verhoogd toerntal
  • benerivo
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 46
    GeregistreerdCOLON ma feb 08, 2016 4:54 pm
    WoonplaatsCOLON Leeuwarden

    verhoogd toerntal

    door benerivo » ma sep 17, 2018 8:09 pm

    Afgelopen voorjaar had ik last van een verhoogd toerental.Stationair draaide hij zo'n 1200-1300 toeren.Na raadpleging van de zoekfunctie heb ik de reset enkele malen toegepast,maar nadat dat uiteindelijk ook niet werkte heb ik eerst de steppermotor schoongemaakt(niet het gewenste resultaat) en vervangen door een gebruikt exemplaar.Dat is een paar maanden goed gegaan,maar nu begint het weer. De ene keer draai hij gewoon op 900 toeren,dan is het ineens verhoogd en het kan zomaar zijn dat hij het aan het eind van de rit weer normaal doet.Resetten helpt af en toe ,maar soms ook niet.
    Is de beste remedie een nieuwe steppermotor monteren of hem eerst uit laten lezen?
    Wie zou dat in de buurt van Leeuwarden kunnen en/of willen doen?

    Groet,Ben
    MG TF 135 2004 RHD British Racing Green, Oxford leren interieur, Groene softtop, Low coolant alarm,RVS koelleidingen,koplampconversie van Brits naar Europees, Aluminium ringen rond tellers en klokken ,Aluminium knoppen en nog enkele mods.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: verhoogd toerntal

    door Bruno » di sep 18, 2018 12:14 am

    Een nieuwe en dan de gasklep inleren op het correct aantal stappen (+/- 25) met een T4
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • benerivo
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 46
    GeregistreerdCOLON ma feb 08, 2016 4:54 pm
    WoonplaatsCOLON Leeuwarden

    Re: verhoogd toerental

    door benerivo » wo sep 19, 2018 7:16 pm

    Als ik het goed begrijp had ik dat ook de vorige keer moeten doen.Ik heb de steppermotor toen met de reset(contact aan,5 keer gas intrappen,30 seconden wachten.contact uit en weer starten) ingeregeld.
    Heeft iedere willekeurige garage zo'n T4 of moet ik dat bij een Engelse auto gerelateerde garage laten doen?
    MG TF 135 2004 RHD British Racing Green, Oxford leren interieur, Groene softtop, Low coolant alarm,RVS koelleidingen,koplampconversie van Brits naar Europees, Aluminium ringen rond tellers en klokken ,Aluminium knoppen en nog enkele mods.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: verhoogd toerntal

    door Kasper » do sep 20, 2018 9:02 pm

    Het waren behoorlijk dure apparaten, die tref je eigenlijk alleen bij de oud MG Rover dealers en de Land Rover dealers aan.
    Overigens zijn er in de loop van de jaren wel een aantal bij hobbyisten terecht gekomen. In België weet ik er een paar staan. in het Zuiden van ons land ook. Maar van oudsher zit er toch een MG-Rover dealer in Leeuwarden? Ik zou daar even informeren.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • benerivo
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 46
    GeregistreerdCOLON ma feb 08, 2016 4:54 pm
    WoonplaatsCOLON Leeuwarden

    Re: verhoogd toerntal

    door benerivo » zo sep 23, 2018 1:51 pm

    Bedankt, maar in Leeuwarden zit niks meer.Ik heb er nu 1 uit Kollum,die zal ik komend weekend even inbouwen en dan zien of het werkt.
    MG TF 135 2004 RHD British Racing Green, Oxford leren interieur, Groene softtop, Low coolant alarm,RVS koelleidingen,koplampconversie van Brits naar Europees, Aluminium ringen rond tellers en klokken ,Aluminium knoppen en nog enkele mods.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: verhoogd toerntal

    door Kasper » zo sep 23, 2018 2:10 pm

    OK, ik vergiste mij ook duidelijk! Als Kollum niet lukt is er altijd Hofstee in Drachten!
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: verhoogd toerntal

    door Tukker » di sep 25, 2018 11:45 am

    Heb je ook de rubber slangen en de gaskabel gecontroleerd?

    Een scheurtje geeft valse lucht en dan kan de stepper niet meer bijregelen.
    Gaskabel te strak of niet soepel geeft geeft ook problemen.
    Kunststof gasklep wil ook wel eens moeilijk doen, evt. uitwisselen voor een aluminium 52mm gasklep
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • benerivo
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 46
    GeregistreerdCOLON ma feb 08, 2016 4:54 pm
    WoonplaatsCOLON Leeuwarden

    Re: verhoogd toerntal

    door benerivo » di sep 25, 2018 8:18 pm

    Ik vind het gaspedaal sowieso zwaar te bedienen.Het ligt niet aan het pedaal,dat gaat zo soepel als wat(heb ik al eens los gehad).Je zou bijna denken dat de veer van de (aluminium) gasklep te sterk is.Dat zal wel niet,die is daar natuurlijk voor gemaakt.Maar effe lekker soepel gasgeven is er niet bij,je moet altijd door een soort van barriere trappen.Ik heb weleens ergens gelezen dat ze dat allemaal hebben.
    Kan je een te strakke gaskabel losser krijgen door de stelnippel in te draaien of haal je je daarmee nog meer problemen op je nek?
    MG TF 135 2004 RHD British Racing Green, Oxford leren interieur, Groene softtop, Low coolant alarm,RVS koelleidingen,koplampconversie van Brits naar Europees, Aluminium ringen rond tellers en klokken ,Aluminium knoppen en nog enkele mods.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: verhoogd toerntal

    door Kasper » di sep 25, 2018 8:22 pm

    benerivo schreefColonIk vind het gaspedaal sowieso zwaar te bedienen.Het ligt niet aan het pedaal,dat gaat zo soepel als wat(heb ik al eens los gehad).Je zou bijna denken dat de veer van de (aluminium) gasklep te sterk is.Dat zal wel niet,die is daar natuurlijk voor gemaakt.Maar effe lekker soepel gasgeven is er niet bij,je moet altijd door een soort van barriere trappen.Ik heb weleens ergens gelezen dat ze dat allemaal hebben.
    Kan je een te strakke gaskabel losser krijgen door de stelnippel in te draaien of haal je je daarmee nog meer problemen op je nek?

    Van de versie met automaat klopt dat zeker wel. ik krijg dat ook niet weg. Exact wat je zegt een soort barriere.
    Voor de uitvoeringen met 5-bak zou dat eigenlijk niet moeten zijn, en mijn ervaringen zijn ook anders. Je moet alleen niet vergeten dat de gaskabel bij een auto met middenmotor een heel stuk langer is dan die in een motor met voorin, dicht bij je pedaal.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: verhoogd toerntal

    door Tukker » wo sep 26, 2018 5:29 pm

    benerivo schreefColonKan je een te strakke gaskabel losser krijgen door de stelnippel in te draaien of haal je je daarmee nog meer problemen op je nek?


    De gaskabel kan je losser maken door het vierkante kunststof blokje verder op de kabel te draaien en daarna weer terug plaatsen. begin met een kwartslag. (gasklep zijde)

    Als het pedaal een barriere heeft moet je even kijken of de gasklep niet fout is afgesteld, deze moet tegen de stelgroef staan zodat de klep niet in de behuizig vast slaat en gaat inslijten.
    Kabel los haken van de klep en daarna de gasklep afstellen. Nu kan je ook voelen of de binnenkabel soepel gaat.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: verhoogd toerntal

    door Tukker » wo sep 26, 2018 5:31 pm

    Kasper schreefColonVan de versie met automaat klopt dat zeker wel. ik krijg dat ook niet weg. Exact wat je zegt een soort barriere.


    Er is toch geen verschil tussen een automaat of handbak, of bedoel je dat de aandrijfing niet vloeiend oppakt?
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: verhoogd toerntal

    door Kasper » wo sep 26, 2018 9:01 pm

    Tukker schreefColon
    Kasper schreefColonVan de versie met automaat klopt dat zeker wel. ik krijg dat ook niet weg. Exact wat je zegt een soort barriere.


    Er is toch geen verschil tussen een automaat of handbak, of bedoel je dat de aandrijfing niet vloeiend oppakt?

    gaspedaal gaat aanmerkelijk zwaarder.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • benerivo
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 46
    GeregistreerdCOLON ma feb 08, 2016 4:54 pm
    WoonplaatsCOLON Leeuwarden

    Re: verhoogd toerntal

    door benerivo » zo sep 30, 2018 8:22 pm

    Steppermotor vervangen,gaskabel minder strak gezet,gasklep ingespoten met carburateureiniger ,gaat soepel(volgens mij)en terug naar nulpunt.Paar ritten gemaakt,bij elkaar ongeveer 100 km.
    In het begin gaat het goed,zakt ie naar de 900 toeren.Maar als ik dan een uurtje aan het rijden ben blijft ie weer hangen op 1300 toeren.Een keer het gas intrappen en hij zakt weer .Het lijkt dus of hij dan blijft plakken.Ik zou niet weten wat ik meer moet doen,verder rijdt de auto als een tierelier.
    Misschien dat iemand nog suggesties heeft,ik blijf het in ieder geval proberen.Geef niet zo snel op...
    MG TF 135 2004 RHD British Racing Green, Oxford leren interieur, Groene softtop, Low coolant alarm,RVS koelleidingen,koplampconversie van Brits naar Europees, Aluminium ringen rond tellers en klokken ,Aluminium knoppen en nog enkele mods.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: verhoogd toerntal

    door Bruno » wo okt 03, 2018 12:50 am

    één oplossing zoals eerder reeds gezegd...inleren op T4 !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Johan
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 727
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 1:21 am
    WoonplaatsCOLON Puerto Morelos Mexico
    CONTACTCOLON

    Re: verhoogd toerntal

    door Johan » wo okt 03, 2018 9:11 pm

    Het is voor mij lang geleden, maar is je gasklep wel goed?

    Lang geleden waren er regelmatig problemen met kunststof gasklephuizen.
    MG ingeruild voor een boot en een onderwaterscooter
    http://www.diverspoint.com

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 4 en 0 gasten