BUTTON_POST_REPLY 5 berichten Pagina 1 van 1
Nog steeds probleem met koeling
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Nog steeds probleem met koeling

    door philipvanv » di jun 28, 2016 7:11 am

    Nadat ik problemen had met overkokend koelwater en de inlaatpakking heb vervangen, is er nog steeds iets mis. Het koelwater kookt niet meer over en ik kan perfect rijden en goed doortrekken zonder dat de temperatuur van het koelwater omhoog gaat, maar wanneer ik stilsta en de motor op rallenti laat draaien, gaat de temperatuur na een paar minuten ineens de hoogte in. Als ik dan een beetje gas geef, zakt de temperatuur weer naar een normaal niveau. Mijn eerste gedacht was dat de waterpomp niet goed meer werkte, maar na controle gisteren bleek die er toch nog goed uit te zien.
    Iemand hier een idee over?
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Nog steeds probleem met koeling

    door ErikB » di jun 28, 2016 10:27 am

    Als volgende verdachte zet ik dan de thermostaat, die moet ervoor zorgen dat er voldoende koelwater kan stromen naar de radiator vooraan.
    Hoe is de staat van de radiator ?

    En een lastige vraag: hoe vlot gaat het ontluchten bovenaan op de radiator ?
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: Nog steeds probleem met koeling

    door philipvanv » di jun 28, 2016 10:58 am

    Ontluchten gaat even vlot als vroeger, ook aan de radiator. Voor zover als ik kan zien, ziet de radiator er redelijk goed uit. De koelvloeistof komt ook altijd heel proper uit de buizen. Wel heb ik gezien dat bij de inlaatpakking en de dichting van de waterpomp een witte silicone-achtige afzetting zat.

    Zou de thermostaat dan niet ver genoeg opengaan, want de verwarming en de radiator wordt zonder problemen warm?
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Nog steeds probleem met koeling

    door Bruno » di jun 28, 2016 10:59 am

    Ik zou inderdaad ook adviseren nog eens heel goed te ontluchten (wagen achteraan omhoog zetten). Helpt dit niet zou ik een spoeling in het koelwater gieten, aflaten en nieuw koelwater er in gieten. De zogenaamde jiggle valves kunnen ook verstopt zijn door vervuiling (of oxidatie ?).
    Een logische redenering zegt me immers dat indien er iets meer debiet in het koelwatersysteem ontstaat door het hogere toerental, het water wel wordt rondgepompt. Bij een lager debiet is de doorstroming te zwak. Dit kan wijzen op een vernauwing ergens in het systeem en denkelijk is dat op de plaatsen die het nauwste van allemaal zijn, bv. de zogenaamde jiggle valves.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: Nog steeds probleem met koeling

    door philipvanv » di jun 28, 2016 12:15 pm

    De 2 jiggle valves (op de inlaat en bovenop de buis) heb ik gecontroleerd en schoongemaakt toen ik de inlaatpakking vervangen heb. Deze zijn, als ik het goed heb, trouwens bedoeld om afgesloten te worden als er geen lucht meer onder zit en komen daarom bovenaan in het expansievat uit. Bijgevolg zouden deze volgens die logica niet veel invloed mogen hebben op het debiet. Er komt vloeistof langs deze pijpjes, dus ze staan op zijn minst open en er zit dus ook geen lucht meer onder. Als ze openstaan zou het eerder een negatief effect hebben op het debiet. Het debietprobleem is de reden waarom ik aan de waterpomp dacht, maar de thermostaat zou ook wel kunnen (das een van de weinige onderdelen die ik de laatste jaren nog niet heb vervangen ;) ).

    Ontluchten heb ik al meermaals gedaan en daarbij zet ik de achterkant sowieso omhoog.

    Een flush heb ik ook al overwogen en is het volgende dat ik doe nadat ik alles weer gemonteerd heb ;)
BUTTON_POST_REPLY 5 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 8 en 0 gasten