BUTTON_POST_REPLY 9 berichten Pagina 1 van 1
Waarom laag koelwater niveau?
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Waarom laag koelwater niveau?

    door Tukker » di jan 17, 2017 9:35 pm

    In 2009 is van mijn MGF de koppakking vervangen, sindsdien staat het koelwater 2cm onder niveau.
    Ik kan het bijvullen maar na 1 rit is het weer gezakt.
    Inmiddels 5 nieuwe doppen geprobeerd maar dit mocht niet helpen.

    Ik heb nu inmiddels 50.000 km met dit lage niveau gereden zonder bij te vullen en zonder problemen.


    Binnenkort gaat het blok eruit voor een lekke krukas keering, distributieriem en alu inlaatstuk.

    Iemand enig idee waardoor het koelwater kan verdwijnen zodat ik dit kan fixen nu het blok toch open gaat?
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    Missedisland
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 81
    GeregistreerdCOLON zo jul 19, 2015 8:36 pm
    WoonplaatsCOLON Zwolle, Overijssel, NL

    Re: Waarom laag koelwater niveau?

    door Missedisland » wo jan 18, 2017 10:14 am

    Ik heb ook een tijd lang koelvloeistof problemen gehad, bij mij bleek het na een zoektocht uiteindelijk een lekkage in de radiateur en slangen daarvan. Als het niveau niet verder zakt vanaf wat je noemt 'het lage niveau' dan klinkt het in ieder geval niet als een lekkage. Dat lijkt dan meer op lucht ergens in het systeem. Je zou het koelsysteem eens goed kunnen (laten)ontluchten. Doe je het bijvullen van de vloeistof wanneer de motor draait of wanneer deze uit staat?
    MGF 1999 Tahiti Blue.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Waarom laag koelwater niveau?

    door Kasper » wo jan 18, 2017 1:17 pm

    Missedisland schreefColonIk heb ook een tijd lang koelvloeistof problemen gehad, bij mij bleek het na een zoektocht uiteindelijk een lekkage in de radiateur en slangen daarvan. Als het niveau niet verder zakt vanaf wat je noemt 'het lage niveau' dan klinkt het in ieder geval niet als een lekkage. Dat lijkt dan meer op lucht ergens in het systeem. Je zou het koelsysteem eens goed kunnen (laten)ontluchten. Doe je het bijvullen van de vloeistof wanneer de motor draait of wanneer deze uit staat?

    Om simpelweg de wet van communicerende vaten te gebruiken... Er zitten niet zo heel veel plaatsen op het blok waar het water zo hoog staat, bovendien gooit de onvermijdelijke drukverhoging ook nog wat roet in het eten. Loopt er geen spoortje vanaf de naad van het expansievat omlaag? Bijvoorbeeld aan de zijde die je niet zo ziet maar met een spiegeltje kunt bekijken? Zeker omdat het niveau iedere keer (min of meer) gelijk komt te staan, zou ik daar de verklaring gaan zoeken.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Thomas
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 639
    GeregistreerdCOLON zo maart 28, 2004 12:35 pm
    WoonplaatsCOLON Maassluis Nederland

    Re: Waarom laag koelwater niveau?

    door Thomas » wo jan 18, 2017 4:33 pm

    Spruitstukpakking is vaak een lekkage punt.
    Snel....Sneller.....Snelst
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Waarom laag koelwater niveau?

    door Kasper » do jan 19, 2017 2:04 pm

    Thomas schreefColonSpruitstukpakking is vaak een lekkage punt.

    zeker, maar in dit geval blijft het water op een zeker niveau staan en zakt niet verder. Als het lek dus lager zit, blijft het tot dat punt zakken.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Thomas
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 639
    GeregistreerdCOLON zo maart 28, 2004 12:35 pm
    WoonplaatsCOLON Maassluis Nederland

    Waarom laag koelwater niveau?

    door Thomas » za jan 21, 2017 10:52 am

    Blijft vreemd..
    Anderzijds, je heb er 50000 km probleemloos mee gereden.
    Dus zeker het issue niet groter maken dan het is ;-)
    Snel....Sneller.....Snelst
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Waarom laag koelwater niveau?

    door schrokke » zo jan 22, 2017 7:53 pm

    Thermostaat misschien, als die de koelwater temperatuur een paar graden te hoog afregelt wordt er net iets meer koelwater buiten geperst.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Waarom laag koelwater niveau?

    door Tukker » ma jan 23, 2017 11:56 pm

    schrokke schreefColonThermostaat misschien, als die de koelwater temperatuur een paar graden te hoog afregelt wordt er net iets meer koelwater buiten geperst.


    Jou theorie klinkt aannemelijk maar kan dat zoveel niveau schelen? Ik had namelijk wel het gevoel destijds dat mijn temperatuurmeter hoger stond dan voor de HGF (50.000 geleden)
    Zou dus zomaar kunnen dat ik toen de verkeerde thermostaat heb geplaatst. :(

    Even uit puzzelen wat de juiste temperatuur is en dan een nieuwe bestellen.


    Iemand nog meer suggesties?
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Waarom laag koelwater niveau?

    door schrokke » di jan 24, 2017 6:16 pm

    Ik denk wel dat het een verschil in niveau kan maken.
    Een miniem lekje in de koppakking kan dat ook wel, maar dat zou dan na 50 000 km toch moeten verergeren.
    Het hoeft ook niet echt een verkeerde thermostaat te zijn, als die wat veel afwijkt heb je met de juiste thermostaat ook al een paar graden meer.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
BUTTON_POST_REPLY 9 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten