BUTTON_POST_REPLY 10 berichten Pagina 1 van 1
zuiger tegen inlaatklep, verbogen of toch net niet.
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    zuiger tegen inlaatklep, verbogen of toch net niet.

    door Drikje S1 » wo sep 28, 2016 2:19 pm

    Beste mensen,

    Wat zich precies heeft voorgedaan weet ik niet, maar de distributie snaar is ca. 4 tanden versprongen over de krukas poelie. Tevens is een kleine scheur zichtbaar in de snaar, de snaar is ca. 2000km oud.

    De situatie nu is als volgt.

    Ik ben hier mee thuis gereden waarbij de kleppen veel kabaal maken. Indien met de startmotor de motor wordt rondgedraaid zonder ontsteking, draait het blok ca. 400 toeren en is geen enkel geratel van kleppen te horen. Zodra de ontsteking weer in werking is en de motor aanslaat en hierbij ca. 1000 toeren maakt, ratelen alle kleppen. Met name de inlaat kleppen voor cilinder 1 is uitermate waarneembaar.

    Indien ik zuiger 1 in de hoogste positie zet, dan is de positie van de inlaat nokken zo dat deze net beginnen met open zetten van de inlaatkleppen. De nokken zit hiermee aan het begin op de klepstoter maar staan nog zeker niet maximaal. Indien ik doordraai waarbij de inlaatkleppen maximaal open staan lijkt het erop dat de zuiger alweer voldoende naar beneden is om niet in aanraking te komen met de kleppen, maar alles is op basis van een fractie, het kan dus net wel net niet zijn.

    De vraag is, is dit al voldoende om de zuiger tegen de inlaatklep aan te tikken, en daarmee mogelijk de inlaatklep krom is.

    Kan ik volstaan met het vervangen van alleen de distributie snaar, en komt het allemaal goed, of is mogelijk toch een klep krom.

    foto : positie van de nokkenassen met de krukas in nul positie. Links boven op de inlaat nokkenas is tevens een scheurtje in de snaar te zien.
    Afbeelding

    Gr. Hendrik
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: zuiger tegen inlaatklep, verbogen of toch net niet.

    door Drikje S1 » wo sep 28, 2016 3:36 pm

    Zojuist de nokken assen weer in de juiste positie gezet met de bestaande beschadigde snaar, motortje loopt als een zonnetje :applaus: :applaus: hoor wel heel zachtjes de kleppen, maar dat horen we wel vaker, hopelijk alleen maar een goed stuk rijden.

    Met deze snaar gaan we natuurlijk niet verder rijden, dit was alleen voor de test.

    Nieuwe snaar halen, even omleggen en klaar.

    Hier komen we heel goed mee weg hoop ik, op later termijn zal moeten blijken dat werkelijk niets inwendig beschadigd is.
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Avatar gebruiker
    camiel456
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1478
    GeregistreerdCOLON zo jan 06, 2013 4:34 pm
    WoonplaatsCOLON Nijmegen

    Re: zuiger tegen inlaatklep, verbogen of toch net niet.

    door camiel456 » wo sep 28, 2016 10:37 pm

    Raar verhaal, hoe kan dat zo dan? Riem niet genoeg gespannen met de spanrol?
    - Mini Cooper S R56

    (A.K.A. Koos MG Loos....)
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: zuiger tegen inlaatklep, verbogen of toch net niet.

    door Drikje S1 » do sep 29, 2016 10:39 am

    Camiel, de riem was voldoende gespannen.

    Alles wijst erop dat "iets" tussen de snaar en een van de poelies is gekomen en daarmee de boel heeft beschadigd en doen verspringen.

    Wat, geen idee.
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: zuiger tegen inlaatklep, verbogen of toch net niet.

    door Bruno » do sep 29, 2016 11:08 am

    Het veertje van de spanrol ?
    Ik monteer dat daarom nooit.
    als de riem 4 tanden is versprongen, zou ik niet heel zeker zijn van de kleppen, en zou ik die toch "even" demonteren en in een boormachine steken om te zien of er slag op zit....
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: zuiger tegen inlaatklep, verbogen of toch net niet.

    door Drikje S1 » do sep 29, 2016 12:36 pm

    Bruno, het veertje zat ook nog keurig op zijn plaats.

    Zojuist alles los gehaald om de oude snaar te verwijderen, en daar kwam ook de oorzaak in beeld.

    Afgelopen voorjaar koppakking vervangen en dus ook een nieuwe snaar omgelegd. Bij de krukas poelie leg ik altijd tussen de behuizing van de oliepomp en de snaar enkele sluitringen om zo de snaar op zijn plaats te houden tijdens het opspannen. Blijkbaar is 1 sluitring blijven liggen :evil: :evil: :evil: en is deze tussen de snaar en de poelie gekomen en heeft daarbij de snaar beschadigd en enkele tanden laten verspringen.

    GGrrr, dus gewoon mijn eigen schuld, niet goed opgelet dat alles weg is en binnen de behuizing van de riem zich geen losse onderdelen bevinden.

    Derhalve had het vele malen rampzaliger kunnen aflopen, en moet ik blij zijn met wat het nu is.

    De lering welke ik hier uit heb getrokken, geen ringen meer toepassen maar een stukje gereedschap welke zo groot is dat na het omleggen van de riem verdere montage van de overige onderdelen bij de krukas poelie niet mogelijk is zonder dit gereedschap weg te halen.
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: zuiger tegen inlaatklep, verbogen of toch net niet.

    door ErikB » di okt 04, 2016 9:12 pm

    Moet een eenvoudige compressietest ook al niet wat inzicht geven ?
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: zuiger tegen inlaatklep, verbogen of toch net niet.

    door Drikje S1 » wo okt 05, 2016 11:10 am

    ErikB schreefColonMoet een eenvoudige compressietest ook al niet wat inzicht geven ?


    Erik, dit zal inderdaad een goed inzicht geven als op dit moment voor mij nog vraagtekens zijn, maar inmiddels rijdt de auto weer en is er niets aan de hand.

    Het lijkt erop dat als de snaar vier tanden over de poelie van de krukas verspringt dat het precies goed gaat, 1 tand verder en het zal allemaal net fout gaan.

    Gr. Hendrik
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Avatar gebruiker
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 5:28 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg NL

    Re: zuiger tegen inlaatklep, verbogen of toch net niet.

    door Janmgf » do okt 06, 2016 2:34 pm

    Sinds de HGF van mijn F is gerepareerd maakt deze een soort gierend / tikkend geluid. Als de motor koud is hoor ik het niet, maar bij een warme motor wél.

    In eerste instantie dacht ik dat het aan de dynamo lagers lag. Maar na plaatsing van een andere dynamo is het geluid er nog steeds.

    De motor loopt verder prima, maar ik heb de indruk dat het geluid van de kleppen komt die heel lichtjes de zuiger raken (????)

    Natuurlijk kan ik alles weer los schroeven en de timing controleren, maar ik ben benieuwd of iemand anders dit ooit heeft meegemaakt?

    Het lukt me niet om een filmpje met geluid op dit forum te plaatsen.
    Misschien kan ik een dezer dagen een WhatsApp filmpje naar b.v. Bruno sturen en dat hij het op het forum plaatst?
    MGF 1.8i Mk II, BRG, Cream/Walnut leer, Bright Grille Kit, Bootrack, LLW kit, bj.2000
    Mijn andere auto's zijn een Oldsmobile 88 Dynamic Holiday Coupe uit 1958 en een Peugeot 3008 Allure Aut.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: zuiger tegen inlaatklep, verbogen of toch net niet.

    door Bruno » do okt 06, 2016 2:42 pm

    Gooi het gewoon op Youtube en dan doorlinken !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
BUTTON_POST_REPLY 10 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 10 en 0 gasten