MGf starten -
  • depootma
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 11
    GeregistreerdCOLON wo jan 28, 2015 2:40 pm
    WoonplaatsCOLON Brakel (B)

MGf starten -

door depootma » vr feb 16, 2018 3:06 pm

Beste

Verscheidene tevergeefse pogingen doen mij langs deze weg raad vragen om mijn MGf (bouwjaar 1999) terug aan de praat te krijgen na een vijftal jaar.

Ik heb een zes liter 97 benzine aan de tank toegevoegd.

In het boekje lees ik over een veiligheidskaart met code. Ik heb deze kaart nooit ontvangen. Ondertussen is de code mij wel gekend. Ik heb de code toegepast maar zonder succes.

Kan mij iemand raad geven om de motor van de wagen succesvol en zonder risico op beschadiging te starten?

Kan ik de veiligheidskaart ergens bekomen?

Met dank en vriendelijke groeten

Mario
    Sjonnie
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1387
    GeregistreerdCOLON vr mei 10, 2013 12:23 pm
    WoonplaatsCOLON Op dit forum

Re: MGf starten -

door Sjonnie » za feb 17, 2018 4:02 pm

Hallo Mario,

Wat doet de F wel en wat niet? Hoor je de startmotor ronddraaien? Is er enige reactie van de F?

Je zegt dat de F vijf jaar heeft stil gestaan. Is de olie nog in orde? Hoe is het met de accu? Heb je het met startkabels geprobeerd?

Hoor het graag!

Greetz,

Jan
    Fun car MG F 1,8i 2001 - Anthracite LQW - 16" powdercoated Black Metallic - Lowering pins - Milltek einddemper (a.k.a. Blèrpijp :-D)
    Daily HWMO MG ZT-T 190+ - Xpower Grey - Custom RVS Uitlaat - And then some :-)
    Daily SWMBO Rover 75 2.5 Manual - Stirling Silver - Completely authentic :-)

ꝉ (RIP) MG ZT 190+ - Black Olive # 8/8 - Miss February 2016 - the75andztclub.co.uk

If it don't fit use a hammer!
  • depootma
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 11

door depootma » di feb 20, 2018 10:58 am

Dag Jan

Bij het aankoppelen van de batterij was alles normaal.

Daarna heb ik de veiligheidscode ingevoerd (het aantal draaibewegingen naar grendel- en ontgrendeltoestand langs het deurslot). Op deze handelingen reageerde het deurslot niet. Het rode lampje blijft pinken.

Noch startmoter noch motor doet iets.

Met dank voor uw antwoord

Mario
    Sjonnie
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1387

door Sjonnie » di feb 20, 2018 7:03 pm

Hallo Mario,

Vreemd! Als ik de F weer voorzie van stroom (hij staat in winterstalling met de accu afgekoppeld) dan hoef ik alleen even te wachten en de afstandbediening te gebruiken. Toegegeven: ik moet een aantal keren de ontgrendelknop op de afstandbediening indrukken maar dan gaat het portier weer braaf open. Is bij jou de batterij van de afstandbediening nog goed?

Greetz,

Jan
    Fun car MG F 1,8i 2001 - Anthracite LQW - 16" powdercoated Black Metallic - Lowering pins - Milltek einddemper (a.k.a. Blèrpijp :-D)

ꝉ (RIP) MG ZT 190+ - Black Olive # 8/8 - Miss February 2016 - the75andztclub.co.uk

• depootma
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 11

door depootma » di feb 20, 2018 10:08 pm

Dag Jan

De batterij van de afstandsbediening is leeg waardoor ik met de sleutel het portier heb proberen te sluiten. Doch dit lukt mij niet op die manier.

Is er dan geen mogelijkheid om de motor te starten zonder de afstandsbediening?

Ik gebruik de wagen niet - is niet meer voorzien van een nummerplaat.

Ik wil enkel de motor eens starten.

Bedankt voor antwoord en groeten

Mario
    Sjonnie
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1387

door Sjonnie » wo feb 21, 2018 7:29 am

Hallo Mario,

Volgens mij kun je de auto alleen starten als de afstandbediening een signaal heeft gegeven aan één of andere ontvanger in de auto die de boel deblokkeert (er komt nu vast iemand langs die dat met de juiste termen uitlegt maar het principe klopt). Dus het meest simpele is om een nieuw batterijtje in de afstandbediening te doen. Kan niet meer dan een Euro kosten :wink:

Greetz,

Jan

• Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

door Kasper » wo feb 21, 2018 1:34 pm

Eigenlijk gebruik ik al een jaar of 18 dezelfde methode als Jan: in de winterstalling staat de auto met de accu losgekoppeld en daarna rechterportier met de hand van binnenuit en het linkerportier met de sleutel op slot gedraaid. Daarbij heb ik nog nooit de veiligheidscode moeten gebruiken. Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat die ooit gebruikt is. Ik denk wel dat de transponder in de sleutel van stroom voorzien moet zijn. Volgens mij is dat een ordinaire knoopcel batterij, CR2032 waarschijnlijk.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • depootma
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 11

door depootma » wo feb 21, 2018 2:31 pm

Beste

Ik probeer eens met de afstandsbediening.

Ik hou jullie op de hoogte!

Bedankt!

Mario
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » wo feb 21, 2018 4:42 pm

Waar heb je de code (links en rechts draaien van de sleutel in het portier van de bestuurder) vandaan ?
    Krijg je een geluid te horen als je het contact omdraait om te starten (beeps) ?
    Kan je je woonplaats invullen, zo kan er misschien iemand on-site wat hulp bieden.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • depootma
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 11

door depootma » wo feb 21, 2018 10:12 pm

Beste

De code staat op de veiligheidskaart en bestaat uit 4 cijfers. Deze code dient te worden ingevoerd door met de sleutel het portierslot volgens het cijfer zoveel keer afwisselend naar de grendel en ontgrendel stand te draaien. De beschrijving staat vermeld in het instructieboekje van de wagen.

Bij het starten van de motor gebeurde er niets.

Wat ik wel nog heb opgemerkt, is dat bij het aanzetten van de vier richtingaanwijzers die niet knipperden maar bleven branden. Misschien een teken?

Groeten en bedankt voor de reactie

Mario
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017

door Kasper » wo feb 21, 2018 10:32 pm

ErikB wil zeker zijn dat de bron waar je de code van hebt, een betrouwbare bron is, anders heb je er niet zo heel veel aan. De veiligheidskaart is eigenlijk de enige juiste plaats om die code te vinden.

In principe is dit een issue wat met een analyse-apparaat, een T4 op te lossen is. Dit zijn apparaten welke eigenlijk alleen bij MG-Rover dealers te vinden is, maar er zijn een paar mensen hier die zelf een T4 hebben, verdeeld over Nederland en Belgie. Ik denk niet dat je met een eenvoudig hand-held testapparaat voldoende info kunt terugvinden om dit eenvoudig op te lossen.

Wat naast lege batterijen van de afstandsbediening en de auto zelf zou kunnen zijn, is dat er ergens een kortsluiting zit welke verstoring geeft op alle stroomvoorzieningen in de auto. de kabels aan de linkerzijde van de achterklep zijn beducht. maar je zou ook even naar de stekkers van een paar ECU's kunnen kijken.
    ErikB
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » do feb 22, 2018 2:43 pm

Correct Kasper ... en zelfs de codes op de kaartjes hebben in de beginjaren een fout gekend. Ik denk dat het eerste cijfer met 1 moest vermeerderd worden, of zo ...

MAAR ik denk niet dat de startonderbreking hier het probleem is. Bij het omdraaien van de sleutel in het contactslot moet er het 1 en ander gebeuren, zowel visueel als auditief.

Heeft u een multimeter ter beschikking, want het een en ander uitmeten dringt zich op ?
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • depootma
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 11

door depootma » do feb 22, 2018 9:36 pm

Beste

Ik kan niet meedenken daar ik geen technische kennis bezit: ik zal proberen met de handzender en zal rapporteren

Nog een vraag: mag/kan ik de batterij van een Citroën C1 gebruiken voor het starten van de moter?

Met dank en groeten

Mario

PS ik zal mijn woonplaats invullen
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017

door Kasper » do feb 22, 2018 9:40 pm

ErikB schreefColonCorrect Kasper ... en zelfs de codes op de kaartjes hebben in de beginjaren een fout gekend. Ik denk dat het eerste cijfer met 1 moest vermeerderd worden, of zo ...

Mooi, ondanks dag ziek thuis, toch nog wat geleerd ;)
    ErikB schreefColonMAAR ik denk niet dat de startonderbreking hier het probleem is. Bij het omdraaien van de sleutel in het contactslot moet er het 1 en ander gebeuren, zowel visueel als auditief.

Heeft u een multimeter ter beschikking, want het een en ander uitmeten dringt zich op ?

inderdaad het is lang geleden dat we met zoiets werden geconfronteerd maar blokkeert de startonderbreker juist de brandstoftoevoer en niet het draaien van de startmotor?
    Ik zou zomaar eens een ouderwetse tik met de hamer tegen de startmotor geven. Die kan best er eens moeite hebben om wakker te worden.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017

door Kasper » do feb 22, 2018 9:42 pm

depootma schreefColonNog een vraag: mag/kan ik de batterij van een Citroën C1 gebruiken voor het starten van de moter?

Waarom niet, 12V is 12Volt, alleen zou de capaciteit wat aan de kleine kant kunnen zijn om meerdere keren te proberen. Het is natuurlijk niet eenvoudig om zonder hulpmiddelen of met alleen een multimeter de capaciteit van de bestaande accu te controleren. het voltage zegt wel wat maar zeker niet alles.