Het verbaast mij niet dat je bij stilstaande motor wel kunt schakelen, dat is exact de indicatie dat het hydraulisch deel van de koppeling opspeelt. De koppeling bestaat uit twee gekoppelde cylinders, eentje vooraan, om de koppeling via het pedaal aan te sturen en eentje achteraan om de koppeling te bedienen.
Met name de achterste cylinder heeft niet het oneindige leven, bij mij was hij na een jaartje of 12 wel versleten, let wel met incidenteel gebruik maar dan ook goed. De afdichting van de cilinder heeft het dan begeven. Ik kan mij voorstellen dat na lange tijd in ongebruik er corrosie op zit of dat de afdichting is verhard, met het moeilijk of niet schakelen tot gevolg. Ontluchten wil wel eens even helpen, genoeg om een ritje te maken.
De pinkers is voor mij een nieuw verhaal, na een kleine 20 jaar MGF ben ik die zover ik me kan herinneren nog niet tegengekomen. Als het probleem niet in de pinker unit zit, dan is een aardeverhaal, te goed (kortsluiting) of te slecht (geen contact) mijn eerste alternatief om naar te kijken.
Tja er komt wat bij kijken als je een auto in gebruikt neemt die lange tijd heeft stil gestaan, maar je merkt we komen stap voor stap verder. Het vriest nog dus we hebben nog wat tijd om je met een grote glimlach door de lente te laten toeren.
