BUTTON_POST_REPLY 14 berichten Pagina 1 van 1
Groot onderhoud. Vraagje!?
  • Yblokdijk
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 20
    GeregistreerdCOLON di mei 24, 2016 6:22 pm
    WoonplaatsCOLON Hoorn (Noord Holland)

    Groot onderhoud. Vraagje!?

    door Yblokdijk » do maart 16, 2017 5:11 pm

    Ik ga mijn MGF flink onderhanden nemen.
    De volgende zaken wil ik sowieso aanpakken:
    Koppakking vervangen en de oil rail voor een sterkere.
    Uiteraard dan ook meteen de distributie riem met alle toebehoren.

    Nu heeft een vriend van mij een garage en die wil mij graag helpen. Zijn advies is motor eruit en dan alles aanpakken inclusief meteen de koppeling.

    Mijn vraag is , moet voor de koppeling het blok eruit of kan dit ook als hij nog gemonteerd zit in het chassis. Als ik van rimmer bros het filmpje bekijk voor de koppakking en distributie riem wisselen. Dan hoeft het blok er niet per se uit.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Groot onderhoud. Vraagje!?

    door ErikB » do maart 16, 2017 6:37 pm

    Direct al een kritische vraag terug: waarom de koppakking vervangen als er niets mis is met degene die er nu in zit.
    De juiste koppakking kies je afgaand op de toestand van de motor (hoogte van de cilinderbussen enz). Het kans best zijn dat je alles opengoot en moet besluiten dat de beste pakking de pakking is die er tussen zat.

    De koppeling vervangen is makkelijker met het subframe eronderuit .... ik meen me te herinneren dat anderen al wel succesvol zijn geweest met de motor op z'n plaats. Voor de koppakking of distributie kan de motor gewoon blijven zitten.

    Gaat het hier om een F of een TF ?
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Yblokdijk
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 20
    GeregistreerdCOLON di mei 24, 2016 6:22 pm
    WoonplaatsCOLON Hoorn (Noord Holland)

    Re: Groot onderhoud. Vraagje!?

    door Yblokdijk » do maart 16, 2017 7:43 pm

    ErikB schreefColonDirect al een kritische vraag terug: waarom de koppakking vervangen als er niets mis is met degene die er nu in zit.
    De juiste koppakking kies je afgaand op de toestand van de motor (hoogte van de cilinderbussen enz). Het kans best zijn dat je alles opengoot en moet besluiten dat de beste pakking de pakking is die er tussen zat.

    De koppeling vervangen is makkelijker met het subframe eronderuit .... ik meen me te herinneren dat anderen al wel succesvol zijn geweest met de motor op z'n plaats. Voor de koppakking of distributie kan de motor gewoon blijven zitten.

    Gaat het hier om een F of een TF ?

    De koppakking lekt heel licht sinds kort. Dus hij moet vervangen worden. Zoals ik in m'n bericht aangaf gaat het om een MGF.
    Maar ik denk dan toch dat het subframe met blok en al er maar uit moet. Dit zal waarschijnlijk dus kwa tijd minder in beslag nemen dan het blok erin laten zitten gok ik!?
    Hoe zit het met de veerbollen? Als je het subframe los haalt. Zijn die makkelijk los te koppelen achter?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
  • Yblokdijk
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 20
    GeregistreerdCOLON di mei 24, 2016 6:22 pm
    WoonplaatsCOLON Hoorn (Noord Holland)

    door Yblokdijk » do maart 16, 2017 7:56 pm

    Het is trouwens een 1999 model en de koppakking is nooit eerder vervangen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Groot onderhoud. Vraagje!?

    door Tukker » vr maart 17, 2017 11:11 am

    Ik zou het blok uitbouwen. Dit is eenvoudig bij een MGF.

    Echter let wel: als je airco hebt deze ook moet worden geleegd en hervuld, ook de vering moet worden geleegd en achteraf weer op druk moet worden gezet. Daarna moet de auto weer worden uitgelijnd.
    Dit zijn wel bijkomende kosten en zeer onhandig als je zelf geen pomp hebt.

    In principe kan je volgens mij alles zonder uit te bouwen echter heb ik geen ervaring met de koppeling.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Groot onderhoud. Vraagje!?

    door Kasper » vr maart 17, 2017 1:29 pm

    Eigenlijk eenzelfde vraag als ErikB, maar dan voor de koppeling, waarom wil je die wisselen?

    De koppeling op zich is zeker niet het slechtste onderdeel van een F en ik ken eigenlijk maar weinig mensen die de platen vervangen hebben, terwijl deze auto's al wel 2-3 maal het klokje rond hebben gedraaid. Wel de hydraulische bediening (hoofd en hulp cilinder) van de koppeling, daarvan gaan de afdichtingen te pas en onpas kapot. (iedere 12 jaar gemiddeld denk ik)

    Veelal hoor je mensen die weinig ervaring hebben met het sleutelen aan een F of TF dat het blok eruit moet, kom zeg het is geen Porsche 911 waar je de halve auto moet slopen om alleen de bougies te vervangen! De meeste onderdelen zijn goed te bereiken als je wat beter kijkt.

    Ik zie bij een F en een monteur die relatief onbekend is met de auto veel meer risico's op het vlak van ontluchten van het koelsysteem en het weer goed op hoogte krijgen van de auto, dan dat er extra werk is in de motor op z'n plaats te laten.....
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Yblokdijk
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 20
    GeregistreerdCOLON di mei 24, 2016 6:22 pm
    WoonplaatsCOLON Hoorn (Noord Holland)

    Re: Groot onderhoud. Vraagje!?

    door Yblokdijk » vr maart 17, 2017 3:12 pm

    Tukker schreefColonIk zou het blok uitbouwen. Dit is eenvoudig bij een MGF.

    Echter let wel: als je airco hebt deze ook moet worden geleegd en hervuld, ook de vering moet worden geleegd en achteraf weer op druk moet worden gezet. Daarna moet de auto weer worden uitgelijnd.
    Dit zijn wel bijkomende kosten en zeer onhandig als je zelf geen pomp hebt.

    In principe kan je volgens mij alles zonder uit te bouwen echter heb ik geen ervaring met de koppeling.

    Airco is geen probleem. Ik mag alles in de garage bij een vriend van me doen en die heeft ook spullen om de airco weer te vullen. Zijn idee was gewoon om de koppeling meteen aan te pakken als we toch bezig zijn. Ik betaal alleen materiaal dus waarom zou ik dan voor die 100 euro extra alles meteen goed aanpakken?
    Ik hoopte alleen een tip tegen te komen dat de koppeling vervangen kan worden zonder het blok eruit te halen. Want die vering vullen moet ik wel voor naar een aparte garage. Dus het liefste laat ik dat niet leeg lopen. De rest is allemaal geen enkel probleem.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Groot onderhoud. Vraagje!?

    door schrokke » vr maart 17, 2017 9:30 pm

    Ik ben geen ervaren MGF monteur, ik heb wel ervaring met andere merken.
    Ik heb voor de vervanging van de koppeling het subframe aan de kant van de versnellingsbak laten zakken. Het gaat dan makkelijker en heb toch een pomp. Als ik had gewild, had ik het zonder het subframe te laten zakken ook gekund. Het was wel moeilijker geweest.
    Koppakking heb ik ook al eens vervangen, motor is toen ook blijven zitten.
    Volgens mij kan het allebei zonder de motor uit te bouwen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Groot onderhoud. Vraagje!?

    door Tukker » vr maart 17, 2017 10:11 pm

    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Yblokdijk
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 20
    GeregistreerdCOLON di mei 24, 2016 6:22 pm
    WoonplaatsCOLON Hoorn (Noord Holland)

    Re: Groot onderhoud. Vraagje!?

    door Yblokdijk » vr maart 17, 2017 10:16 pm

    Tukker schreefColonhttp://www.mgfcar.de/gearbox/clutch_replacement_MGF.htm

    Wat is jou woonplaats?

    Hoorn. Noord Holland.

    Thanks voor de link.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
  • Yblokdijk
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 20
    GeregistreerdCOLON di mei 24, 2016 6:22 pm
    WoonplaatsCOLON Hoorn (Noord Holland)

    Re: Groot onderhoud. Vraagje!?

    door Yblokdijk » vr maart 17, 2017 10:43 pm

    schrokke schreefColonIk ben geen ervaren MGF monteur, ik heb wel ervaring met andere merken.
    Ik heb voor de vervanging van de koppeling het subframe aan de kant van de versnellingsbak laten zakken. Het gaat dan makkelijker en heb toch een pomp. Als ik had gewild, had ik het zonder het subframe te laten zakken ook gekund. Het was wel moeilijker geweest.
    Koppakking heb ik ook al eens vervangen, motor is toen ook blijven zitten.
    Volgens mij kan het allebei zonder de motor uit te bouwen.

    Heb je toen de vering leeg moeten laten lopen? Of hoefde dat niet?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Groot onderhoud. Vraagje!?

    door Tukker » za maart 18, 2017 4:49 pm

    Yblokdijk schreefColonHeb je toen de vering leeg moeten laten lopen? Of hoefde dat niet?


    Dat laat je niet zo even leeg lopen !! Het systeem staat onder hoge druk. (27 bar)
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Yblokdijk
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 20
    GeregistreerdCOLON di mei 24, 2016 6:22 pm
    WoonplaatsCOLON Hoorn (Noord Holland)

    Re: Groot onderhoud. Vraagje!?

    door Yblokdijk » za maart 18, 2017 5:44 pm

    Ja dat begrijp ik ook wel.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Groot onderhoud. Vraagje!?

    door schrokke » zo maart 19, 2017 11:06 am

    Ik heb aan de linkerzijde de druk afgelaten met de pomp uiteraard.
    Indien je het subframe wil demonteren moet je aan beide zijden de druk aflaten. Aangezien het subframe verwijderen mij te veel werk leek, heb ik het gewoon enkel de linkerzijde laten zakken.

    Moest ik geen pomp hebben, zou ik mijn plan hebben getrokken zonder het sub frame te laten zakken.

    Anderzijds denk ik wel dat je het advies van de mechanieker die je bijstaat best volgt, zo voelt die zich ook het best.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
BUTTON_POST_REPLY 14 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 15 en 0 gasten