BUTTON_POST_REPLY 13 berichten Pagina 1 van 1
Hydragas dilema
  • Luc
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 2025
    GeregistreerdCOLON di feb 03, 2004 10:21 pm
    WoonplaatsCOLON Schiplaken (Hever)
    CONTACTCOLON

    Hydragas dilema

    door Luc » ma dec 02, 2019 7:22 pm

    de veerbollen links zijn na 1 jaar opnieuw wat van de pluimen (gas) aan het verliezen.
    Begin november opgepompt en nu -4 weken later- alweer met een goeie cm gezakt.

    graag jullie mening over volgende oplossingen:
    - veerbollen nog eens vervangen (150€ materiaal)
    - MGF Coil Spring convertion kit van Rimmersbross (942£)
    - MGF FULL HYDRAGAS SUPLEX SUSPENSION KIT van MG roverparts (879£)
    - MGF Coil over GAZ or Spax shock conversion kit ROAD version.Mike Satur design Hydragas replacement van Mike Satur (1138£)
    - ... andere alternatieven of aanbevelingen ?

    iemand ervaring met de convertion kits ?
  • Avatar gebruiker
    Sjonnie
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1387
    GeregistreerdCOLON vr mei 10, 2013 12:23 pm
    WoonplaatsCOLON Op dit forum

    Re: Hydragas dilema

    door Sjonnie » ma dec 02, 2019 7:32 pm

    Ik heb in februari dit jaar mijn veerbollen laten vervangen door Youri van MGFnTFParts in Zwaagdijk Oost (achter Hoorn); refurbished met vers gas en navulbaar door de aangebrachte nippel. € 299,- voor 4 bollen met inruil van de oude bollen en ik heb ze door hem laten plaatsen voor € 300,-. Een wereld van verschil! Ik heb gewoon een nieuwe F en in heel Nederland hebben ze op hetzelfde moment alle drempels weggehaald :mrgreen: :lol: :mrgreen:

    Vorige week heb ik de F op winterstalling gezet. Ik heb geen zakking ontdekt.

    Ik lees op het Engelse forum best wat problemen met conversion kits. Het chassis is niet berekend op de extra/veranderende belasting. Ik kan het mis hebben, het is al even geleden. Je zou eens rond kunnen kijken op mg-rover.org.

    HTH

    Greetz,

    Jan
    Fun car MG F 1,8i 2001 - Anthracite LQW - 16" powdercoated Black Metallic - Lowering pins - Milltek einddemper (a.k.a. Blèrpijp :-D)
    Daily HWMO MG ZT-T 190+ - Xpower Grey - Custom RVS Uitlaat - And then some :-)
    Daily SWMBO Rover 75 2.5 Manual - Stirling Silver - Completely authentic :-)

    ꝉ (RIP) MG ZT 190+ - Black Olive # 8/8 - Miss February 2016 - the75andztclub.co.uk

    If it don't fit use a hammer!
  • Fontech
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 443
    GeregistreerdCOLON wo aug 22, 2012 7:01 pm
    WoonplaatsCOLON Beerse

    Re: Hydragas dilema

    door Fontech » di dec 03, 2019 7:35 am

    Ik denk dat je kan stellen dat elke MGF die momenteel nog rondrijd op zijn standaard bollen in de loop der jaren al een aantal keren terug op hoogte is gebracht door hem terug op te pompen .
    Ze zakken immers allemaal , de een al wat vlugger dan de andere , en dat komt omdat de stikstof heeeel langzaam verdwijnt . En telkens je de wagen oppompt compenseer je dat verlies dan door er wat meer vloeistof in te persen .... Zo heb je met de jaren steeds minder stikstof in je systeem .
    zoals iedereen weet is vloeistof niet samendrukbaar en is het verend element nu net de stikstof .
    Ik durf gerust te stellen dat er op dit moment veel MGF's rondrijden waar er (te) weinig stikstof in het hydragassysteem zit wat veroorzaakt dat de wagen heel stug afgeveerd is en waardoor alle kracht bij het inveren wordt geabsorbeerd door de membramen en de metalen behuizing van de veerbol himself ipv door de samendrukking van de stikstof .
    Heel veel van de wagens die de laatste jaren binnenkomen , hebben kapotte veerbollen . Soms naar binnenin en soms naar buiten toe ( onderste membraam lek of lekkage aan de ringen die om de bol zitten tot zelfs enkele keren het metaal van de veerbol wat gewoon openscheurt en het membraam dat er dan uitgeperst wordt ...

    Ik bied ook zulke gerefurbishte veerbollen aan en kan de grote vraag het laatste jaar niet aan waardoor er al een wachtlijst is ... we kunnen ze gewoonweg niet snel genoeg aanvoeren ..
    Mvg.
    Fontech
    MGF Trophy 160 , trophy blue , number 20 from 24 for Belgium softtop with glass rearwindow, grooved brake disc with EBC green stuff , Daytona ss exhaust
    MG TF 80LE 2004 Silver glass rearwindow , ss floorpipes , Toyo ss sportuitlaat
    MG TF 80LE 2004 pearl black glass rearwindow , ss floorpipes , MVR / Remus rvs sportuitlaat , modified by nature ( hail damage )
    MG TF 80LE 2004 pearl black Needs some work after crash
    Yamaha XT 500
    Aprilia RSV R
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Hydragas dilema

    door Kasper » di dec 03, 2019 9:44 am

    Hoi Luc,

    Fijn om van de oprichter van ons forum ook weer te mogen vernemen. Al is een posting op het technisch forum niet het meest aangename plaatsje daarvoor.
    Ik heb al jaren terug (ik weet dat ik een van de eersten op het vasteland van Europa was) andere bollen gekochte en deze voorzien van een stikstof aansluiting (zo komen we tenminste van dat probleem af, mits het gas niet ontsnapt :wink: )
    Hiermee rijdt ik al weer een jaar of 4 rond, zonder problemen, denk er alleen aan om hem dit jaar weer wat op hoogte te laten zetten. dat doe ik dan niet met de klassieke pomp maar met stikstof.

    We treffen elkaar binnenkort, helaas heb ik de auto dan niet bij maar ik praat je graag even bij.

    Kasper
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Luc
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 2025
    GeregistreerdCOLON di feb 03, 2004 10:21 pm
    WoonplaatsCOLON Schiplaken (Hever)
    CONTACTCOLON

    Re: Hydragas dilema

    door Luc » di dec 03, 2019 5:46 pm

    ik ben niet het grootste technische wonder....en heb ook totaal niet die ambitie.. :|

    de bollen die Fonny vorig jaar bij mij heeft geplaatst hebben een soort ventiel op de bollen. Betekent dit dat je naast hydragas ook additioneel stikstof kan bijvullen? Wat dan zou betekenen dat het probleem bij onze F eerder daar te zoeken is ?

    @ Kasper,

    indien nodig kan je mij het binnenkort in kleine mensentaal uitleggen ;-)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Hydragas dilema

    door Kasper » di dec 03, 2019 8:04 pm

    Dat ventiel zou wel eens van dienst kunnen zijn, dat lijkt dat er inderdaad stikstof bij kan. Er is een maar: Het membraan tussen gas en vloeistof mag niet defect zijn.

    Laten we het eens met een gepast pintje over babbelen. thumbsup :wink:
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Fontech
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 443
    GeregistreerdCOLON wo aug 22, 2012 7:01 pm
    WoonplaatsCOLON Beerse

    Re: Hydragas dilema

    door Fontech » di apr 07, 2020 6:13 pm

    even reageren op Luc ;
    Onder jouw MGF zijn geen gerefurbishte geplaatst maar gewone gebruikte .
    Ook bij de laatste keer dat er 2 bollen stuk waren ben je voor gebruikte gegaan die van een sloopwagen afgekomen zijn …
    Blijft mijn inziens altijd een grote gok omdat je wel kan stellen dat uit al de veerbollen die nog rondrijden zowat alle gas mettertijd verdwenen is en deze dus ;
    A - weinig veercapaciteit meer hebben maw een harde F
    B - door die hardheid in de vering de membramen veel te lijden hebben en stuk gaan .

    Sedert enige tijd is er in de UK een knaap die min of meer de machine van destijds nagebouwd heeft en de bollen in een atmosfeer onder druk brengt om dan vervolgens in de originele vulopening een nieuwe afsluitpin perst .
    Qua prijs valt het mee maar nadeel is , dat die pin best lang en puntig is waardoor je bij hard inveren ( en als er al wat minder gas is ) mss wel es het bovenmembraam kan raken .
    Tweede nadeel is dat je geen vulventiel voor het gas hebt en je dan wss op termijn als de wagen zakt , de bollen weer moet demonteren en naar hem toe sturen . ( gaat hij dan telkens een overmaat van afsluitpin plaatsen ?)

    https://www.ebay.co.uk/itm/MGF-Metro-Ro ... SwJtNcepLo
    MGF Trophy 160 , trophy blue , number 20 from 24 for Belgium softtop with glass rearwindow, grooved brake disc with EBC green stuff , Daytona ss exhaust
    MG TF 80LE 2004 Silver glass rearwindow , ss floorpipes , Toyo ss sportuitlaat
    MG TF 80LE 2004 pearl black glass rearwindow , ss floorpipes , MVR / Remus rvs sportuitlaat , modified by nature ( hail damage )
    MG TF 80LE 2004 pearl black Needs some work after crash
    Yamaha XT 500
    Aprilia RSV R
  • tonny25
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 29
    GeregistreerdCOLON do sep 20, 2012 10:16 am
    WoonplaatsCOLON Peel en Maas

    Re: Hydragas dilema

    door tonny25 » di apr 28, 2020 1:47 pm

    is er ook mogelijkheid om met zo een auto proef te rijden om te ervaren hoe het rijdt? Ik bedoel met de nieuwe veerbollen.
  • Fontech
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 443
    GeregistreerdCOLON wo aug 22, 2012 7:01 pm
    WoonplaatsCOLON Beerse

    Re: Hydragas dilema

    door Fontech » wo apr 29, 2020 9:07 pm

    Ik heb vd week nog een set gerefurbishte geplaatst op een klantwagen uit de omgeving van Groningen …
    Ik ben nu de laatste hand aan het leggen aan de set voor mijn eigen Trophy .
    Als die geplaatst zijn , kan er wel een blokje mee om gereden worden …
    Mvg.

    Fonny / Fontech
    MGF Trophy 160 , trophy blue , number 20 from 24 for Belgium softtop with glass rearwindow, grooved brake disc with EBC green stuff , Daytona ss exhaust
    MG TF 80LE 2004 Silver glass rearwindow , ss floorpipes , Toyo ss sportuitlaat
    MG TF 80LE 2004 pearl black glass rearwindow , ss floorpipes , MVR / Remus rvs sportuitlaat , modified by nature ( hail damage )
    MG TF 80LE 2004 pearl black Needs some work after crash
    Yamaha XT 500
    Aprilia RSV R
  • Avatar gebruiker
    paul van R
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 101
    GeregistreerdCOLON zo maart 25, 2007 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Leidschendam

    Re: Hydragas dilema

    door paul van R » vr mei 01, 2020 4:06 pm

    Ook ik rijd met een set gerefurbishte veerbollen. Na verloop van tijd kom ik voor de keuze vullen met vloeistof of met gas. Voor navullen met vloeistof zijn diverse adressen bekend en is het eenvoudig zelf te doen. (ik heb ik zelf een pomp aangeschaft.) Voor navullen met gas ben ik nieuwsgierig of er adressen in Zuid-Holland bekend zijn die daar ervaring mee hebben of moet je de bollen demonteren en opsturen? Of als je het zelf wil doen wat heb je nodig en is het te doen qua kosten, wat is het advies?
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Hydragas dilema

    door Kasper » vr mei 01, 2020 5:32 pm

    Inderdaad loop je in verloop van tijd weer tegen het probleem aan dat de stikstof door het rubber membraan dringt en in de hydrolaustische vloeistof oplost. De meeste mensen die de bollen aanpassen gebruiken 1/8" Schraeder valves. oftewel een aansluiting zoals je ventielaansluiting op de autoband is. De leveranciers hebben ook veelal een gasfles met stikstof, een reduceerventiel voor 20 bar en een verloopstukje om op de aansluiting te zetten.

    Ik heb zelf een 1/4" aansluiting en moet daarmee naar de automobiel airco specialist, omdat vele merken die aansluiting gebruiken. Lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat je ook daar terecht kunt.

    Inmiddels liggen mijn oorspronkelijke bollen met 1/8 aansluiting op de plank om binnenkort weer met de auto te worden verbonden.

    Overigens, nu de keuze daar is, zou ik dus er altijd voor gaan om stikstof bij te vullen en de pomp te laten voor wat deze is. Met vloeistof wordt de vering steeds stugger met stikstof blijft deze goed en heb je wellicht ooit eens de mogelijkheid om te mogen stoppen met bijvullen. immers er is een graad dat de hydraulastische vloeistof verzadigd is....(ben alleen bang dat dat lang duurt ;))

    Let daarbij ook even op de druk in de vloeistof kant (rondom 400 PSI zover ik mij kan herinneren)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Fontech
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 443
    GeregistreerdCOLON wo aug 22, 2012 7:01 pm
    WoonplaatsCOLON Beerse

    Re: Hydragas dilema

    door Fontech » za mei 02, 2020 9:05 am

    Hoi Paul ,
    als je MG gezakt is mettertijd en je hebt gerefurbishte veerbollen met een stikstofventiel , zou je stikstof moeten kunnen navullen bij diegene die je de bollen heeft aangeleverd .
    In Nederland zijn er 2 die zelf de bollen van een stikstofventiel voorzien , namelijk Youri Blokdijk van MGFnTFparts in Zwaagdijk en Peter Soons van/via de MG club holland ( die van Peter hebben vooraan wel de nippels bovenop zitten waardoor je een gat in je body moet maken ) ..
    De veerbollen die ik aanpas hebben de ventielen zodanig geplaatst zodat je de bollen niet moet demonteren om ze van nieuwe stikstof te voorzien …
    Mvg.

    Fonny / Fontech
    MGF Trophy 160 , trophy blue , number 20 from 24 for Belgium softtop with glass rearwindow, grooved brake disc with EBC green stuff , Daytona ss exhaust
    MG TF 80LE 2004 Silver glass rearwindow , ss floorpipes , Toyo ss sportuitlaat
    MG TF 80LE 2004 pearl black glass rearwindow , ss floorpipes , MVR / Remus rvs sportuitlaat , modified by nature ( hail damage )
    MG TF 80LE 2004 pearl black Needs some work after crash
    Yamaha XT 500
    Aprilia RSV R
  • Avatar gebruiker
    paul van R
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 101
    GeregistreerdCOLON zo maart 25, 2007 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Leidschendam

    Re: Hydragas dilema

    door paul van R » ma mei 04, 2020 2:01 pm

    Hoi Casper en Fonny,
    Het is nog niet zo ver dat ik voor de keuze staat dat ik de bollen gaat vullen, maar met de bovenstaande info kan ik wat mee. De ventielen zijn zonder gaten te maken bereikbaar, dus het zal wel vullen met gas worden.
BUTTON_POST_REPLY 13 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten