Te hoge CO2 waarde bij keuring
  • Ronald S
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 31
    GeregistreerdCOLON za jun 10, 2006 8:26 pm
    WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
    CONTACTCOLON

    Te hoge CO2 waarde bij keuring

    door Ronald S » di aug 01, 2006 4:55 pm

    Beste MGF vrienden,

    Ik heb een probleempje, misschien dat een van jullie hier ervaring mee heeft.

    Bij de APK had mijn MGFje een uitstoot van tussen de 0.60 en 0.70 CO2 meeting, helaas afgekeurd. Ik naar de garage en een grote beurt laten doen en vervanging Lambdasensor vervangen. ala 900 eurie armer en het probleem is nog steeds het zelfde.

    Vorig jaar is de distributie riem vervangen met alle spanrollen enzo en nu denken e dus dat er iets versprongen is.....

    Hebben jullie ervaring met de te hoge CO2 waarde? Ik tank alleen VPOWER dus durf de resultaten niet met euro95 te bekijken

    Gr Ronald
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    door Kasper » di aug 01, 2006 5:09 pm

    Jazeker,

    Te hoge CO2 waarden komen wel voor bij K-blokken en bij vele andere motoren. Wat veelal de remedie is om voor de keuring motorolie te verversen. Ik weet het klinkt raar maar het swordt van diverse zijden bevestigd.

    Ik moet voor jou specifieke probleem even verstek laten gaan maar was er reden om de Lambdasonde te vervangen? Ik kan me voorstellen dat een andere sensor opnieuw met de T4 ingeregeld moet worden. Dan kan de waarde dus niet goed zijn.

    Iets versprongen met de distributie lijkt mij niet zo waarschijnlijk. dan denk ik dat je dat onder het rijden moet merken (minder vermogen, minder trekkracht; en in het ergste geval kromme kleppen)

    Voor je benzine, De F heeft (Mk1) geen correctie op de kwaliteit van de benzine, gewoon Euro 95 is goed genoeg voor optimale prestaties. Vpower zou je motor schoner moeten houden maar wie kan dat nou controleren? Je zou een lager brandstofverbuik kunnen constateren (al werkt het bij m'n 75 Diesel precies andersom 1:13 ipv 1:15,5 maar dat is een zwaar off-topic story, die op een ander forum thuis hoort :wink: )
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di aug 01, 2006 5:11 pm

    Een lambda sonde + plaatsing voor €900,-. Ik betaalde €35,- inclusief verzendkosten voor de mijne (origineel Bosch maar met verkeerde stekker, oude stekker overgezet) . De dealer heeft universele voor €100,- en originele voor €165,- (ongeveer)

    Waar die overige kosten in zijn gaan zitten ?!?!

    Anyway, als je lambda goed is deed ik eerst de katalysator checken.
    Kijken of het keramische binnenwerk nog goed is.

    Is dat in orde maar je probleem niet weg ging ik naar Goes naar de Dynobank, eens meten hoe je F loopt want dan is er iets anders mis.
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di aug 01, 2006 5:59 pm

    Zelfs zonder katalysator moet je HC, CO en CO2 waarden goed zijn, alhoewel een katalysator de waardes nog lager krijgt natuurlijk. Zoniet moet je in eerste instantie kijken of je luchtfilter niet vuil is, en deze eventueel vervangen (tenzij je een K&N hebt, dan moet je hem reinigen).
    In tweede instantie moet je eens kijken of je gasklep niet te vervuild is, en deze eventueel reinigen mat carburator reiniger. Als je CO waardes te hoog zijn bij stationair, moet het aantal steppen worden geregeld op de gasklep met een T4.
    Tenslotte stel ik voor om een benzinespoeling (a la Petrol one shot van Kent) te gebruiken, om de waardes naar beneden te halen. Zo'n spoeling is niet gelijk aan een additief ; een spoeling werkt veel karchtiger en sneller. Ik geef toe dat een weinig petroleum in de benzinebak er ook kan voor zorgen dat de co waardes serieus lager zijn, maar uiteraard is een goede spoeling beter, daar deze echt alles serieus proper maakt, in tegenstelling met petroleum dat slechts tijdelijk de co/co2 waardes naar beneden haalt.
    Zorg er trouwens voor dat de wagen warm is als er wordt gemeten, en dat hij niet 5 minuten op voorhand continu stationair heeft liggen draaien, want dat is niet bevorderlijk voor een goede meting.

    Dat ze echter een lambda gaan vervangen voor dit probleem lijkt mij heel ver gezocht, vooral als je dan de prijs ziet (waarschijnlijk is ook de manifold vervangen, daar ze de lambda niet loskregen... en dan nog).
    Tenslotte is het verspringen van de distributieriem ook niet echt een oorzaak van te hoge waardes (zie post Kasper)

    Mijn vraag :
    - hoeveel werd gemeten voor co, co2 en hc ?
    - Is het de garage die de beslissing heeft genomen om een lambda te vervangen voor dit probleem , terwijl het natuurlijk niet is opgelost, maar uw portemonee dunner is ?
    - Is het de garage die nu komen aandraven met het distributieriem verhaal ?
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Ronald S
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 31
    GeregistreerdCOLON za jun 10, 2006 8:26 pm
    WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
    CONTACTCOLON

    Dit is er bij de Rover garage in Alphen aan den Rijn gebeurd

    door Ronald S » di aug 01, 2006 6:02 pm

    Ze hebben de auto een grote beurt gegeven op verzoek van mij, nieuwe olie, nieuwe reblokken voor en achter..maar dit heeft niets met het probleem te maken......

    Ik had namelijk hier ook gelezen dat de te hoge waarde wel eens op te lossen zijn met de gebruikelijke beurt....

    Dus dacht laat ik dat direct maar goed doen dan.....

    Dus beurt en oplossing probleem 869,60 euro om precies te zijn.

    Probleem was dus niet opgelost door de lambdasensor...dus waarschijnlijk kraag ik dat geld terug, ze hebben nu een fuel system cleaner bij de benzine gegooit, maar omdat ik altijd al VPOWER tank lijkt me dat ook niet echt te helpen....
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di aug 01, 2006 6:08 pm

    Toch wel, zo'n cleaner kan wel degelijk helpen. V-power, is dan wel een goede brandstof, maar t'zorgt er niet voor dat je niet af en toe een cleaner moet gebruiken. Doe de test, leg een vuile injector of iets dergelijks in een glas met V-power en één in een glas benzine spoeling. De eerste injector zal er heus niet properder uitkomen, de tweede daarentegen.....

    V-power bevat dus GEEN reiniger of reinigend additief !!!

    T'is een beetje zoals zeggen : "ik was mijn auto wekelijks, dus moet ik hem nooit poetsen met polish", begrijp je ? :wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Thomas
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 639
    GeregistreerdCOLON zo maart 28, 2004 12:35 pm
    WoonplaatsCOLON Maassluis Nederland

    door Thomas » di aug 01, 2006 6:10 pm

    Volgens mij zit het probleem in de temperatuur tijdens het meten.
    Ook ik heb dit problem al gehad, ik moest van de keurmeester even een blokje rijden en daarna was de meeting in orde.
    Zorgen dat de auto goed op bedrijfstemp is en dan moet de CO veel
    beter zijn.

    Thomas
    Snel....Sneller.....Snelst
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » di aug 01, 2006 6:12 pm

    Bruno schreefColonZelfs zonder katalysator moet je HC, CO en CO2 waarden goed zijn, alhoewel een katalysator de waardes nog lager krijgt natuurlijk.


    In Belgie misschien wel maar in Nederland zijn de keureissen dusdanig dat je er zonder kat of met een kapotte niet doorheen komt. Mijn kat steekt niet voor niets terug hè ;)
    Building >200BHP K-series
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di aug 01, 2006 6:12 pm

    Thomas schreefColonVolgens mij zit het probleem in de temperatuur tijdens het meten.
    Ook ik heb dit problem al gehad, ik moest van de keurmeester even een blokje rijden en daarna was de meeting in orde.
    Zorgen dat de auto goed op bedrijfstemp is en dan moet de CO veel
    beter zijn.

    Thomas

    inderdaad, zoals ik dus o.a. zei, maar niet staionair laten warm draaien !!!!
    Maar check toch ook de andere puntjes die ik aanhaalde.
    Wedden dan het dan ok is ?
    Laatst bijgewerkt door 2 op Bruno, in totaal 0 keer bewerkt.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Ronald S
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 31
    GeregistreerdCOLON za jun 10, 2006 8:26 pm
    WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
    CONTACTCOLON

    door Ronald S » di aug 01, 2006 6:12 pm

    Bruno schreefColonZelfs zonder katalysator moet je HC, CO en CO2 waarden goed zijn, alhoewel een katalysator de waardes nog lager krijgt natuurlijk. Zoniet moet je in eerste instantie kijken of je luchtfilter niet vuil is, en deze eventueel vervangen (tenzij je een K&N hebt, dan moet je hem reinigen).

    Neem aan dat de filter vervangen wordt bij een grote beurt....zie hem alleen niet terug op de rekening.....

    In tweede instantie moet je eens kijken of je gasklep niet te vervuild is, en deze eventueel reinigen mat carburator reiniger. Als je CO waardes te hoog zijn bij stationair, moet het aantal steppen worden geregeld op de gasklep met een T4.

    Gasklep heb ik via dit forum aangeschaft en er zelf ingezet....met schone handjes gedaan :-)

    Tenslotte stel ik voor om een benzinespoeling (a la Petrol one shot van Kent) te gebruiken, om de waardes naar beneden te halen. Zo'n spoeling is niet gelijk aan een additief ; een spoeling werkt veel karchtiger en sneller. Ik geef toe dat een weinig petroleum in de benzinebak er ook kan voor zorgen dat de co waardes serieus lager zijn, maar uiteraard is een goede spoeling beter, daar deze echt alles serieus proper maakt, in tegenstelling met petroleum dat slechts tijdelijk de co/co2 waardes naar beneden haalt.

    Is dit de FUEL SYSTEM CLEANER die ik op de rekening zie staan?

    Zorg er trouwens voor dat de wagen warm is als er wordt gemeten, en dat hij niet 5 minuten op voorhand continu stationair heeft liggen draaien, want dat is niet bevorderlijk voor een goede meting.

    Auto was warm toen hij getest is...

    Dat ze echter een lambda gaan vervangen voor dit probleem lijkt mij heel ver gezocht, vooral als je dan de prijs ziet (waarschijnlijk is ook de manifold vervangen, daar ze de lambda niet loskregen... en dan nog).
    Tenslotte is het verspringen van de distributieriem ook niet echt een oorzaak van te hoge waardes (zie post Kasper)

    Mijn vraag :
    - hoeveel werd gemeten voor co, co2 en hc ?

    Weet alleen de CO2 die was tussen de 0.60 en de 0.80 stationair

    - Is het de garage die de beslissing heeft genomen om een lambda te vervangen voor dit probleem , terwijl het natuurlijk niet is opgelost, maar uw portemonee dunner is ?

    Ja de garage komt op deze aanpassingen/vernieuwingen, omdat ik zelf de gasklep vervangen heb, heb ik gevraagd of ze de computer (T4) denk ik gereset hebben en dat hadden ze niet gedaan maar vonden ze ook niet nodig ( kon geen invloed hebben zeiden ze)
    - Is het de garage die nu komen aandraven met het distributieriem verhaal ?

    Jop...ik heb er geen kaas van gegeten...als kaaskop :-)
  • Ronald S
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 31
    GeregistreerdCOLON za jun 10, 2006 8:26 pm
    WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
    CONTACTCOLON

    door Ronald S » di aug 01, 2006 6:17 pm

    Bruno schreefColon
    Thomas schreefColonVolgens mij zit het probleem in de temperatuur tijdens het meten.
    Ook ik heb dit problem al gehad, ik moest van de keurmeester even een blokje rijden en daarna was de meeting in orde.
    Zorgen dat de auto goed op bedrijfstemp is en dan moet de CO veel
    beter zijn.

    Thomas

    inderdaad, zoals ik dus o.a. zei, maar niet staionair laten warm draaien !!!!
    Maar check toch ook de andere puntjes die ik aanhaalde.
    Wedden dan het dan ok is ?


    Zelf een stuk mee gereden, hij was warm...bij de apk keuring van vrijdag..voor de aanpassingen zei de keurmeester dat ook tegen mij alleen had dit een negatievere uitwerking...de waardes waren hoger dan de eerste meeting....
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di aug 01, 2006 6:19 pm

    Sander schreefColonIn Belgie misschien wel maar in Nederland zijn de keureissen dusdanig dat je er zonder kat of met een kapotte niet doorheen komt. Mijn kat steekt niet voor niets terug hè ;)


    Klopt hoor Sander, maar een F moet ook zonder kat. in staat zijn goede waardes neer te zetten, en ik denk echt niet dat ze bij jullie strenger zijn dan hier, in tegendeel.
    Maar t'klopt wel dat een kat. de waardes nog verlaagd. Maar indien ze dus te hoog zijn, moet je het probleem aanpakken waar het zich situeert (luchtfilter, vuil brandstofsysteem etc...). M.a.w. een kat haalt de waardes dus nog extra naar beneden, maar een kat. die niet meer werkt is niet de oorzaak van te hoge waardes.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    door Bruno » di aug 01, 2006 6:22 pm

    De TTB is dus niet het probleem Ronald, want die is nieuw, zoals je zegt. Controleer dan eerst de luchtfilter, en als die ook nieuw is, laat de benzine cleaner dan zijn werk doen. Je kan dit versnellen, door eens te gaan rijden in hogere toeren dan normaal, eens extra sportief te gaan rijden dus !!
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Ronald S
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 31
    GeregistreerdCOLON za jun 10, 2006 8:26 pm
    WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
    CONTACTCOLON

    door Ronald S » di aug 01, 2006 6:25 pm

    Bruno schreefColonDe TTB is dus niet het probleem Ronald, want die is nieuw, zoals je zegt. Controleer dan eerst de luchtfilter, en als die ook nieuw is, laat de benzine cleaner dan zijn werk doen. Je kan dit versnellen, door eens te gaan rijden in hogere toeren dan normaal, eens extra sportief te gaan rijden dus !!



    Allen bedankt voor jullie input, heb voor zaterdag ochtend weer een afspraak bij de dealer om te kijken of de fuel creaner zijn werk gedaan heeft...nu ik sportief moet rijden van Bruno zal ik wel een 1/2 uur te vroeg zijn op mijn werk :-)
  • Bruce
    Erelid
    Erelid
    BerichtenCOLON 7787
    GeregistreerdCOLON vr jul 29, 2005 11:39 am
    WoonplaatsCOLON Zevenhuizen (NL)

    door Bruce » di aug 01, 2006 6:28 pm

    Bruno schreefColonZorg er trouwens voor dat de wagen warm is als er wordt gemeten, en dat hij niet 5 minuten op voorhand continu stationair heeft liggen draaien, want dat is niet bevorderlijk voor een goede meting.


    echt, ik meen mij van het GB forum te herinneren dat je juist met een koude motor de test moest doen?
    Witte pinkers,stoelverwarming,K&N 57i,52 mm TTB,glazen windscherm,,LLW kitje,mk2 middensteun,de-cat pijp,Phoenix exhaust,TF-LE-80th An. velgen,TF radiator,Trophy splitter,lowering pins,HID koplampen,Momo pook,zwarte raamomlijsting,Alu. teller ringen,zwarte trophy inserts,trophy uitlaat spruitstuk,mk2 downpipe,AP's,304 schijven, Piper Cams,Trophy spoiler,Viper stripes,Magnacor leads, KH-splitter,DVA head, Emerald ECU and mapping

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 18 en 0 gasten