veerbollen
    paul van R
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 101
    GeregistreerdCOLON zo maart 25, 2007 5:26 pm
    WoonplaatsCOLON Leidschendam

veerbollen

door paul van R » wo sep 12, 2018 4:17 pm

Gisteren viel me op dat mijn MGF (1999) scheef naar links hing. Een korte controle bevestigde mijn vermoede een lekke veer-bol links achter. In de workshop manual lijkt het een eenvoudige klus om de veerbol te vervangen. Maar is de veerbol eenvoudig te verwijderen en is een pomp met vacuüm functie noodzakelijk of kan de veerbol van de normale pin ( geen lower Pin) met een beetje wrikken verwijderd worden? Of niet aan beginnen als je geen pomp met vacuum functie heb? Wie heeft ervaring met vertrouwd adres waar ik een goede veerbol kan kopen?
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

Re: veerbollen

door Tukker » wo sep 12, 2018 7:43 pm

Het kopen van de bol is het moeilijkste.

De bol kan zonder vacuumpomp worden verwijderd maar is uiteraard wel lastiger.
    Je hebt eigenlijk wel een pomp nodig om de druk er af te laten want er staat een hoge druk op het systeem. (27bar)
    Wanneer de auto geheel is ingezakt kan je de leiding losnemen en de plunjer van de bol nog verder in te drukken. (zonder vacuum)

onmogelijk is het niet.

ps. Je kan ook overwegen om de verenset van Mike Satur aan te schaffen en de bollen afschrijven. nooit geen pomp meer nodig.
    viewtopic.php?f=2&t=16340
    Laatst bijgewerkt door 1 op Tukker, in totaal 0 keer bewerkt.
    goodgoan Tom

[b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
    paul van R
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 101

door paul van R » vr sep 14, 2018 12:18 pm

Jammer dat het kopen van één veerbol problemen geeft, ik wil er nog een aantal jaren in rondrijden. Ik zag wel op markplaats dat als je 4 veerbollen inlevert je er 4 refurbished terug krijgt gevuld met stikstofgas en een ventiel, heeft iemand hier ervaring mee. De auto is inmiddels ingezakt naar 30 cm, dus de hoge druk is er inmiddels af
    De verenset van Mike Satus zou ik wel willen als iemand die voor mij kan plaatsen en ik geen problemen met de keuring krijg.
  • Fontech
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 443
    GeregistreerdCOLON wo aug 22, 2012 7:01 pm
    WoonplaatsCOLON Beerse

door Fontech » za sep 15, 2018 7:53 am

Hoi ,
    bij Fontech verkoop ik de bollen ook gewoon per stuk , hoor ....
    Je kan me altijd bereiken via fontech.belgium@gmail.com
    Grt.
    MGF Trophy 160 , trophy blue , number 20 from 24 for Belgium softtop with glass rearwindow, grooved brake disc with EBC green stuff , Daytona ss exhaust
    MG TF 80LE 2004 Silver glass rearwindow , ss floorpipes , Toyo ss sportuitlaat
    MG TF 80LE 2004 pearl black glass rearwindow , ss floorpipes , MVR / Remus rvs sportuitlaat , modified by nature ( hail damage )
    MG TF 80LE 2004 pearl black Needs some work after crash
    Yamaha XT 500
    Aprilia RSV R
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

door Tukker » ma sep 17, 2018 11:32 am

vandeven schreefColonHoi ,
    bij Fontech verkoop ik de bollen ook gewoon per stuk , hoor ....
    Je kan me altijd bereiken via fontech.belgium@gmail.com
    Grt.

Het nadeel is dat jou bollen 2e hands zijn en je niet kan controleren of er nog gas in zit!! of plaats jij ook de ventielen en dan afvullen met stikstof?
    goodgoan Tom

[b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Fontech
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 443
    GeregistreerdCOLON wo aug 22, 2012 7:01 pm
    WoonplaatsCOLON Beerse

door Fontech » vr sep 21, 2018 1:18 am

New old stock bollen zou ik zelfs niet vertrouwen .... moest je ze nog vinden .
    Ik heb zowel gewone gebruikte als bollen met een extra stikstofventiel uit de UK .
    MGF Trophy 160 , trophy blue , number 20 from 24 for Belgium softtop with glass rearwindow, grooved brake disc with EBC green stuff , Daytona ss exhaust
    MG TF 80LE 2004 Silver glass rearwindow , ss floorpipes , Toyo ss sportuitlaat
    MG TF 80LE 2004 pearl black glass rearwindow , ss floorpipes , MVR / Remus rvs sportuitlaat , modified by nature ( hail damage )
    MG TF 80LE 2004 pearl black Needs some work after crash
    Yamaha XT 500
    Aprilia RSV R
    paul van R
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 101

door paul van R » zo nov 25, 2018 5:13 pm

Toch gekozen voor 4 refurbished veerbollen met stik-stof ventielen. Ik wilde de MGF zo origineel mogelijk houden en niet te veel verander aan de basis-concept van het MGF ontwerp, het weggedrag en vering vond ik nog niet zo slecht. Ook speelde een rol dat ik de montage en het omwisselen van de bollen zelf wilde doen. De vering voelde tijdens de proef-rit prettiger aan en is minder stug.
    Sjonnie
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1387
    GeregistreerdCOLON vr mei 10, 2013 12:23 pm
    WoonplaatsCOLON Op dit forum

door Sjonnie » ma nov 26, 2018 7:48 pm

Tell me more! :mrgreen:

Ik vermoed dat mijn bollekes ook wel hun langste tijd gehad hebben en zit niet te wachten op een verenset ombouw met alle mogelijk complicaties van dien.

Dus... waar heb je de bollekes gevonden?

Greetz,

Jan
    Fun car MG F 1,8i 2001 - Anthracite LQW - 16" powdercoated Black Metallic - Lowering pins - Milltek einddemper (a.k.a. Blèrpijp :-D)
    Daily HWMO MG ZT-T 190+ - Xpower Grey - Custom RVS Uitlaat - And then some :-)
    Daily SWMBO Rover 75 2.5 Manual - Stirling Silver - Completely authentic :-)

ꝉ (RIP) MG ZT 190+ - Black Olive # 8/8 - Miss February 2016 - the75andztclub.co.uk

If it don't fit use a hammer!
    paul van R
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 101

door paul van R » di nov 27, 2018 2:36 pm

Op marktplaats zijn er een paar die ze aanbieden, je moet wel je eigen bollen inleveren. Ik heb er een uitgekozen en wat vragen gesteld en leek me betrouwbaar. Er was er een defect en daarvoor een ander gekocht. Ik heb ze zelf gebracht met de vraag om mijn eigen bollen met stikstof gevuld retour.
    Sjonnie
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1387

door Sjonnie » di nov 27, 2018 7:10 pm

Hi Paul,

Kun je me (eventueel via PB) de verkoper en (als je dat wilt) de prijs doorgeven? Ik weet niet of ik het deze winter ga uitvoeren maar ben graag voorbereid ;)

Alvast bedankt!

Greetz,

Jan
    Fun car MG F 1,8i 2001 - Anthracite LQW - 16" powdercoated Black Metallic - Lowering pins - Milltek einddemper (a.k.a. Blèrpijp :-D)

ꝉ (RIP) MG ZT 190+ - Black Olive # 8/8 - Miss February 2016 - the75andztclub.co.uk

paul van R
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 101

door paul van R » wo nov 28, 2018 1:43 pm

je hebt PB.
    Sjonnie
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1387

door Sjonnie » wo jan 09, 2019 7:26 pm

22 februari gaat de F voor een veerbol-operatie naar Youri van MGFnTFparts in Zwaagdijk. Dan wordt een setje refurbished bollekes met ventiel onder de F gemonteerd en kan de F er weer even tegen.

Ik kijk nu al uit naar de comfortabele ritjes in het voorjaar :mrgreen:

Greetz,

Jan

ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » do jan 10, 2019 1:32 pm

Het gaf bij mij een wereld van verschil (wel in combo met een nieuw setje std schokdempers)
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
    Sjonnie
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1387

Ik heb een nieuwe MGF :-)

door Sjonnie » za feb 23, 2019 5:50 pm

Gisteren heb ik de F afgeleverd bij MGFnTFParts voor een setje verse veerbollen. Vandaag de F opgehaald en ik zweer het je: ik heb een nieuwe MG F! :applaus: :applaus:

De F rijdt als nooit tevoren en verkeersdrempels bestaan niet meer. Nu ja, ze bestaan nog wel maar ik heb er geen last meer van :mrgreen: Waar de F stuiterde als ik over 's Heren wegen reed, is het nu een al genot en comfort. Hij staat op de juiste hoogte en gaat als een mes door de bocht.

Last van ingezakte of lekke veerbollen? Neem contact op met MGFnTFParts voor een setje refurbished veerbollen! (Geen commerciële banden ;) )

Beste investering die ik tot nu toe heb gedaan in de F :mrgreen: :mrgreen:

Foto volgt weldra.

ErikB
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » za feb 23, 2019 8:17 pm

Het is verrassend hoe goed de MGF ooit geweest is en waar we nu meestal gewoon genoegen mee nemen. Ik heb de MGF sinds 1998 en ik kon me niet herinneren dat ie ooit zo reed.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)