BUTTON_POST_REPLY 9 berichten Pagina 1 van 1
Euro loodvrij TF
    Basmeg
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 30
    GeregistreerdCOLON vr jul 07, 2006 5:09 am
    WoonplaatsCOLON Voorthuizen

Euro loodvrij TF

door Basmeg » do okt 27, 2016 1:40 pm

Ik begrijp dat binnenkort in Belgie de Euro loodvrij niet meer leverbaar is. Kan ik zonder problemen de vervanger van deze brandstof, de E10, tanken in m'n TF 160 van 2002?
    MG TF 160 2002 Anthracite
    Bart-K
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 840
    GeregistreerdCOLON di aug 19, 2008 11:14 am
    WoonplaatsCOLON Steenbergen NB
    CONTACTCOLON

Re: Euro loodvrij TF

door Bart-K » do okt 27, 2016 2:46 pm

Aangezien MG Rover officieel niet meer bestaat is hier geen standpunt over vanuit de fabrikant.
    Maar ik ga het risico niet lopen en zal in België geen E10 gaan tanken.

Volgens de website E10check.nl word dit ook bevestigd met de volgende mededeling:
    Geschikt voor E10?

Door het failissement kunnen geen gegevens meer worden opgevraagd bij de fabrikant en kunnen geen garanties worden gegeven. Het wordt daarom afgeraden gebruik te maken van E10.
    '03 MG ZT 190+ -> my forever car!!
    '05 MG ZT 330 -> because, why not?
    '03 MG ZS 180 -> tracktoy

You can be a child once, but immature all your life...

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland/
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

door ErikB » do okt 27, 2016 5:09 pm

Dan kijk je even bij Land Rover die ook de 1.8 MPi gebruikte in hun Freelander
    ---> Alle Land Rover modellen vanaf modeljaar 1996 zijn geschikt voor het gebruik van E10.
    V

Dan kijk je even bij Lotus die de Elise uitbrachten met diverse 1.8's van Rover
    ---> De Toyota motorvarianten die Lotus in haar modellen gebruikt zijn geschikt voor E10 brandstof.
    X

Ik ga met de BRG geen 95 meer tanken, maar 98.
    (de rode F, die had al nood aan 98 (andere compressie en ander motormanagement))
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

door Kasper » do okt 27, 2016 6:06 pm

België weet zich wel snel onpopulair te maken voor de automobilist:

Allereerst hebben we hier vlak bij de grens veel last van vrachtauto's die de tol omzeilen door Brabant, Limburg en Zeeland te doorkruisen en hier de wegen nog voller te maken.

Kopen ze onze oude flitskasten zodat ieder stukje vrije weg is gelimiteerd op een slakkengang van 70 kmh.

Doen ze niets aan het gatenpatroon in de weg.

En nu gaan ze de, iets minder dure, benzine vergiftigen met water en alcohol!

Het moet niet gekker worden :wink:
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
    ErikB
    BerichtenCOLON 10759
    CONTACTCOLON

door ErikB » vr okt 28, 2016 11:56 am

Traject controles op secundaire wegen worden ook ingepland.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017

door Kasper » vr okt 28, 2016 1:09 pm

Zo laat ik zelf het afdwalen van het onderwerp natuurlijk beginnen, even terugkomend op de vraag:

E10 bevat ethanol, een soort alcohol, wat op zich natuurlijk best goed brandbaar is. MAAR:
    -1- Ethanol is in staat om water in zich op te nemen (in water oplosbaar) waardoor er dus vocht in je brandstofsysteem komt. Zeker bij een auto, zoals een F of TF, die lang stil staat kan dat in de vochtige winterperiode wellicht tot nare verrassingen leiden. Immers een automotor is niet geschikt voor het comprimeren van vloeibaar water. De benzine en ethanol verdampen namelijk eerder dan het water. De winterperiode is de ideale tijd om vocht bij de benzine te verzamelen.

-2- Ethanol heeft andere chemisch eigenschappen dan benzine, de bestendigheid van slangen, afdichtingen en leidingen zijn dus niet per definitie geschikt voor ethanol. Ze zijn immers ontworpen voor benzine. De motorfabrikanten duiden veelal hierop als ze opgeven dat de auto al dan niet tegen E10 kan. Zie dan ook het verschil tussen LR aan de ene en Lotus aan de andere zijde van het spectrum: ze gebruiken wellicht andere materialen voor de brandstoftank, pomp en leidingen.
    Je kunt hieruit dus niets afleiden voor je MG

Concluderend:
    Zeker voor een auto die lange tijd stil staat: ik zal geen gebruik maken van E10!

Mensen die anders adviseren, zeggen dat E10 geen water opneemt: ik baseer mijn ideeën op gewone middelbare-school chemie. Soms is er verfijning in opvattingen mogelijk maar de theorie is en blijft staan: Water lost op en Ethanol!
    (er zal, direct uit de pomp, wellicht geen water in de Ethanol zitten, kun je dat na een paar maanden stilstand nog garanderen?)
    ErikB
    BerichtenCOLON 10759
    CONTACTCOLON

door ErikB » vr okt 28, 2016 1:58 pm

Kasper schreefColon(er zal, direct uit de pomp, wellicht geen water in de Ethanol zitten, kun je dat na een paar maanden stilstand nog garanderen?)

Voor een 'moderne' MG zal dat nog wel meevallen, niet ? De tank is afgesloten en er is geen ventilatie naar buiten toe (om milieu redenen).
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017

door Kasper » vr okt 28, 2016 5:06 pm

ErikB schreefColon
    Kasper schreefColon(er zal, direct uit de pomp, wellicht geen water in de Ethanol zitten, kun je dat na een paar maanden stilstand nog garanderen?)

Voor een 'moderne' MG zal dat nog wel meevallen, niet ? De tank is afgesloten en er is geen ventilatie naar buiten toe (om milieu redenen).

Toch ruik ik brandstof als de F een tijdje stil staat in de garage, is de tank dan hermetisch dicht?
    ErikB
    BerichtenCOLON 10759
    CONTACTCOLON

door ErikB » za okt 29, 2016 10:26 am

Kasper schreefColon
    ErikB schreefColon

Toch ruik ik brandstof als de F een tijdje stil staat in de garage, is de tank dan hermetisch dicht?

In mijn BRG ruik ik jammergenoeg geen benzine :-/° en dat is ook hoe het eigenlijk zou moeten zijn.
    In mijn Nightfire red ruik ik ook benzine, maar als ik de tankdop los maak merk ik nog steeds de aanwezigheid van een onderdruk.
BUTTON_POST_REPLY 9 berichten Pagina 1 van 1