motor loopt slecht bij opstart. (opgelost)
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    motor loopt slecht bij opstart. (opgelost)

    door Tukker » za dec 16, 2017 12:42 pm

    Sinds kort loopt de motor van mij steptronic bij opstart beroerd, ik heb dan ook geen vermogen.

    1. Als ik de auto start draait hij soepel.
    2. na 2 minuten stationeer begint hij in te houden ,onrustig te draaien en puft uit de uitlaat.
    3. als ik de auto herstart gebeurd dit na 20 sec.


    Als ik gelijk weg rijd heb ik na die 2 minuten geen vermogen meer, na een korte periode het gas die onderin getrapt komt de motor er door, als hij dan warmer wordt loopt hij weer als een zonnetje.

    iemand suggesties?
    Laatst bijgewerkt door 1 op Tukker, in totaal 0 keer bewerkt.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: motor loopt slecht bij opstart.

    door schrokke » ma dec 18, 2017 10:29 am

    ECTsensor die afwijkt?
    Olie die door de koude nu te dik is en daarmee de hydraulische klepstoters en/of VVC mechanisme ontregeld?
    De pakking van de inlaatmanifold dat wat lekt in koude toestand en naarmate het warm wordt uitzet en dan toch terug afdicht?
    Ik zou beginnen met een onderdrukmeting van de inlaat, deze is koud wel wat lager maar zou toch nog de 50kpa moeten halen en de ECT sensor eens bekijken.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: motor loopt slecht bij opstart.

    door ErikB » di dec 19, 2017 2:36 am

    Hey,

    Je verhaal doet me ook onmiddellijk denken aan automatische choke die niet functioneert zoals het zou moeten.Een belangrijke speler daarbij is idd de temperatuursensor van de koelvloeistof. Meestal gaat die wel anders stuk (geeft dan een te lage temperatuur) waardoor de motor niet optimaal draait bij bedrijfstemperatuur maar te rijk afgesteld staat (=veiliger dan te arm).
    Verder sluit ik bougiekabels (voor zover die er zijn) en een coilpack niet uit, ook al zou ik hier dan sneller een lampje van het motormanagement systeem zien branden.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: motor loopt slecht bij opstart.

    door Tukker » do dec 21, 2017 10:14 pm

    Ik heb inmiddels wat printscreens gemaakt van de Pscan.
    De motor is een 120 met mems3 en dus twee bobines. De inlaat heb ik vorig winter vervangen door een alu met 52mm carb en de poorten geflowd.
    Als de motor slecht gaat draaien en ik zet hem uit kan ik hem direct starten en loopt weer prima.

    1e foto zijn de storingen die ik vooraf heb gereset en de laatste zijn de 2 storingen na het slecht draaien. Eerste live foto is voor het starten, Laatste live foto is tijdens het slecht draaien.


    http://www.mgf-tf.com/gallery2/v/people/tukker/storing1/Screen+Shot+12-21-17+at+04_59+PM.PNG

    http://www.mgf-tf.com/gallery2/v/people/tukker/storing1/Screen+Shot+12-21-17+at+05_05+PM.PNG

    http://www.mgf-tf.com/gallery2/v/people/tukker/storing1/Screen+Shot+12-21-17+at+05_06+PM.PNG

    http://www.mgf-tf.com/gallery2/v/people/tukker/storing1/Screen+Shot+12-21-17+at+05_07+PM.PNG

    http://www.mgf-tf.com/gallery2/v/people/tukker/storing1/Screen+Shot+12-21-17+at+05_07+PM+001.PNG

    http://www.mgf-tf.com/gallery2/v/people/tukker/storing1/Screen+Shot+12-21-17+at+05_08+PM.PNG

    http://www.mgf-tf.com/gallery2/v/people/tukker/storing1/Screen+Shot+12-21-17+at+05_08+PM+001.PNG
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: motor loopt slecht bij opstart.

    door ErikB » vr dec 22, 2017 2:11 pm

    Op de laatste afbeelding met live data, zie ik wel een lambda waarde die veel te hoog lijkt (1.94V).
    Ik vind ook afbeeldingen met live data waar deze wel beter zit.

    Andere waarden zien er OK uit (als de motor niet op temperatuur was)
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: motor loopt slecht bij opstart.

    door Tukker » vr dec 22, 2017 4:37 pm

    Inderdaad, lees net dat de sonde tussen de 0,2 en 0,8 moet aangeven.

    De vraag is nu of dit werkelijk gemeten is of dat de sensor stuk is. :(
    (motor was inderdaad koud.)
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: motor loopt slecht bij opstart.

    door schrokke » vr dec 22, 2017 9:31 pm

    Heeft een MEMS3 geen nokkenas sensor?
    Ik vind een injector puls van 6ms nogal hoog. Ik denk dat de motor gewoon begint te verzuipen. Eens de lambdasensor wakker wordt grijpt de ECU in. Maar het is al te laat denk ik.
    Ik zou het toch interessant vinden van een screenshot te zien na het herstarten van de motor.
    Als hij dan goed loopt, wat zeggen lambda en injector puls dan.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: motor loopt slecht bij opstart.

    door Tukker » za dec 23, 2017 11:13 am

    Verzuipen, Dit zou kunnen, als ik het toerental hoog houd draait hij rustig maar heeft geen vermogen. (3000 rpm)
    Cam sensor is aanwezig maar geeft overal 0° / camshaft signal is oke. (geen verstelbare nokkenas)

    Lijkt mij goed toch?



    Hier nog een serie foto's met onderschrift, de laatste is na de herstart. (direct na dat hij slecht liep.
    http://www.mgf-tf.com/gallery2/v/people/tukker/storing1/Screen+Shot+12-23-17+at+09_37+AM.PNG.html
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: motor loopt slecht bij opstart.

    door schrokke » za dec 23, 2017 4:23 pm

    In de live data staat toch steeds invalid bij camshaftsensor. Volgens mij moet dat signaal er wel zijn om sequentieel te kunnen inspuiten. Ik zou dat signaal toch eens nakijken. Er moet nog wel een andere reden zijn waarom er zoveel wordt ingespoten. Misschien lambdasensor ook eens checken met warme motor?
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: motor loopt slecht bij opstart.

    door Tukker » za dec 23, 2017 6:49 pm

    Dat is op de eerste foto met stilstaande motor, bij de andere foto's zie je okay staan.
    Ik heb er meer foto's opgezet die je in de gallerij kan doorstappen.

    Als ik hem loskoppel wordt het weer "invalid"

    Lambda met warme motor ga ik volgende week even testen.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: motor loopt slecht bij opstart.

    door schrokke » za dec 23, 2017 8:07 pm

    Ik zie 2 onregelmatigheden,
    -het camshaft signaal is soms bij draaiende motor invalid
    -de lambda sensor heater staat steeds OFF

    De waarden van de lambda sensor is zeer onstabiel tot soms zelfs boven meetbereik.
    Het lijkt mij dat er onderbrekingen zijn is de elektrische aansluitingen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: motor loopt slecht bij opstart.

    door Tukker » do dec 28, 2017 1:31 pm

    Gisteren een lege accu omdat de Pscan nog was aangesloten en mijn accu heeft leeggetrokken. :(

    Vandaag wat zaken nagelopen.

    Ik heb de auto gestart zonder de Lambda sonde en de auto loopt prima en gaat ook niet slecht draaien.
    Wel zie ik op de screenshots een gemeten spanning. ! 0,5 Volt vreemd of vaste waarde Ecu waneer inactive?
    O2 heater switcht on/off (witte draden sensor 0,5 ohm)

    Na een tijdje de lambda sonde weer aangeloten en de auto blijft prima draaien. (screenshot bank 1 inactive)

    Nadien nog een herstart gedaan en zie ik andere waardes voor de sonde (screenshot bank 1 active)


    1./ Wat opvalt is de lage spanning van de sonde terwijl de auto goed draait, moet de auto opnieuw afgesteld worden na het plaatsen van de alu inlaat met grote poorten?
    2./ op de zwarte draden van de sensor heb ik geen mV kunnen meten met draaiende motor. (multimeter)


    http://www.mgf-tf.com/gallery2/v/people/tukker/storing1/Screen+Shot+12-28-17+at+11_20+AM.PNG.html
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: motor loopt slecht bij opstart.

    door Tukker » za dec 30, 2017 12:34 pm

    Allen bedankt voor het mee denken.

    Inmiddels de Lambda sonde vervangen en de auto draait weer als vanouds. :)
    Komende week nog even een paar screenshots maken van de koude start om te vergelijken. alle storingen zijn ook weg en de auto rookt minder.

    Update:
    Storing vrij met Nieuwe Lambda sonde.

    Afbeelding
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: motor loopt slecht bij opstart. (opgelost)

    door schrokke » di jan 02, 2018 10:17 am

    Goed te lezen dat het is opgelost.
    Je ziet zonder lambda sonde al een correcte inspuitpuls.
    Dat de lambda verwarming steeds on/off springt is normaal, deze wordt afhankelijk van de temperatuur duty-cycle gestuurd. Anders zou de sonde oververhit geraken. Het was dan blijkbaar toeval dat deze bij elke screenshot net off stond.
    En ja, als de lambda sonde inactive wordt tgv een onderbreking zet de ECU een referentiespanning op signaal. Op MEMS3 is dat dan blijkbaar 0,5V.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: motor loopt slecht bij opstart. (opgelost)

    door ErikB » di jan 02, 2018 2:16 pm

    :applaus:

    Zo zie je maar dat je best nog zelf voor de intelligentie/kennis moet zorgen bij uitleestoestellen.
    Dikwijls zeg ik ook aan mensen die een obd-reader aanschaffen om de waarden al eens te bekijken bij een goedwerkende auto en eventueel die waarden op te slaan als referentie.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 16 en 0 gasten