Bandendruk op de Tf
  • brusten
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1397
    GeregistreerdCOLON zo apr 14, 2013 10:20 pm

    Bandendruk op de Tf

    door brusten » wo maart 16, 2016 8:35 pm

    Hey mannen de tf spark staat op 16inch wielen met de normale afm. De druk voor is 1.8 en 2.3 achter. Dit schijnt een zeer "rare keuze" te zijn. Mag ik misschien eens van sommigen onder jullie weten wat jullie als goed/tot zeer goed ervaren als druk? Mvg
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: Bandendruk op de Tf

    door Kasper » wo maart 16, 2016 11:01 pm

    Met de TF heb ik zeker niet zoveel gespeeld en geëxperimenteerd als met de 15" banden op m'n F.

    Daar geld zeker dat er 0,3 bar verschil moet zitten tussen voor en achter (voor zachter)
    ik ga graag voor en wat hardere druk voor 1,9 - 2,0 tegen achter 2,2 - 2,3. een wat lagere druk schijnt voor velen een prettigere rijervaring te geven, dus 1,8 voor. Dat resulteert in 2,1 achter dus.
    Grotere wielen zullen veelal een lagere bandendruk vragen.

    Voor een TF vind ik het veel moeilijker, nu met winterbanden rijd is zoiets als 2,0 rondom, misschien achter een of twee tienden hoger. Dat gaat niet onaardig. Maar ik mis een beetje het vertrouwde gevoel in de bochten en de auto wil achter soms een stapje opzij zetten. Geen idee of ik dat met bandenspanning kan ondervangen, ik wacht op betere tijden. Met de zomerbanden heb ik betere ervaringen.

    Resultaat is dat ik de hele winter een stuk rustiger over de baan ga, en daar is ook niets mis mee.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Bandendruk op de Tf

    door Mr. Dj M. » do maart 17, 2016 1:29 pm

    Ik heb ook het idee dat er duidelijk een verschil is tussen F en TF.

    Bij de TF moet je achter gewoon een hogere druk hebben.
    Bij mij staat achter gewoon op 2.5 en voor inderdaad rond de 1.8. Hogere druk voor zorgt voor meer onderstuur en lager dan 1.7 zorgt naar mijn idee weer voor minder grip omdat de wangen dan net niet voldoende stijf zijn.
    Afbeelding
  • brusten
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1397
    GeregistreerdCOLON zo apr 14, 2013 10:20 pm

    Re: Bandendruk op de Tf

    door brusten » do maart 17, 2016 4:00 pm

    Hey Dj jij staat voor dus ook op 1.8. achter net ietsje harder dan mezelf. Dacht al dat het daar goed zat , maar je zou beginnen twijfelen als er iemand zegt wat een rare bandendruk, de grt thumbsup
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Bandendruk op de Tf

    door Mr. Dj M. » do maart 17, 2016 6:17 pm

    Nu weet ik niet wat er gebeurd als je andere banden hebt. Ik heb deze waardes altijd gebruikt bij de Toyo's. De Pirelli's die er straks onder komen hebben wellicht andere finetuning nodig...
    Afbeelding
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Bandendruk op de Tf

    door Bruno » do maart 17, 2016 7:28 pm

    Je moet rijden waar je je goed bij voelt, maar als je een verschil van 0,7 bar tussen voor en achter hanteert lijkt mij de logica ver zoek. Er staan trouwens wel meer gigantische blunders in het officieel boekje die dan greetig worden overgenomen IRL. Er is voor mij hoegenaamd ook geen verschil tussen een F of een TF. Ik zet ze steenvast op 1,9 tot max 2,1 vooraan en achteraan doe ik er dan 100 gram bij, dus 2,0 tot 2,2 max.
    Zelf vind ik dat mijn wagens de beste performantie - tov gelijlkmatige slijtage geven op 1,9 voor en 2,0 achter. Rij je liever zachter (meer bandoppervlak, maar met het oog op warmere banden door sportief rijden) is dat geen porbleem, en harder (minder bandoppervlak, omdat je je banden toch niet warm rijdt) ook niet, maar respecteer wel het verschil tussen voor en achter dat eerder minimaal dient te zijn.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Avatar gebruiker
    Jodc
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 121
    GeregistreerdCOLON vr jul 09, 2010 12:27 am
    WoonplaatsCOLON 9000 Gent

    Re: Bandendruk op de Tf

    door Jodc » do maart 17, 2016 8:09 pm

    Ik doe al jaren 2.0 en 2.2 en heel tevreden...
    MGF 1.8 2000 - Front TF conversion - Platinum Silver Metallic (MNX) - TF 135 engine conversion - Kmaps remap
  • brusten
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1397
    GeregistreerdCOLON zo apr 14, 2013 10:20 pm

    Re: Bandendruk op de Tf

    door brusten » vr maart 18, 2016 11:45 am

    having said that, when Techspeed did my service, they recommended 28 all round. I have a huge amount of time for Techspeed, as they really know F and TF's - however, I then spoke to Goodyear, and they recommended the MG quoted tyre pressures, stating that they were recommended after lots of testing etc etc etc, ??? so I went back to 26F 36R again.
    Deze bandendruk zou enkel voor de Goodyear f eagle's zijn daar de side wall zeer flexibeler is dan vb Toyo's.
    Ik las hier van een testpiloot die op Donnington een test uitvoerde met de Goodyears waarbij de bandendruk achter werd verlaagd naar 2,1 en na al een halve ronde hij terug de pits opzocht om terug te keren naar 2.5 achter. MAAR LET OP DIT IS ENKEL VOOR DE GOODYEARS eagle 's
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Bandendruk op de Tf

    door Bruno » vr maart 18, 2016 1:39 pm

    Eigenlijk is dit larie, want als je op een circuit rijdt, worden je banden veel warmer. Na een halve toer binnenkomen is dan ook compleet idioot te noemen. Immers, als je op circuit je banden op 2,5 zet, zal je na 2 a 3 ronden verplicht moeten terug binnenkomen omdat ze na 2 ronden, door de warmte, al naar de 3.0 bar zullen zijn gegaan, met als gevolg dat de wagen over het circuit zal zwalpen.
    In praktijk start je dus op ongeveer 1,8 bar op circuit om na enkele ronden automatisch uit te komen op 2.1 bar, waarna er terug zal afgelaten dienen te worden. Concreet zal dit willen zeggen dat eens je banden nadien terug koud zijn, je daadwerkelijk druk waarschijnlijk rond de 1.4 bar tot 1.5 bar zal liggen. Let wel, dit zijn circuitomstandigheden. Idealiter zou je dus op 1,5 moeten starten, maar het probleem is dat je dan je banden niet warm krijgt, vandaar de 1,8 en terug aflaten nadien.
    Kortom : Op circuit bandendruk testen om het op de openbare weg in praktijk te brengen is dus compleet belachelijk te noemen, aangezien je je banden nooit, never op die circuittemperatuur krijgt op de weg en de omstandigheden en baanoppervlakte bij beide situaties compleet niks met elkaar te maken hebben.

    In diezelfde lijn zou ik zelfs voor de openbare weg willen aanstippen dat aangezien iedereen een andere rijstijl heeft, ook voor iedereen de bandendruk in principe anders is. Mijn enige opmerking was, dat het verschil tussen voor en achter nooit meer mag zijn dan 0,2 a 0,3 bar in mijn ogen, en dat geldt voor ieder type chauffeur zo in principe, los van de bandendruk die dus wel verschilt van de rijstijl en de situatie.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • brusten
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1397
    GeregistreerdCOLON zo apr 14, 2013 10:20 pm

    Re: Bandendruk op de Tf

    door brusten » vr maart 18, 2016 1:56 pm

    Ja Bruno ik ben niet degene die de test deed hé, ik kopieerde dit van het net en komt van Goodyear testpiloot zelf, maar misschien kennen zij er ook niets van thumbsup
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Bandendruk op de Tf

    door Bruno » vr maart 18, 2016 2:55 pm

    Ik trek de kennis van de testpiloten uiteraard niet in twijfel, wie ben ik immers. Maar net daarom trek ik wel in twijfel dat de test op die manier is gebeurd. Ik trek maw terecht internet in twijfel, want niet alles wat daar staat is immers waar he... :roll:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • brusten
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1397
    GeregistreerdCOLON zo apr 14, 2013 10:20 pm

    Re: Bandendruk op de Tf

    door brusten » vr maart 18, 2016 3:20 pm

    Ja weet ik wel Bruno maar als je eens tijd hebt moet je eens op verschillende sites kijken er zijn toch veel jongens met de tf dan wel die menen te weten dat de bazndendruk fabriek af goed is voor de modale rijder, ach iedereen wel zal wel andere bevindingen hebben. Ik heb mijn probleem gisteren nog eens uitgeprobeerd met achter op 2,4 en het li rechts schudden begon pas op 140 liter dan 120 liter voorheen :wink: ik ga het iet wat kromme li achterwiel vervangen en dan opnieuw uitproberen, je leest het wel moet wel eerst wiel vinden, prettig weekend alvast thumbsup
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Bandendruk op de Tf

    door Bruno » vr maart 18, 2016 3:24 pm

    Ik denk inderdaad dat je eens eerst dat wiel moet verdenken....De bandendruk vergroot een probleem uit of camoufleert het net een beetje, maar is zelden de intrinsieke oorzaak, tenzij je met een verschil zit uiteraard.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • brusten
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1397
    GeregistreerdCOLON zo apr 14, 2013 10:20 pm

    Re: Bandendruk op de Tf

    door brusten » vr maart 18, 2016 3:35 pm

    Ja doe ik eerst voor we het elders zoeken, de grt thumbsup
  • Fontech
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 443
    GeregistreerdCOLON wo aug 22, 2012 7:01 pm
    WoonplaatsCOLON Beerse

    Re: Bandendruk op de Tf

    door Fontech » vr maart 18, 2016 10:12 pm

    @bursten ,
    Je stelt hier eigenlijk een vraag waar je het antwoord al van weet ....
    Je hebt er elders / online al veel over gevonden , maar aan al die extra info heb je nul komma nul meerwaarde als je weet dat je met een slechte velg rondrijdt .
    Eerst en vooral zorgen dat die in orde zijn alvorens je verder gaat zoeken .

    Ook zei je dat je uitlijning naar fabrieksopgave ingesteld werd .
    Ik meen geweten te hebben dat deze fabrieksinstellingen toch ook niet compleet correct/ideaal waren ..
    Grt.

    Fonny
    Fontech
    MGF Trophy 160 , trophy blue , number 20 from 24 for Belgium softtop with glass rearwindow, grooved brake disc with EBC green stuff , Daytona ss exhaust
    MG TF 80LE 2004 Silver glass rearwindow , ss floorpipes , Toyo ss sportuitlaat
    MG TF 80LE 2004 pearl black glass rearwindow , ss floorpipes , MVR / Remus rvs sportuitlaat , modified by nature ( hail damage )
    MG TF 80LE 2004 pearl black Needs some work after crash
    Yamaha XT 500
    Aprilia RSV R

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten