MGF 1997 "breekt uit" na vervangen achterbanden
  • hans schwarte
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 42
    GeregistreerdCOLON wo jul 30, 2008 4:51 pm
    WoonplaatsCOLON Deventer

door hans schwarte » ma jul 02, 2018 6:28 pm

Ik heb 2 nieuwe achterbanden (Toyo's) op de F laten zetten bij garage Kemper in Diepenveen. Voor heb ik Goodyear Eagles liggen.
    Nadat de Toyo's erop gezet waren ging de F, bij ca. 80Km en sneller, met de achterkant rare bewegingen maken. Je kreeg de indruk dat hij, zelfs na een kleine stuurbeweging, uit wou breken. Het voelde gewoon gevaarlijk aan.

De garage heeft zich er uitgebreid over gebogen, allerlei mogelijke oorzaken bekeken en heeft er per saldo tijdelijk 2 andere velgen/banden onder gezet. Rara, het probleem was over.

Ik heb op het forum al wat hierover gevonden en deze oplossing stond er ook bij. Het antwoord op de grote vraag heb ik niet kunnen vinden: hoe kan het dat de Toyo's zo'n slecht weggedrag vertonen en dat het met andere banden over is?

De garage heeft goede ervaringen met Toyo's en ook voor de garage is dit dus een vreemd iets. Zij zijn in contact met de bandenboer om dat uit te vinden.
    Heeft iemand hier ervaring mee en er dan dus misschien ook een verklaring voor?

Wat ook vreemd was, dat nadat de F een kleine beurt heeft gehad en de banden vervangen waren, trok hij bij het remmen naar links. Dit is verholpen door de "remblokken" te wisselen. Rara maar probleem opgelost. Komt dat iemand bekend voor?

Vaste bedankt voor het meedenken en de reacties.

Hans Schwarte
    Andros
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1601
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 8:17 pm
    WoonplaatsCOLON 't Stad

door Andros » di jul 03, 2018 6:34 am

Een MG is nogal kieskeurig met banden, mixen is sowieso een slecht plan. Ik heb lang met Toyo's gereden maar dan wel 4 Toyo's. In de regen vond ik ze niet alles maar verder was daar prima mee te rijden.

Sent from my Moto G4 using Tapatalk
    De nachtspotter!
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

Re: MGF 1997 "breekt uit" na vervangen achterbanden

door Tukker » di jul 03, 2018 8:20 pm

welke Toyo's zijn er onder gezet?
    goodgoan Tom

[b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

door Kasper » do jul 05, 2018 8:00 am

Tja twee verschilfende merken van Banden is Altindianisch een avontuur voor zowel de F als TF. Blijkbaar heb je een mindere combinatie getroffen. Als het echt zo is zoals je aangeeft dan is er met uitlijnen en spelen met de bandendruk ook niet veel eer te behalen.

Voor een F zou ik een paar Toyo’s bijhalen. Die komen dan wel uit een andere fabriek (Maleisië - Japan) maar gaan redelijk goed samen (gebruik ik zelf sinds kort)
    voor een TF moet je dat zeker niet doen, meest eenvoudig: vervang de Toyo’s. En kies een vollledig optimale set of is er iemand die hier een goede mix-combi kent, ( dat moet ondertussen wel)

Valt mij overigens tegen dat Toyo nog steeds twee fabrieken nodig heeft om 1 set banden voor een MGF te kunnen leveren.... op drie of 4 keer uitbreken na toen de banden nog moesten inslijten is de combinatie nu redelijk goed. Lang niet zo goed als de Yokohama’s, daar kun je echt niet meer aan komen. Wel beter dan vele andere banden. (Nu 1500 km gereden incl 1x tour de Lux op snelheid)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » do jul 05, 2018 1:03 pm

Kasper schreefColonVoor een F zou ik een paar Toyo’s bijhalen. Die komen dan wel uit een andere fabriek (Maleisië - Japan)
    . . .
    Valt mij overigens tegen dat Toyo nog steeds twee fabrieken nodig heeft om 1 set banden voor een MGF te kunnen leveren

Daaruit leid ik af dat Toyo's een beter alternatief zijn als je 4x dezelfde bandenmaat nodig hebt en het al trickier wordt als je vooraan en achteraan een ander maatje hebt/wil.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017

door Kasper » do jul 05, 2018 8:25 pm

Inderdaad was ik niet blij toen ik zag dat ik voor en achter het gevreesde verschil zag nadat de banden waren gemonteerd. Echter ik mag niet klagen, op mijn F is het geen probleem (verlaagd, polybush rondom), parallelle uitlijning, voor 2,1 achter 2,4 bar.) De auto is stabiel, geen twistende staart of zo, geen zoekerig gevoel, wel aanmerkelijk meer rollen over de banden in de bochten, en wat minder stabiel op de snelweg dan m’n Yokohama’s. Maar dat was voor mijn gevoel ook de beste band die ik in 20 jaar op de auto heb mogen hebben. (Goodyear, Michelin 2x en Conti waren de anderen)
    ErikB
    BerichtenCOLON 10759
    CONTACTCOLON

door ErikB » vr jul 06, 2018 9:03 am

Kasper schreefColonop mijn F is het geen probleem (verlaagd, polybush rondom), parallelle uitlijning, voor 2,1 achter 2,4 bar.)

Voeg daar ook nog even 're-gassed' aan toe.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
  • hans schwarte
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 42
    WoonplaatsCOLON Deventer

door hans schwarte » vr jul 06, 2018 2:55 pm

Ik heb net de F weer opgehaald van de garage en ben even de snelweg op geweest met max 140/150 km/u. Er zijn geen problemen meer.

Lof voor Garage Kemper in Diepenveen. Ze hebben van alles uitgeprobeerd, hebben het opgelost, maar komen ook niet tot een eenduidige simpele oorzaak.
    Er liggen inmiddels 2 nieuwe Vredenstein banden 205/15 VR15 TL86V VRED SPORTRAC 5 op. Ook hebben ze alles opnieuw uitgelijnd. Hier kwamen toch nog wat verschillen naar voren.

Al met al dus weer blij. Het blijft vreemd dat eigenlijk niemand een eenduidige oorzaak kan aangeven. Blijkt maar weer dat de MG een gecompliceerde auto is.

Bedankt voor het meedenken en allemaal een goed weekend toegewenst met veel MG kmtrs.

Hans.
    ErikB
    BerichtenCOLON 10759
    CONTACTCOLON

door ErikB » ma jul 09, 2018 10:12 am

Ik versta uit de bandenmaat dat de achterbanden (de nieuwe Toyo's) vervangen zijn door een setje Vredestein.

Zoals hierboven gesteld, de Toyo's zijn nogal link in combinatie met anderen (en aan andere kan al bvb een ander maatje geproduceerd in een ander land zijn)

Voor alle duidelijkheid, vooraan heb je de GoodYear Eagle F1, maar is dat een GSD-2 of GSD-3 ?

Cheers,
  • hans schwarte
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 42
    WoonplaatsCOLON Deventer

door hans schwarte » ma jul 09, 2018 12:13 pm

Voor liggen de Goodyear Eagle's F1 GSD-2
    ErikB
    BerichtenCOLON 10759
    CONTACTCOLON

door ErikB » ma jul 09, 2018 2:29 pm

De GSD-03's werden op een TF sterk afgeraden door MG-Rover. Ik dacht even dat het GSD-03 effect meer naar boven kwam door de combo met de Toyo's. Maar je hebt de meer veilige GSD-02's...
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017

door Kasper » ma jul 09, 2018 9:04 pm

Hans heeft een F, daar geeft men officieel aan dat mixen van GSD-2 en GSD-3 geen problemen oplevert. ik ben daar niet van overtuigd. Wel is mijn ervaring dat Toyo Maleisie en Toyo Japan voor een F, goed kan gaan. Maar ik zal de set voor geen goud op de TF leggen. (tenminste niet als ik er mee ga rijden, voor een paar kilo van dat spul wil ik wel even banden wisselen. :wink:

Wel goed om te vernemen dat het probleem boven tafel is en dat de leverancier mee wilde werken, ik denk dat dat bij de meesten niet zo voor de hand ligt.
    MGTF2002
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 224
    GeregistreerdCOLON ma aug 29, 2011 8:04 pm
    WoonplaatsCOLON NL Limburg op z'n smalst

door MGTF2002 » vr jul 27, 2018 9:08 am

Is het misschien een idee om eens een tabel te maken voor MGF / MGTF voor de geschikte banden en ervaringen te noemen.
    Ik lees hier regelmatig over problemen hiermee.
    Ik heb zelf vooral problemen in de regen dat de achterkant soms sneller is als de voorkant. :(
    Waarvan ik denk dat de achterbanden (B-merk, Minerva 215/40, door pechgeval gemonteerd) veel te hard zijn. Voor liggen de Eagle GSD-03, 195/45.
    Met droog weer is er geen vuiltje aan de lucht.
    Op de snelweg, boven 120,wordt hij erg gevoelig/nerveus.

Dus ik ben ook opzoek naar een goede set. Wat mag dat worden?
    Mijn garage adviseerde Hankook Ventus...... wat zijn de ervaringen hiermee?
    MG TF 2002
    VOLVO C30 R-Design

a.k.a. Eric
  • Barbour
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 44
    GeregistreerdCOLON wo mei 09, 2018 8:09 pm
    WoonplaatsCOLON Zwolle

door Barbour » vr jul 27, 2018 10:31 am

MGTF2002 schreefColonIs het misschien een idee om eens een tabel te maken voor MGF / MGTF voor de geschikte banden en ervaringen te noemen.
    Ik lees hier regelmatig over problemen hiermee.
    Ik heb zelf vooral problemen in de regen dat de achterkant soms sneller is als de voorkant. :(
    Waarvan ik denk dat de achterbanden (B-merk, Minerva 215/40, door pechgeval gemonteerd) veel te hard zijn. Voor liggen de Eagle GSD-03, 195/45.
    Met droog weer is er geen vuiltje aan de lucht.
    Op de snelweg, boven 120,wordt hij erg gevoelig/nerveus.

Dus ik ben ook opzoek naar een goede set. Wat mag dat worden?
    Mijn garage adviseerde Hankook Ventus...... wat zijn de ervaringen hiermee?

Een goed idee, op de diverse fora heb ik inmiddels meegekregen dat de Toyo's en de Falken Ziex ZE-914 momenteel eigenlijk de enige echt aan te raden banden zijn.

En doe jezelf een plezier, haal voor je eigen veiligheid zsm die Minerva's onder je wagen uit.
    Safety fast, born from jets

MG-F 1.8i 1998, Anthraciet
    Saab 9-5 Aero 2002, Zilver
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017

door Kasper » vr jul 27, 2018 10:11 pm

Er is inderdaad een heleboel over banden te vertellen. Er zijn goede, hele goede, mindere goden en ook banden die door MG-Rover zijn aangedragen als dat je die MOET vervangen, omdat ze, zeker incombinatie met andere banden, levensgevaarlijk zijn.

MAAR daa zijn we ern nog niet mee....
    Bandenspanning
    Uitlijning
    Schokdempers
    Rubbers
    Verlaagd of niet
    F of TF.

Zomaar wat factoren die veel invloed hebben. Met alleen een selectie op banden voor een bepaalde configuratie zijn we er dus nog niet.

Ik heb dus Conti’s op m’n TF (2005, dat jaar heeft een ander onderstel) en die bevalllen best wel op een auto die dag in dag uit wordt gebruikt, en NU Toyo’s op m’n F (zeg maar totaal gemodificeerd onderstel) ben ik onder de indruk, wellicht als je van een andere band afkomt wel, in vergelijking met niet meer leverbare Yokohama’s glijdt ik alle kanten uit.