BUTTON_POST_REPLY 7 berichten Pagina 1 van 1
Koelventilator en motor ventilator
  • v-50rider
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 14
    GeregistreerdCOLON do jul 21, 2016 4:53 pm
    WoonplaatsCOLON Drenthe

Koelventilator en motor ventilator

door v-50rider » di sep 13, 2016 2:03 pm

Afgelopen zondag stond ik op een helling stil en zag tot mijn schrik dat de watertemperatuur tot het rode streepje stond.
    Vervolgens de motor uitgezet, koelventilator en motor ventilator waren niet in werking.
    Geen zekering kapot.

Youtube: Checking radiator and engine fans on late model MG TF: Bij het loskoppelen van de stekker op de wateraansluiting bij de motor, werkte beide ventilatoren wel weer, maar zodra ik het stekkertje weer op de wateraansluiting op de motor plaatste en de auto opnieuw start = geen inschakeling van de ventilatoren.

Vraag - wat kan de storing zijn?
    Sensor bij de wateraansluiting op de motor??
    Relais kapot? en waar zit het relais in de MG TF?
    Eigenlijk moet bij een storing de ventilatoren continu aanstaan!
    Ik ben zonder ventilatoren naar huis gereden ca 100 km met continu de klokjes van de watertemperatuur en de olie temp. in de gaten te houden.

Graag reactie
    MG TF Spark december 2004
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

Re: Koelventilator en motor ventilator

door Kasper » di sep 13, 2016 6:34 pm

De MG(T)F heeft een ventilator aan de voorzijde van de auto. Deze werkt op basis van de temperatuursensor van het koelwater (een van de twee, de andere is voor het metertje op het dashboard). De ventilator aan de rechter zijkant werkt op de luchttemperatuur in het motorcompartiment. Een storing in het eerste systeem betekent dus niet dat de andere ook kapot is, de temperatuur rondom de motor moet daarvoor hoog zijn.

De truc die je omschrijft geeft aan dat waarschijnlijk de watertemperatuur sensor kapot is. Kost zo'n 15 Euro en vervangen duurt, los van het bereiken van de sensor, een kwartiertje.

Wat niet kapot is, aangetoond door je test is het relais, of zover ik weet de bekabeling.

De gelijktijdigheid met de andere sensor kan ik zo niet leggen, misschien is deze sensor ook niet meer helemaal OK. (Is eenzelfde sensor en hangt net boven het inlaatmanifold, zichtbaar als je de achterklep open doet.

Wel toevallig, heb zelf twee weken terug de koelwatoersensor moeten vervangen en hoor nu direct achter elkaar voor de tweede keer hetzelfde euvel(tje)
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • v-50rider
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 14
    WoonplaatsCOLON Drenthe

door v-50rider » wo sep 14, 2016 9:08 am

Alvast bedankt voor de reactie, ik ga ermee aan het werk.
    Een aanvullende vraag:
    Bij het vervangen van de sensor, dient dan ook het koelwater afgetapt te worden?
    Daarnaast had ik het idee dat er een koppeling is tussen de koelventilator en de motor ventilator (late MG TF models).
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

door Kasper » wo sep 14, 2016 11:24 am

Er komt erg weinig water vrij als je de sensor eruit schroeft (je kunt er met sleutel 19 ook niet echt makkelijk bij) ik heb dus geen verdere actie genomen dan een lekbakje eronder geplaatst. verder wat het niet nodig bij te vullen, noch te ontluchten.

voor late TF-jes, ik denk dan aan 2005 modellen en later, daar ben ik helaas niet 100% zeker van, wel weet ik zeker dat die auto's op veel punten afwijken van Mk1 en Mk2 F-jes. Met name de elektronica is totaal anders.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • v-50rider
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 14
    WoonplaatsCOLON Drenthe

door v-50rider » vr sep 16, 2016 10:39 am

Gisteravond een nieuwe ECT (engine cooling temperature sensor) geplaatst.

De motor ventilator werkt weer!
    De koelventilator heb ik nog niet horen aanslaan (genoeg rijwind), maar ik ga ervan uit dat dit nu ook weer goed functioneert.
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

door Bruno » vr sep 16, 2016 11:17 am

door deze door te verbinden los van de sensor, weet je of hij aanslaat of niet.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

- YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

door Mr. Dj M. » do sep 22, 2016 8:55 pm

Kasper schreefColonWel toevallig, heb zelf twee weken terug de koelwatoersensor moeten vervangen en hoor nu direct achter elkaar voor de tweede keer hetzelfde euvel(tje)

Ja, hier ook het probleem. Al denk ik dat dit dus al meer dan een jaar terug begonnen is, met een aantal malen falen en meestal te snel aanslaan.
    Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY 7 berichten Pagina 1 van 1