BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1
dag verlichting
  • Avatar gebruiker
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 5:28 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg NL

    dag verlichting

    door Janmgf » za aug 19, 2017 7:47 pm

    Vraagje:

    Ik ben van plan de parkeerlichtjes in de koplampen van mijn F te vervangen door LED lampjes.
    Daarnaast wil ik deze LED lampjes als "dag-rij verlichting" schakelen.
    D.w.z. dat ze gaan branden zodra het contact wordt aangezet zonder dat de achterlichten en dashboard verlichting ook aan gaat.

    Hoe moet ik deze LED lampjes schakelen?
    De parkeerlicht functie moet ook mogelijk blijven.
    MGF 1.8i Mk II, BRG, Cream/Walnut leer, Bright Grille Kit, Bootrack, LLW kit, bj.2000
    Mijn andere auto's zijn een Oldsmobile 88 Dynamic Holiday Coupe uit 1958 en een Peugeot 3008 Allure Aut.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: dag verlichting

    door schrokke » do aug 24, 2017 6:36 pm

    Vanaf een zekering die gevoed wordt door klem 15 een stroomdraad trekken naar de standlichtjes vooraan. De beide circuits,(dagrijverlichting en standlicht), van elkaar scheiden met diodes.
    Op deze wijze kunnen ze onafhankelijk of samen werken.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: dag verlichting

    door Tukker » do aug 24, 2017 7:39 pm

    Waarom niet gewoon stadslicht aan? Bij dag rij verlichting is het waardeloos dat achter niet brand. Vind ik!
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 5:28 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg NL

    Re: dag verlichting

    door Janmgf » vr aug 25, 2017 10:30 am

    Tukker schreefColonWaarom niet gewoon stadslicht aan? Bij dag rij verlichting is het waardeloos dat achter niet brand. Vind ik!

    Natuurlijk heb je helemaal gelijk Tukker.
    Maar het lijkt me een leuk projectje en bovendien hoeven voor mij overdag niet alle lampjes op het dashboard te branden. :D
    MGF 1.8i Mk II, BRG, Cream/Walnut leer, Bright Grille Kit, Bootrack, LLW kit, bj.2000
    Mijn andere auto's zijn een Oldsmobile 88 Dynamic Holiday Coupe uit 1958 en een Peugeot 3008 Allure Aut.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: dag verlichting

    door Kasper » vr aug 25, 2017 12:57 pm

    Tukker schreefColonWaarom niet gewoon stadslicht aan? Bij dag rij verlichting is het waardeloos dat achter niet brand. Vind ik!

    Zover ik weet is het verboden om met stadslicht (standlicht) te rijden. Maar je hebt voor het ontbreken van brandende achterlichten zeker gelijk. ik ben ook wel eens verrast door een "lichtpunt" die dacht dat hij goed zichtbaar was met z'n dagrijverlichting in de mist. Niet dus! Levensgevaarlijk! inmiddels hebben de fabrikanten dit ook weer aangepast, maar de blikjes waarin het niet goed geregeld is, tuffen nog vrolijk rond.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Los
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 320
    GeregistreerdCOLON di sep 04, 2012 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Echt

    Re: dag verlichting

    door Los » vr aug 25, 2017 4:15 pm

    Ik rij overdag gewoon met dimlicht. Het is mij al meermaals overkomen dat ik niet gezien werd, dus voor en achter goed verlicht de weg op.
    MGF 1.8i steptronic 2001, Anthracite
    Landrover Freelander 2 2.2 TD S 2008 Santorini Black

    4frF
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: dag verlichting

    door Tukker » za aug 26, 2017 9:31 am

    Janmgf schreefColon
    Tukker schreefColonWaarom niet gewoon stadslicht aan? Bij dag rij verlichting is het waardeloos dat achter niet brand. Vind ik!

    Natuurlijk heb je helemaal gelijk Tukker.
    Maar het lijkt me een leuk projectje en bovendien hoeven voor mij overdag niet alle lampjes op het dashboard te branden. :D



    Ik heb ledlampen liggen voor in de knipperlichten, kan echter niet een passende fitting vinden. :(
    Deze gaan uit als richting aangaat. (amerikaans idee)

    succes met het project.



    @Los Dat vind ik dan weer zonde omdat je lampen dan sneller dof worden. ;)
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: dag verlichting

    door Mr. Dj M. » di feb 20, 2018 7:41 pm

    Kasper schreefColon
    Tukker schreefColonWaarom niet gewoon stadslicht aan? Bij dag rij verlichting is het waardeloos dat achter niet brand. Vind ik!

    Zover ik weet is het verboden om met stadslicht (standlicht) te rijden. Maar je hebt voor het ontbreken van brandende achterlichten zeker gelijk. ik ben ook wel eens verrast door een "lichtpunt" die dacht dat hij goed zichtbaar was met z'n dagrijverlichting in de mist. Niet dus! Levensgevaarlijk! inmiddels hebben de fabrikanten dit ook weer aangepast, maar de blikjes waarin het niet goed geregeld is, tuffen nog vrolijk rond.

    Dat kunnen ze via de computer vaak zo aanpassen, maar daarop is geen type goedkeuring gegeven dus doen veel garages moeilijk. Snap ook sowieso niet wat dat op deze wijze binnen de EU hebben goedgekeurd.

    Zelf heb ik geen mistlampen en daar dagrijlampen zitten. Achterlichten erbij nodig? dan schakel ik de eerste stand van de verlichting in. Wordt het echt donker, gaan de dagrijlampen uit en gaat gewoon het dimlicht aan.
    Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 15 en 0 gasten