Sjonnie schreefColonHi Guys,
Het is dan eindelijk zover: de milieuhysterie heeft ook in Nederland toegeslagen! We kunnen alleen nog euro E10 krijgen aan de pomp. Dat levert mooi 2% (

) minder CO2 uitstoot op per liter. Gelukkig wordt de auto er gelijktijdig ook 3% minder zuinig van (bron:
https://www.rac.co.uk/drive/advice/emis ... ffect-you/). Dan laat ik de productie van de grondstoffen en de productie van ethanol zelf nog maar even buiten beschouwing. So much for the environment
ja, dat komt omdat het Haagse nu eenmaal niet bestaat uit techneuten die hun verstand gebruiken, en helaas zijn de techneuten niet in staat om de niet-techneuten dit in Jip en Janne-taal uit te leggen
Sjonnie schreefColonKlagen is leuk. Het verandert niets aan de feiten. Dus wat moet ik doen om de F de komende jaren zonder interne schade aan slangen en aanverwante te laten rijden? De F is de funcar en rijdt gemiddeld genomen zo'n 5000 KM per jaar. Staat dus veel langdurig stil en dat is niet gunstig met E10 in de tank.
Alleen 98 tanken kan maar is best een beetje kostbaar; zelfs met zo'n laag jaarlijks kilometrage (500 liter benzine met een gemiddelde meerprijs van 25 ct/L is toch al weer € 125,-) en dan heb ik het maar niet over de KV6 waar schijnbaar ook E5 in moet en jaarlijks 25.000 KM draait).
Ik kwam online dit tegen:
https://www.motorex.com/en-us/car-line/ ... treatment/ Een additief voor in de tank waarmee de nadelige effecten van E10 worden gecompenseerd. Kosten: 4 ct/L bij normaal gebruik (8 ct/L bij shock treatment). Kijk, dat is te overzien zeker aangezien E10 2 ct/L goedkoper is dan E5 was.
Wat zijn jullie ervaringen met of meningen over deze zogenaamde Ethanol Treatment middelen? Ik ben benieuwd!
Greetz,
Jan
ik ga niet klagen maar ik denk dat in basis het volgende zich voordoet:
1. Ethanol heeft gewoonweg een lagere verbrandingswaarde, dus je gaat inderdaad een paar procent meer verbruiken.
2. Ethanol is gewoon een alcohol, kan je heel goed gebruiken om dingen op te lossen, bijvoorbeeld slangetjes van diverse chemisch bestendige onder hogere temperatuur flexibele slang. (o, ja die hebben we ooit eens gebruikt in de flexibele delen om benzine van de tank naar de motor te brengen)
3. Ethanol is, in tegenstelling tot benzine , heel goed in staat om water op te nemen.
Voor reden 1. weet je dus dat er meer geld in het schatkistje stroomt.
Voor reden 2. kan je additief wellicht heel goed werken, zorgen dat de ethanol wordt omgezet in een andere kool-waterstof verbinding die misschien wel niet de slangen opvreet. Maar wat doet het met de verbrandingswaarde van je brandstof? wordt die hoger, lager?
reden 3. Het zou fijn zijn als je zeker weet dat er op voorhand geen water in E10 zit. als er eenmaal water in zit, dan gaat er zeker ook iets in groeien en zal dat zorgen voor bacteriën die voor verdere problemen gaan zorgen.
Ik ga lekker voor 98, en dan wel van een partij die zegt dat er geen ethanol aan is toegevoegd. E5 betekent immers Europees gezien, dat er tot 5% ethanol in mag zitten. Het is aan de fabrikant.