BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1
rechtsom geen stuurbekrachtiging
  • Ellie
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 27
    GeregistreerdCOLON za sep 21, 2013 11:07 am
    WoonplaatsCOLON (Nl) Limburg

    rechtsom geen stuurbekrachtiging

    door Ellie » do jun 09, 2016 6:57 pm

    Nu is me bekend dat sommige F-jes bij stilstand de neiging hebben linksom te sturen.
    Maar nu heeft de mijne alleen linksom bekrachtiging (en het voorstaande), rechtsom helemaal geen bekrachtiging. Dus hard werken.
    Wat kan ik hier aan doen?
    Mvg
    Lotus, LandRover en Mg addict !
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: rechtsom geen stuurbekrachtiging

    door gille » do jun 09, 2016 9:05 pm

    de zekering eruit halen wim,
    dan heb je tenminste gelijke krachten nodig bij elke kant...

    wil maar zeggen... ik weet het ook niet, wellicht is er een leidingetje
    verstopt welk de olie naar rechts drukt indien gevraagd..
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: rechtsom geen stuurbekrachtiging

    door Kasper » do jun 09, 2016 9:34 pm

    gille schreefColonde zekering eruit halen wim,
    dan heb je tenminste gelijke krachten nodig bij elke kant...

    wil maar zeggen... ik weet het ook niet, wellicht is er een leidingetje
    verstopt welk de olie naar rechts drukt indien gevraagd..

    De zekering eruit halen is inderdaad een tijdelijke oplossing, althans voor sommigen tijdelijk :wink:

    Olie ? ?? dat zit er bij een F of TF niet in, een van de eerdere auto's met elektrische stuurbekrachtiging. En niet eens een slechte :D

    Neemt niet weg dat ik dit probleem nog niet echt eerder voorbij heb zien komen.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: rechtsom geen stuurbekrachtiging

    door Mr. Dj M. » vr jun 10, 2016 12:33 pm

    Dit is inderdaad nog niet eerder voorbij gekomen.
    Zekering er uit en er op nieuw in en dan hopen dat het weer werkt.
    Afbeelding
  • Tommie
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 595
    GeregistreerdCOLON zo apr 06, 2014 4:51 pm
    WoonplaatsCOLON Melsele

    rechtsom geen stuurbekrachtiging

    door Tommie » vr jun 10, 2016 4:50 pm

    Mss is de sensor aan je stuur gelost en moet je deze terug even centreren.
    1999 MGF Anthracite
    2003 MG TF Trophy Blue
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: rechtsom geen stuurbekrachtiging

    door schrokke » ma jun 13, 2016 8:52 pm

    Het zou idd kunnen dat de torque sensor uit center of defect is. Deze sensor is gewoon een dubbele potentiometer welke tegenstroom tov elkaar werken. Met het stuurwiel in de rechtuitstand moet op beide signaaldraden 2,5V staan. Verdraai je het stuur naar links of rechts zal de signaalspannig op de ene stijgen en op de andere dalen.
    Ook de EPAS ecu kan defect zijn, met name dan de schakeling om de spanning op de motor te zetten.
    Dit lijkt me in uw geval meer waarschijnlijk.
    De motor kun je testen door er kort 12V op te zetten, je voelt hem dan even werken, wissel de polariteit van de spanning om, om de andere draairichting te testen.

    Als de motor goed is en de sensor ok is, blijft enkel de ECU over.
    Je hebt nu al een paar dingetjes om testen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: rechtsom geen stuurbekrachtiging

    door ErikB » ma jun 13, 2016 9:22 pm

    - vergeet niet dat wat gassen bij stilstand, de EPAS uitschakelt
    - eventueel opkrikken van de voorkant (zodat de voorwielen geen wrijving meer ondervinden) en dan het contact aan of starten kan ook iets laten zien of er te veel naar links of naar rechts wordt getrokken.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Ellie
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 27
    GeregistreerdCOLON za sep 21, 2013 11:07 am
    WoonplaatsCOLON (Nl) Limburg

    Re: rechtsom geen stuurbekrachtiging

    door Ellie » ma jun 13, 2016 10:30 pm

    Ik ga een en ander proberen, laat de bevindingen weten.
    Thx !
    Lotus, LandRover en Mg addict !
  • Ellie
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 27
    GeregistreerdCOLON za sep 21, 2013 11:07 am
    WoonplaatsCOLON (Nl) Limburg

    Re: rechtsom geen stuurbekrachtiging

    door Ellie » ma jun 20, 2016 4:25 pm

    Opgelost ! De stuursensor zat dus inderdaad uit center (intern, huis was niet verschoven).
    Met trial en error gecentered (tot stuur dood was in rechtuit) en alles werkt weer naar behoren.
    Dus schijnbaar kan dit de aangegeven storing opleveren.
    Wel nog een inbusje 3.5 mm MET GAATJE moeten scoren, want met dergelijke boutjes zit het spul vast.
    Thx voor het meedenken !
    Lotus, LandRover en Mg addict !
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: rechtsom geen stuurbekrachtiging

    door ErikB » ma jun 20, 2016 5:41 pm

    :applaus:


    Dank u voor de feedback
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: rechtsom geen stuurbekrachtiging

    door Mr. Dj M. » ma jun 20, 2016 9:51 pm

    Goed nieuws thumbsup
    Afbeelding
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: rechtsom geen stuurbekrachtiging

    door schrokke » di jun 21, 2016 9:22 am

    Mooi. Enig minpuntje is misschien wel dat als de sensor intern verschuift deze wel eens aan vervanging zou kunnen toezijn.
    Ik zou zeker afwachten, maar houd er rekening mee.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten