Ik heb dit even verplaatst omdat het nog niet handleding/how-to ready is ....
In ieder geval welkom Jochem.
Invoeren is eenvoudig en kost minder dan een Euro. Daarvoor moet je bij de douane zijn.
Inschrijven of inverkeerbrengen is iets anders:
1)
Ik denk dat er de laatste jaren wel het één en ander op dit vlak gewijzigd is, wegens een veroordeling van België door Europa. Wat Europa niet zo fijn vond, was dat België voor een in Europa reeds ingeschreven auto nog een keuring wou hebben en een gelijkvormigheidsattest eiste.
Twee dagen geleden heb ik zo nog een onlangs uit Italië ingevoerde TF gezien met Belgisch keuringsbewijs maar zonder gelijkvormigheidsattest. Op het keuringsbewijs staat dan op dat deze auto deze niet moet hebben.
Zo een situatie kan zich voordoen als de auto in de EU-lidstaat nog maar net z'n keuring heeft gehad.
Buiten dit ben ik met bovenstaande situatie niet vertrouwd.
2)
De andere methode is zorgen voor een gelijkvormigheidsattest of een Certificate of Conformity (CoC).
a. Contact opnemen met een door PwC opgerichte firma die een deeltaak van de producent op zich neemt.
http://www.mgrccservices.com/services/e ... onformity/Niet goedkoop, maar wel een snelle en vlotte methode, als ze een CoC voor je auto hebben.
b. Een procedure opstarten voor een gelijkvormigheidskeuring
- Dit kan in een beperkt aantal keuringscentra (1 per provincie) en er dient een afspraak te worden gemaakt
- Bij die eerste keuring (betalen) worden allerlei dingen opgemeten (massa, spoor, wielbasis, remschijven) en nagekeken (E-keurmerk op ramen, enz...) en een beperkte technische keuring (best dus zorgen dat je auto al in orde staat). Met al deze gegevens wordt dan een dossier gestart.
- Het dossier vertrekt voor 2-3 maanden naar Brussel. Ondertussen mag je nog eens betalen.
- Je wordt uitgenodigd om een sticker en 'gelijkvormigheidsattest' te gaan afhalen in het keuringscentrum (weer betalen)
- Dan mag je de auto naar een keuringscentrum brengen voor de keuring voor verkoop (I know, het stukje waar Europa niet mee kan lachen) en uiteraard betalen
- Indien positief, kan je verzekeren en kan je verzekeraar de nummerplaat regelen.
Onnodig te zeggen dat tijdens de doorlooptijd er niet gereden kan worden.
Beide keuringen hebben we mogen doen met de originele nummerplaten (en een belletje naar de toekomstige verzekeraar)
hth