keuze nieuwe koppakking...
  • Elan
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 86
    GeregistreerdCOLON di maart 30, 2004 12:43 pm
    WoonplaatsCOLON Schilde
    CONTACTCOLON

    door Elan » do aug 17, 2006 6:39 pm

    Het wetliner gedeelte van de cilinder is dikker dan het dryliner gedeelte.
    Het kraagje tussen de twee gedeeltes is het dichtingsvlak daar moet dichtingpasta op aangebracht worden.
    Met de hand wordt de cilinder in het blok geduwd. Zeker niet gelijmd of met Loctite.
    Van het zakken van de cilinder onder het niveau van het blok heb ik nog nooit gehoord, voor zover ik weet geeft Rover er zelfs geen maat voor op.
    MGF 75th anniversary LE.
  • Avatar gebruiker
    Thomas
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 639
    GeregistreerdCOLON zo maart 28, 2004 12:35 pm
    WoonplaatsCOLON Maassluis Nederland

    door Thomas » do aug 17, 2006 6:52 pm

    Jupilerman schreefColoneven in mijn archieven gedoken:
    de bussen rusten wel degelijk op een "bodem" in het alu blok. Weggezakte bussen, tot heden nog niets over gehoord.
    ziehier de K serie toestand:

    Afbeelding


    Als de bussen volgens deze dwarsdoorsnede wel degelijk op een rustpunt staat, zou het theoretisch niet mogelijk
    kunnen zijn dat (twee) bussen wegzakken.

    Hoe kan een garagist/monteur dan zeggen dat er twee bussen zijn weg
    gezakt?
    ofwel de garagist kletst uit zijn nek of onze theorie klopt niet.
    Snel....Sneller.....Snelst
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » do aug 17, 2006 7:10 pm

    Ik heb reeds gehoord dat de bussen zich aftekenen in de cylinderkop, maar nog nooit dat ze in het blok zakken! Nu, ze moeten wel iets boven het blok uitsteken. Enfin, we praten µm hé
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » do aug 17, 2006 7:30 pm

    Volgens het hoofdstuk mbt motorrevisie, wordt de dwarse (diameter) tolerantie en slijtage opgegeven voor de bussen (taper and wear). Voor "latere" 1.8 motoren ook de hoogte van de "stap". Ergens in het midden v/d bus bevindt zich een vernauwing (stap/step). Bij herplaatsen van de bus wordt hier een 2mm dichtingskit gespoten. Waarschijnlijk om het droge van het natte gedeelte te scheiden. Bij latere 1.8K motoren staat de hoogte van deze "stap" (lees hoogte van droog gedeelte) gegraveerd op de bus. Verder staat er niets over de hoogte van de bovenkant van de bussen tov de bovenkant v.h blok. Terwijl ik dacht dat de bussen daar iets moesten boven uit steken. Er staat letterlijk "push the liner fully down, untill shoulder of liner seaats against cylinder block"
    Het moge duidelijk zijn dat het bovenste gedeelte van de bus rust op een uitsparing in het blok en meer bepaald daar waar de scheiding droog/nat gebeurt.
    Voor het meten van de boring zijn ook toleranties. meer bepaald door -hoe heet dat - meetstaafjes met bepaalde dikte. Die worden tss piston en bus geschoven.
    Dus op welke waarden men zich baseert om te zeggen dat het BLOK versleten is weet ik niet. Ik zou het hen graag eens horen zeggen. Want in het workshop manual (dat zij ook gebruiken) staat over die specifieke tolerantie niets geschreven. Zelfs niet dat ze gemeten moet worden?
    Ik kan me wel inbeelden, dat zoals boven aangegeven, de bussen zich niet afgetekend hebben in de cyl kop, maar in de dichting. dus 1mm gezakt zijn of zo.
    Vraag maar of ze het "kapotte" blok bij jou thuis willen afzetten. Je kan het eens door een andere "onafhankelijke" garagist/mechanieker laten bekijken. Ik zou zelfs durven een expert aanspreken indien anderen hier niets op aan te merken hebben. Ik bedoel, indien wij (E,B,D) niet zelf naar mijn ECU probleem hadden gekeken was ik waarschijnlijk (neen,..., zeker) veel meer geld kwijt geweest. Waarmee ik niet aan de kunde van mijn garage twijfel, maar wel aan de spoed (en bijgevolg onnauwkeurigheid) waarmee ze over de dingen heen gaan. De klant betaalt wel! ´k hoor graag de rest van je verhaal. Wat heeft dat jou tot hiertoe gekost? Ik mag hopen dat ze je hebben ingelicht over de kost?
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Avatar gebruiker
    Thomas
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 639
    GeregistreerdCOLON zo maart 28, 2004 12:35 pm
    WoonplaatsCOLON Maassluis Nederland

    door Thomas » do aug 17, 2006 7:51 pm

    Als een bus zich, laten we zeggen één mm in het blok heeft gevreten (gezakt),
    zou dat betekenen dat er spelling op de bus heeft gezeten en zou deze
    dus los moeten zitten.?
    Zou dit dan een oorzaak van een HGF kunnen zijn

    of is dit te simpel gesteld?
    Snel....Sneller.....Snelst
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » do aug 17, 2006 7:57 pm

    Als er een 2mm dikke dichtingskit rond zit, zal deze eerst zetten.
    Ik weet niet hoe de liners er onderaan uitzien. Maar daar heb ik wel foto´s van...ergens
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » do aug 17, 2006 9:18 pm

    Bij overhitting word aluminium zacht. Zo kan er een afdruk ontstaan in de kop (a.k.a. fire ring indentation; fire ring = de (4) stalen ringen in de pakking)

    In extremere gevallen gebeurt het zelfde met het onderblok. Staan de bussen te ver weg gezakt (even hoog als het onderblok) is de kans op een volgende HGF veel groter.
    De Land Rover MLS pakking set mag allen gemonteer worden als de liners tussen de 0,05 en 0,15mm boven het blok uitsteken en het onderlinge verschil niet groter is dan 0,05mm.

    Voor de normale pakking volstaat het dat ze allemaal "een beetje" uitsteken.

    Officieel is de OEM spec 0,100 - 0,125mm

    Ik ben trouwens eventueel geïnteresseerd in (de) restanten van het oude blok.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    Thomas
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 639
    GeregistreerdCOLON zo maart 28, 2004 12:35 pm
    WoonplaatsCOLON Maassluis Nederland

    door Thomas » do aug 17, 2006 9:49 pm

    hier ook nog wat

    http://forums.mg-rover.org/showthread.php?t=142746

    Met een aardig :( citaat

    As you say, once the liners have started to drop, the engine is scrap.
    Snel....Sneller.....Snelst
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » do aug 17, 2006 9:53 pm

    Ik vind dit wel interessant:

    If your mates 75 has had the hylomar go, I would seriously question why? Either the liners have moved about while the engine was running, likely sunk and the engine is now scrap, or the garage have turned the crank with the head off and the liners have popped up with the piston, thus breaking the hylomar seal
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » do aug 17, 2006 10:00 pm

    Dat is de "loctite" waarmee de liners vast staan.
    Building >200BHP K-series
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » do aug 17, 2006 10:06 pm

    Ik bedoelde dat het verdraaien van de krukas iets zou zijn voor een wat knullige garagist die bv ook de stekker van de relais van de ECU vergeet in te steken. trouwens wat die locktite betreft, dat had ik in de post daarboven ook al geschreven :wink:
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Avatar gebruiker
    Thomas
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 639
    GeregistreerdCOLON zo maart 28, 2004 12:35 pm
    WoonplaatsCOLON Maassluis Nederland

    door Thomas » do aug 17, 2006 10:11 pm

    Laatst bijgewerkt door 1 op Thomas, in totaal 0 keer bewerkt.
    Snel....Sneller.....Snelst
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » do aug 17, 2006 10:17 pm

    amaai, ik ga niet verder lezen, ik wil nog slapen vannacht EN de kempenrit rijden.

    NB off topic: thomas, nu ik je hier toch te pakken heb, die maten van de klauw heb je dat met schuifmaat of meetliniaal gemeten?
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
  • Avatar gebruiker
    Thomas
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 639
    GeregistreerdCOLON zo maart 28, 2004 12:35 pm
    WoonplaatsCOLON Maassluis Nederland

    door Thomas » do aug 17, 2006 10:21 pm

    met de schuifmaat zo goed en zo kwaad als dat ging
    en afgerond naar mm
    Snel....Sneller.....Snelst
  • Jupilerman
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1435
    GeregistreerdCOLON ma apr 05, 2004 10:13 pm
    WoonplaatsCOLON Hamme

    door Jupilerman » do aug 17, 2006 10:29 pm

    off topic: dus de piston moet 2mm +/- 1mm glijden.
    1mm maak een wereld van verschil 50% :lol: . Maar dat geeft niet. ´k reken gewoon in het meest nadelige geval. Niks van aantrekken.
    Laten we het verder bij het onderwerp houden.
    Kan je er mss eentje meebrengen naar de kempenrit? Ik heb hier van iedereen zowat een verzameling liggen :lol: ´k begin straks een winkeltje :lol:
    greetz
    j
    ISO 10014
    AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 16 en 0 gasten