Hoog toerental bij starten, krijg toeren niet naar beneden
  • Avatar gebruiker
    camiel456
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1478
    GeregistreerdCOLON zo jan 06, 2013 4:34 pm
    WoonplaatsCOLON Nijmegen

    Hoog toerental bij starten, krijg toeren niet naar beneden

    door camiel456 » wo jan 04, 2017 12:24 am

    Ola!

    Vanavond wil ik in mijn Elise S1 Kserie wegrijden, na 2 dagen niet gereden te hebben start hij wel normaal, maar schiet gelijk de toeren in.
    ik denk dat zakt wel als hij even loopt, maar nee.
    Het word bij elke aanraking van het gaspedaal erger, toeren schieten omhoog naar de 4000rpm.

    Waar zou dit aan kunnen liggen?
    Ook na het rijden van de straat in en uit wordt het niet minder, dus heb hem meteen van schrik stil gezet.

    gaskabel reageert wel normaal, en zit niet vast voor zover ik kon zien.

    Thx
    Camiel
    - Mini Cooper S R56

    (A.K.A. Koos MG Loos....)
  • Avatar gebruiker
    camiel456
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1478
    GeregistreerdCOLON zo jan 06, 2013 4:34 pm
    WoonplaatsCOLON Nijmegen

    Re: Hoog toerental bij starten, krijg toeren niet naar bened

    door camiel456 » wo jan 04, 2017 12:31 am

    Heb al tips gekregen om naar de IACV sensor te kijken, kan zijn dat die faalt.

    Zal er morgen eens naar kijken, maar ik ben uiteraard weer in zeeuws vlaanderen waar ik geen gereedschap heb...... zucht.....
    - Mini Cooper S R56

    (A.K.A. Koos MG Loos....)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Hoog toerental bij starten, krijg toeren niet naar bened

    door Bruno » wo jan 04, 2017 1:03 am

    Check ook nokkenassensor en gasklep positiesensor en de kabel ervan (check net achter de stekker vooral)
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    camiel456
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1478
    GeregistreerdCOLON zo jan 06, 2013 4:34 pm
    WoonplaatsCOLON Nijmegen

    Re: Hoog toerental bij starten, krijg toeren niet naar bened

    door camiel456 » wo jan 04, 2017 3:00 pm

    Ik heb gaspositisensor gereset. door contact, 5x vol gas, contact af. alles uit laten gaan en opnieuw starten.
    Dit zonder succes helaas

    Nu ga in de IACV los halen en inspuiten met wd40 en terug monteren, wellicht is dat een optie, tip kreeg ik ook van iemand van het lotus forum.

    Wat kan ik net achter de stekker zien bij de kabel? dat hij blijft hangen ofzo?
    voor zo ver ik kan zien geleid hij goed.
    - Mini Cooper S R56

    (A.K.A. Koos MG Loos....)
  • Avatar gebruiker
    camiel456
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1478
    GeregistreerdCOLON zo jan 06, 2013 4:34 pm
    WoonplaatsCOLON Nijmegen

    Re: Hoog toerental bij starten, krijg toeren niet naar bened

    door camiel456 » wo jan 04, 2017 4:16 pm

    IACV eraf gehaald, met WD40 ingespoten, terug gemonteerd, geen resultaat.
    Nog maal de TPS gereset, geen resultaat.

    Als ik de stekker losmaak van de IACV loop hij net zo slecht als dat hij connected is.
    - Mini Cooper S R56

    (A.K.A. Koos MG Loos....)
  • Avatar gebruiker
    camiel456
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1478
    GeregistreerdCOLON zo jan 06, 2013 4:34 pm
    WoonplaatsCOLON Nijmegen

    Re: Hoog toerental bij starten, krijg toeren niet naar bened

    door camiel456 » wo jan 04, 2017 5:04 pm

    acu los gemaakt en weer vast voor de ecu reset. geen resultaat.

    Maar nu ben ik weze rijden, beroerd als hij loopt, en zodra hij warm is loopt hij normaal.

    Geen stortten meer, geen hoge toeren, en geen gas inhouden.

    Nu staat hij altijd dag en nacht binnen in een garage, en nu 3 dagen buiten in weer en wind hier in zweeuws vlaanderen, zal er mee te maken hebben dat bepaalde onderdelen falen?
    - Mini Cooper S R56

    (A.K.A. Koos MG Loos....)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Hoog toerental bij starten, krijg toeren niet naar bened

    door Bruno » do jan 05, 2017 12:06 am

    camiel456 schreefColonIk heb gaspositisensor gereset. door contact, 5x vol gas, contact af. alles uit laten gaan en opnieuw starten.
    Dit zonder succes helaas

    Nu ga in de IACV los halen en inspuiten met wd40 en terug monteren, wellicht is dat een optie, tip kreeg ik ook van iemand van het lotus forum.

    Wat kan ik net achter de stekker zien bij de kabel? dat hij blijft hangen ofzo?
    voor zo ver ik kan zien geleid hij goed.


    WD40 zijn lapmiddelen. Een probleem moet je oplossen door de oorzaak met wortel en al uit te trekken. Als WD40 al zou helpen (my god, dat ik dat merk al over de lippen krijg), was je probleem ook niet van die orde en ik spreek ook niet over resetten van de gaskleppositiesensor maar gewoon de kabel checken op breuk en eventueel de sensor vervangen bij defect.
    Check ook de temperatuursensor van het water en de nokkenassensor voor zover dat allemaal doenbaar is zonder T4.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    camiel456
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1478
    GeregistreerdCOLON zo jan 06, 2013 4:34 pm
    WoonplaatsCOLON Nijmegen

    Re: Hoog toerental bij starten, krijg toeren niet naar bened

    door camiel456 » do jan 05, 2017 1:43 am

    Ja WD40 is zeker een lapmiddel, maar dat zou mij even voldoening geven voor vandaag.
    Als ik weer in Nijmegen ben ga ik het zooitje vervangen!

    De kabel is heel, en reageer ook netjes op het pedaal.

    De nokkenas sensor schijnt al niet meer correct te kunnen zijn omdat er een andere nokkenas in ligt, kan dat?

    Over welke temp sensor heb je het? van de lucht?

    Ik ga de IACV direct vervangen samen met TPS en kijken wat dit uithaalt, denk dat makkelijkst is.

    Of idd even een faciliteit zoeken om uit te lezen.
    - Mini Cooper S R56

    (A.K.A. Koos MG Loos....)
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Hoog toerental bij starten, krijg toeren niet naar bened

    door ErikB » vr jan 06, 2017 6:18 pm

    Nokkenas sensor geloof ik niet zo in (dat die hier zou falen). Mocht ie falen, dan zal ook het toerental beperkt worden (Rover MEMS, max. 5000tpm). Ik zou dan eerder een falende MAP(T) sensor vermoeden. aks deze faalt, dan is stationair toerental ook vreselijk en rijden gaat precies met een aan/uit knop.

    't Lijkt misschien ook wel dat ie ergens valse lucht zuigt. Als de gasklep dicht is (geen gas geven) en de IACV heb je verwijderd, dan moet het mogelijk zijn om de luchttoevoer volledig af te blokken (vinger of zo), en dan moet de motor stilvallen. Gebeurt dit niet, dan trekt ie nog ergens lucht.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Hoog toerental bij starten, krijg toeren niet naar bened

    door Bruno » vr jan 06, 2017 10:08 pm

    Je kan ook eventueel remmenreiniger/carburatorcleaner/startpilot spuiten op verdachte plaatsen, gaat het toerental de hoogte in heb je het lek gevonden. Het valse lucht zuigen is een mogelijke optie, maar ik blijf de gasklepsensor verdenken, voor zover een mens een diagnose kan stellen vanop afstand uiteraard.
    Erik wat de nokkenassensor betreft heb je een punt, maar geloof me, sensoren kunnen soms zo'n rare storingen geven, niet in het boek beschreven, waardoor je niet weet waar te zoeken en je vanaf het begin eigenlijk alle sensoren mag verdenken die het motormanagement en het toerental in het bijzonder kunnen beïnvloeden. Soms zit het zelfs in zo'n raar hoekje dat dit een kettingreactie geeft van storingen, waardoor de uiteindelijke oorzaak helemaal is verdoezeld. Been there done that... als je met de K-engine begint te variëren met ecu's, kabelbomen, andere sensoren of andere niet OEM onderblokken, zijn zo'n euvels dagelijkse kost. Eliminatie, gezond verstand, internet, een multimeter en een T4 duwen je zelfs soms nog in een volledig verkeerde richting en zetten je op het verkeerde been. Je was er zelf in het verleden soms bij betrokken zoals je weet... ik praat immers oa. over de ZR. Echter heb ik ook op MGF-TF'en soms heel rare dingen gezien. Zo weet ik dat een T4 jammer genoeg niet altijd zaligmakend is. In combinatie met echter het onthouden van gelijkaardige problemen in het verleden, komt een mens soms al wat verder. De technische uitleg van waarom de gekende storing in een bepaald geval van faling van één of andere sensor optreed is met reden van hierboven beschreven, soms moeilijker te verklaren.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Ellie
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 27
    GeregistreerdCOLON za sep 21, 2013 11:07 am
    WoonplaatsCOLON (Nl) Limburg

    Re: Hoog toerental bij starten, krijg toeren niet naar bened

    door Ellie » za jan 07, 2017 12:39 am

    Controleer het rubber slangetje (m.n. de onderzijde wat je niet ziet) vanuit het spruitstuk naar de mapsensor eens. Die zit bij je Elise wat verder weg dan bij een F.
    Suc6
    Lotus, LandRover en Mg addict !
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Hoog toerental bij starten, krijg toeren niet naar bened

    door schrokke » za jan 07, 2017 10:49 am

    camiel456 schreefColonOla!

    Vanavond wil ik in mijn Elise S1 Kserie wegrijden, na 2 dagen niet gereden te hebben start hij wel normaal, maar schiet gelijk de toeren in.
    ik denk dat zakt wel als hij even loopt, maar nee.
    Het word bij elke aanraking van het gaspedaal erger, toeren schieten omhoog naar de 4000rpm.

    Waar zou dit aan kunnen liggen?
    Ook na het rijden van de straat in en uit wordt het niet minder, dus heb hem meteen van schrik stil gezet.

    gaskabel reageert wel normaal, en zit niet vast voor zover ik kon zien.

    Thx
    Camiel


    Als ik dit lees denk ik meteen aan de TPSensor, deze geeft duidelijk geen idle signaal naar de ECU.
    Daardoor wordt de IACV volledig open gestuurd en gaat de motor hoog in de toeren. De ECU ziet er geen graten in en injecteert er rustig op los. Moest de idle switch geactiveerd zijn dan zou de ECU ingrijpen bij een toerental boven de 2500tr/min tgv een defecte IACV. Dan wordt de injectie uitgeschakeld boven 2500tr/min en terug ingeschakeld onder 1000tr/min. Dat levert dan een schommelend nullast toerental op, schommelend tussen 3000 en 700tr/min.
    Bij u is er duidelijk geen idle signaal volgens mij.

    camiel456 schreefColon
    Maar nu ben ik weze rijden, beroerd als hij loopt, en zodra hij warm is loopt hij normaal.

    Geen stortten meer, geen hoge toeren, en geen gas inhouden.


    Als ik dit lees lijkt het dan toch de IACV te zijn, en vraag ik mij af of een MEMS de noodloop nullast regeling wel heeft.

    Je gaat beide vervangen, dus dan zal het wel opgelost zijn zeker?
    Zoniet ga je toch op zoek moeten gaan naar slechte contacten of kabelbreuk.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    camiel456
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1478
    GeregistreerdCOLON zo jan 06, 2013 4:34 pm
    WoonplaatsCOLON Nijmegen

    Re: Hoog toerental bij starten, krijg toeren niet naar bened

    door camiel456 » za jan 07, 2017 11:09 am

    Ik heb de TPS en de IACV besteld, zodra die binnen zijn ga ik ze meteen monteren en testen.

    Fingers crossed.
    - Mini Cooper S R56

    (A.K.A. Koos MG Loos....)
  • Avatar gebruiker
    camiel456
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1478
    GeregistreerdCOLON zo jan 06, 2013 4:34 pm
    WoonplaatsCOLON Nijmegen

    Re: Hoog toerental bij starten, krijg toeren niet naar bened

    door camiel456 » za jan 07, 2017 11:13 am

    https://youtu.be/vwFdmrlkkDg

    Hier nog even een video van gemaakt.
    - Mini Cooper S R56

    (A.K.A. Koos MG Loos....)
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Hoog toerental bij starten, krijg toeren niet naar bened

    door schrokke » za jan 07, 2017 11:21 am

    Wel in het laatste gedeelte van uw filmke lijkt de ECU toch in te grijpen. Of was je daar met de gasklep aan het spelen?

    Indien je daar niets aan het doen was, dan is het tgv een defecte IACV of valse lucht aanzuig.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 9 en 0 gasten