BUTTON_POST_REPLY 15 berichten Pagina 1 van 1
Koelingproblemen
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Koelingproblemen

    door philipvanv » za apr 09, 2016 5:05 pm

    Sinds kort heeft mijn F een nieuw probleem ontwikkeld: vanaf dat ik ergens stop gaat de temperatuur van het koelwater sterk omhoog. Tijdens het rijden (zelfs sportief) blijft de wijzer mooi staan, maar vanaf dat in stop is hij weg.
    De ventilator werkt, slaagt soms aan, maar ik heb de indruk dat hij maar sporadisch aanslaat. Verder stopt hij ook met draaien als ik het contact afzet. Iemand dit al meegemaakt?
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: Koelingproblemen

    door gille » za apr 09, 2016 5:11 pm

    ik heb hetzelfde gehad, maar denk niet dat je de oorzaak graag hoort..
    bij mij is het geëindigd in een koppakkingenprobleem. oftewel.. HGF :-{{ :-{{
    Ik heb het toen wel lang kunnen uitstellen door te zorgen dat ik via een schakelaar de ventilator van binnenuit
    aan kon zetten naar believen.
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Koelingproblemen

    door philipvanv » za apr 09, 2016 6:24 pm

    Wel vreemd, er is geen witte slurry in de olie, het niveau van de koelvloeistof blijft relatief stabiel tot het begint over te koken.
    Wat ik wel heb is dat de CO te hoog was bij de laatste keuring (0,7).
    Wat is dan het verband met de fan die niet meer aanschiet en de HGF?
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: Koelingproblemen

    door gille » za apr 09, 2016 10:15 pm

    als je fan niet aanschiet zal je water bij stilstand of stapvoets verkeer niet of amper gekoeld worden.
    als je echter lekker kan cruisen zal de rijwind al voor de nodige koeling zorgen.
    heb je nog eens gekeken als er lucht op het systeem zit??
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Koelingproblemen

    door philipvanv » za apr 09, 2016 11:22 pm

    Tot die conclusie was ik ook al gekomen ;) kvraag mij juist af waarom de fan niet aanschiet, aangezien de temperatuur opmerkelijk hoger was dan voorzien.
    Ik heb de weerstand gemeten van de bruine temperatuursensor bij +-95 graden en toen had ik 250 ohm, bij koude motor was dat als ik het goed herinner 400 ohm. Iemand die ergens waarden heeft om dit mee te vergelijken?
    De ontluchting heb ik al tot in den treure gecontroleerd ;)
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: Koelingproblemen

    door gille » za apr 09, 2016 11:37 pm

    als je al eens een schakelaar tussen je ventilator zet, zodat je deze naar believen zelf kan aan zetten??
    dan kan je deze toch steeds bij twijfel opzetten. en misschien gelijk maar een nieuwe sensor plaatsen??
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Koelingproblemen

    door philipvanv » za apr 09, 2016 11:50 pm

    Dat was mijn volgend actiepunt. Ik hoopte alleen dat een van de specialisten hier misschien meer info had over de sensor, ik heb ze niet direct gevonden ;)
    De F is mijn 2e wagen, dus een quick fix is niet direct noodzakelijk. Ik laat hem liever staan tot hij terug 100% is, zeker bij dit soort issues.
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Koelingproblemen

    door philipvanv » zo apr 10, 2016 1:01 pm

    De technische info gevonden met dank aan Dieter ;)

    http://www.mgfcar.de/sensor/index.htm
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Koelingproblemen

    door philipvanv » do mei 05, 2016 12:22 pm

    Kdenk dat het uiteindelijk een beetje vanalles bij elkaar was: sensor vervangen en fan doet het weer zoals het moet. Inlaatpakking vervangen en geen kokende koelvloeistof meer, niveau blijft perfect gelijk en de stappenmotor heb ik nu eindelijk terug kunnen instellen binnen tolerantie, waar die ervoor niet onder de 45 stappen geraakte...
    Volgende week de CO nog eens laten testen om te zien of dat opgelost is en dan kan ik weer ne zomer plezier hebben :)
    Geruststelling was ook dat ik heb kunnen testen dat er geen CO in het koelwater kwam en dus de "vrees" voor een HGF hoogst waarschijnlijk onterecht is.
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: Koelingproblemen

    door philipvanv » ma aug 28, 2017 2:46 pm

    Even dit draadje terug oppikken.
    De bovenstaande problemen zijn (bijna) allemaal nog steeds opgelost :applaus:
    Echter ben ik tot de constatatie gekomen dat de ventilator nog steeds uit gaat indien ik het contact afzet, ondanks dat de gewenste temperatuur nog niet bereikt is. Ik kan de sensorwaarden uitlezen en de fan gaat mooi aan bij draaiende motor als het koelwater 102°C bereikt en uit als het onder de 96°C gaat.
    Als de fan echter is aangeslagen in dit temperatuursbereik en ik zet de het contact af, dan gaat de fan uit en niet meer aan. Ik denk niet dat dit de bedoeling is?

    Is er iemand die hier meer info over heeft en hoe de MEMS 1.9 hier normaal mee omgaat?
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Koelingproblemen

    door Tukker » ma aug 28, 2017 7:31 pm

    Ik heb geen idee of de fan blijft draaien normaal, heeft niet veel nut aangezien de fan de radiateur koelt een niet de motor. De koel fan van de motor ruimte blijft wel na draaien.

    kan je niet uitlezen of de fan aangestuurd blijft?
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Koelingproblemen

    door ErikB » ma aug 28, 2017 7:33 pm

    Ik denk dat dit bij alle F-en zo is. De fan langs de zijkant die blijft draaien (indien nodig), maar die vooraan stopt er idd mee.
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Fontech
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 443
    GeregistreerdCOLON wo aug 22, 2012 7:01 pm
    WoonplaatsCOLON Beerse

    Re: Koelingproblemen

    door Fontech » di aug 29, 2017 8:23 am

    De fan van de radiator stopt er idd mee bij het uitschakelen vh contact ...
    Is ook logisch ... wat is het nut ervan als er geen watercirculatie meer is ...
    De ventilator vd engine bay blijft wel nog even draaien .
    Grt.

    Fonny / Fontech
    MGF Trophy 160 , trophy blue , number 20 from 24 for Belgium softtop with glass rearwindow, grooved brake disc with EBC green stuff , Daytona ss exhaust
    MG TF 80LE 2004 Silver glass rearwindow , ss floorpipes , Toyo ss sportuitlaat
    MG TF 80LE 2004 pearl black glass rearwindow , ss floorpipes , MVR / Remus rvs sportuitlaat , modified by nature ( hail damage )
    MG TF 80LE 2004 pearl black Needs some work after crash
    Yamaha XT 500
    Aprilia RSV R
  • philipvanv
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 526
    GeregistreerdCOLON ma feb 16, 2009 7:51 pm

    Re: Koelingproblemen

    door philipvanv » di aug 29, 2017 1:18 pm

    Door het temperatuurverschil zou er wel (een verminderde) circulatie zijn. Mij stond voor dat vroeger de koelventilator wel bleef draaien, maar het is ondertussen weer een tijdje geleden ;)

    De reden waarom ik twijfelde, was omdat ik dit in de beschrijving van MEMS vond :

    "The ECM continues to hold the main relay in the on position until it has completed the power down functions. Power down functions include engine cooling and referencing the IAC valve stepper motor and includes memorising data required for the next start up."

    Wat verder staat er echter:
    "When the engine is running, the ECM will energise the relay to operate the fan at a coolant temperature of 104°C (219°F) and will go off when the coolant temperature decreases to less than 98°C (208°F)."

    en

    "In the first 10 seconds after the ignition is switched off, the ECM drives the IAC valve to its power down position (ready for the next engine start), and stores any required information. The ECM then monitors the engine bay temperature using the ambient air temperature sensor. If the temperature is above a certain limit, the ECM will drive the engine bay fan for 8 minutes, and will then power down. If the engine bay temperature is below the limit the ECM will power down after 10 seconds."

    Dus das dan een antwoord op mijn eigen vraag ;)

    Bron
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Koelingproblemen

    door Tukker » di sep 05, 2017 5:10 pm

    :lol:

    Die van 104 en 98 graden wist ik niet.
    Handig als je een keer wilt testen.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
BUTTON_POST_REPLY 15 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten