermoeden dat die beslissing afhangt van het beeld dat die idioten hebben van de bestuurder. Wel 20 keer hebben ze me gevraagd of ik de auto laten verlagen heb. Waarschijnlijk aanvaarden ze het "neen, dat heb ik niet gedaan"-antwoord nog net iets gemakkelijker van een vrouw in mantelpak dan van een sportieve gast in jeans. Belachelijk toch.

    Misschien nog een ding dat je kan toevoegen Bruno: mijn eerste probleem: bandenmaat anders op gelijkvormigheidsattest dan in werkelijkheid en in instructieboekje. Standaard of uitzondering?
  • flesh
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 71
    GeregistreerdCOLON zo aug 01, 2004 11:34 am
    WoonplaatsCOLON Vl. Brabant (BE)

    door flesh » ma aug 21, 2006 6:27 pm

    Ik moet je inderdaad wel wat gelijk geven Bruno:

    Je wagen in 4 jaar niet meer op hoogte gebracht :shock:


    Mijn auto staat inderdaad aan de lage kant. (lekker sportief toch? :wink: )

    Maar zoals ik al eerder zei, ik ben een leek op gebied van automechaniek. Ik hang dus eigenlijk een beetje af van mensen zoals jij en andere forumleden met kennis van zaken om me op dergelijke dingen te wijzen, waarvoor mijn dank aan alle responders op deze toppic.
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » ma aug 21, 2006 6:57 pm

    flesh schreefColonbandenmaat anders op gelijkvormigheidsattest dan in werkelijkheid en in instructieboekje. Standaard of uitzondering?


    Ik ben wel Bruno niet, maar goed :wink: verexcuseer mijn korte lont van vandaag
    Ik vermoed dat er voor de MGF slechts één gelijkvormigheidsattest bestaat. ´k ben er wel niet zeker van. Er zijn gelimiteerde edities op de markt gekomen met 16" velgen. mss kan je aflezen wat er op de banden staat bv 205/45 ZR16 of ZR15. vandaar dat er mss een afwijking zou kunnen zijn. In het boekje staan dan weer wél alle modellen.

    Ik ga het direct eens op die van mij controleren.

    Trouwens, heb je gevraagd wat er verkeerd is? de 205? de 45 of de 15 (16)
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di aug 22, 2006 12:31 am

    Onlangs kreeg ik van iemand ongeveer dezelfde vraag. Hij had ook problemen, maar dan met zijn wielmaat (vraag me niet meer wie het was, want ik krijg nogal veel vragen). In ieder geval heb ik toen mijn boekje meegegeven en t'was in orde. In mijn boekje stond duidelijk dat een MGF met 16" gehomologeerd is. Met bandenmaten zelf heb ik op de keuring nooit problemen gehad, ondanks ik vroeger 205/45/16 voor en 225/40/16 achter reed. Ik controleer morgen even wat vermeld wordt in het boekje over bandenmaten.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • flesh
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 71
    GeregistreerdCOLON zo aug 01, 2004 11:34 am
    WoonplaatsCOLON Vl. Brabant (BE)

    door flesh » di aug 22, 2006 8:29 am

    Gelijkvormigheidsattest zegt 215/40R16
    Instructieboekje zegt 205/50/R15
    De banden zelf 205/45/R16

    Volgens dienen tiep moest de 205 een 215 maat worden.

    Wat Bruno zegt is inderdaad juist. Op basis van het boekje wordt het dan uiteindelijk wel goedgekeurd maar dat gaat keer op keer gepaard met heel wat geleuter en heen en weer geloop.
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » di aug 22, 2006 5:29 pm

    Was ik van die gast, zou ik eerder een probleem maken van de R16 ipv R15. De eerste is nl een grotere velg.

    In mijn gelijkvormigheidsattest staat dat hij is gehomologeerd voor R16.
    Ik was dus verkeerd. Hoewel. Bruno zijn F is een VVC en werd met 15" geleverd? of ben ik nu verkeerd bruno?


    bruno schreefColon In ieder geval heb ik toen mijn boekje meegegeven

    het EEC certificaat kan je niet met een andere meegeven hoor. Dat staat op chasisnummer!
    je kan wel het type approval n° controleren. Indien dat hetzelfde is, wil dat zeggen dat één en dezelfde type auto voor twee types van wielen/banden is goedgekeurd.

    Spreek nog eens met die gasten. Op mijn tweede pagina van mijn keuringsbewijs staan de modificaties op. Als ze jouw auto goedkeuren met zogenaamde "tuning" (=niet standaard velgen/bandenmaat=afwijking van EC conformiteitsattest ) MOET dit vermeld worden in de "lijst van wijzigingen betreffende tuning"--> tweede blad keuringsbewijs (bijlage).
    Ik zou terug gaan en zeggen dat ze dat vergeten zijn. Je betaalt waarschijnlijk wel opnieuw 12€, maar je bent wel van het gezaag af de volgende keren.

    Dus eigenlijk zijn die flippos zelfs niet in regel met hun eigen voorschriften.
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • flesh
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 71
    GeregistreerdCOLON zo aug 01, 2004 11:34 am
    WoonplaatsCOLON Vl. Brabant (BE)

    door flesh » vr aug 25, 2006 10:46 am

    Alweer moet ik met enigszins blozende wangen :oops: toegeven dat ik niet bekend ben met die genoemde bijlage. Zouden ze die standaard moeten aanmaken of is dit iets waar je zelf achter aan moet gaan? Ik heb zelf nog geen aanpassingen aan mijn auto laten doen. Het zijn dus enkel die velgen en banden die zijn parten spelen, maar ook die zijn standaard op dat model dus ja...
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » vr aug 25, 2006 1:05 pm

    Bruno schreefColonWat kan ik hier nog aan toevoegen, alles is al gezegd, pffff :wink:

    Dat je niet alleen bent die het hydragassysteem op punt kan zetten....

    De regel voor de keuring is dat het laagste punt van de auto (of beter het deel dat geveerd is) 10cm (+/- 1cm) of meer boven de grond moet zitten.

    De F heeft een hydragas- of hydraulishe vering en het is vrij normaal dat de auto ietsje zakt. De officiële hoogte (wordt gemeten van het midden van het voorste wiel, recht naar boven, tot aan de rand van de wielkast) bedraagt 368mm (+/- 1cm) bij 17°C. Dit is behoorlijk hoog en zorgt voor een onzeker weggedrag en een verschrikkelijke look. Ga eerder voor een 34cm à 35cm voor een dagelijkse auto.

    Wat de -volgens het gelijkvormigheidsattest- toegelaten banden maten zijn, kan je terugvinden op de site van GOCA (goca.be) in combinatie met het nummer van het procesverbaal van goedkeuring (PvG nummer), terug te vinden op het gelijkvormigheidsattest en het roze formulier. Als er een afwijking is, wordt er normaal gezien naar de invoerder gebeld en indien nodig een aanpassing doorgevoerd in hun software.

    Het besluit dan maar: Voor ca. 65 EUR (dealer) kan je de ophanging weer op punt laten stellen. Nadien rij je even naar het keuringscentrum en lach je de idioten eens goed uit.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » vr aug 25, 2006 2:04 pm

    De bijlage wordt normaal automatisch aangemaakt als er iets niet standaard aan je auto wordt waargenomen. OP deze bijlage staat letterlijk "in verband met tuning", in koeien van letters. Ik zou dat maar eens navragen. Als je ze er doorlaten met voor hen "afwijkende" bandenmaat moeten ze dit maar regulariseren via de bijlage of een rode kaart geven.
    Maar niet elk jaar staan mierenneuken. Niet?
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 13 en 0 gasten