BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1
verlies koelvloeistof
  • sparki
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 4
    GeregistreerdCOLON di jun 22, 2010 8:39 pm
    WoonplaatsCOLON veerle-laakdal

    verlies koelvloeistof

    door sparki » zo maart 29, 2015 1:59 pm

    Beste collega's Mg rijders,

    Ben in bezit van een Tf160 1.8K VVC van 2005. Gekocht in 2009 en nooit problemen gehad. Eind augustus 2014 heb ik 'preventief' de joint de culasse laten vervangen op aanraden van de garagist op 76000km. Heb dan alleen nog uitstappen gereden met de Mg club tot in december de temp plots steeg. Bij nakijken bleek er heel wat koelvloeistof verdwenen.Contact genomen met garagist en binnen gedaan, niets gevonden van lek. Opnieuw een 200-tal km gereden en de vloeistof was 3 cm gezakt in expansievat. Opnieuw binnen en toen spraken ze over een barstje in de culasse zelf, dan weer probleem in de olie cooler. Onduidelijke uitleg. Wie van de techneuten hier op het forum kan mij helpen, ik hou er ook rekening mee dat de herstelling niet correct is uitgevoerd maar voordat ik daarover begin moet ik wat meer houvast hebben.

    Ik hoop op snelle reacties

    grts
    Eddy
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: verlies koelvloeistof

    door gille » zo maart 29, 2015 2:18 pm

    waterverlies zou ook met de staat van de koelbuizen,radiator te maken kunnen hebben, heb ik 'n paar jaar geleden voor gehad,
    het water druppelde er bij de overgang van rubber naar ijzer uit, alleen als de motor warm was waardoor ik ook nooit ergens een plasje water vond.
    ook de waterpomp zou een oorzaak kunnen zijn bv, maar dat zou je wel zo moeten kunnen zien.
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: verlies koelvloeistof

    door LEBLAR » ma maart 30, 2015 12:30 pm

    Concrete uitspraken hierover doen is moeilijk als je de wagen niet voor je hebt.
    Een pakking (algemeen) preventief vervangen zou ik zelf nooit doen. Wat goed is laten zitten. Het is net zo min gegarandeerd dat je een probleem krijgt als dat je het nu voorkomen hebt.

    Een barst in de cilinderkop (culasse) lijkt onwaarschijnlijk temeer daar je nooit problemen gehad hebt. Is de kop gevlakt? zo ja zou het euvel daardoor boven gekomen kunnen zijn maar dan moeten ze dat gezien hebben.
    Waarschijnlijker lijkt mij niet goed ontlucht of een niet goed bevestigde slangklem. Koelpijpen zou ik gezien de km stand en leeftijd ook niet direct verdenken. Is de waterpomp vervangen? Zo ja ook een mogelijk probleem zo nee, waarom niet? Is appeltje eitje wanneer de kop eraf is en voor de kosten nooit laten.

    Het is overigens volkomen logisch dat er meestal alleen lekkage optreed bij warme motor. Dan staat het systeem op druk en komen de lekkages naar voren.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    Re: verlies koelvloeistof

    door crazywolf » ma maart 30, 2015 10:28 pm

    Welke pakking hebben ze gebruikt? MLS of gewoon standaard? Kennen ze in die garage de K-motor en de mgf? Zijn er aftermarket onderdelen gebruikt of orgineel?
    Er is ook toch geen anti-leak potje ingedaan? Correcte koelvloeistof? Zoals eerder vermeld correct ontlucht? Druk op koelvloeistof eens nameten op temperatuur.

    Maar kan veel zijn idd. :-s
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • sparki
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 4
    GeregistreerdCOLON di jun 22, 2010 8:39 pm
    WoonplaatsCOLON veerle-laakdal

    Re: verlies koelvloeistof

    door sparki » wo apr 01, 2015 2:52 pm

    Onderhoud is gebeurd bij een MG-Rover dealer met ervaring, ben al lang klant bij hem en nog nooit problemen gehad. Mijn vraag op het forum was vooral om hints te krijgen over de oorzaak van het lichte verlies van de koelvloeistof omdat ik de indruk had dat hij zelf wat twijfelde over de oorzaak.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: verlies koelvloeistof

    door ErikB » wo apr 01, 2015 3:01 pm

    Ik zou graag weten waar de koelvloeistof naartoe gaat.
    Meest eenvoudige is dat ze in de olie terecht komt. Oorzaken zijn beperkt en herstelling is relatief eenvoudig.
    Koelvloeistof kan ook de verbrandingskamer inkomen, bvb. via de pakking van de inlaatcollector. Geen lekkages te zien, afhankelijk van de hoeveelheid, wat meer waterdamp via de uitlaat.
    Koelvloeistof kan ook naar buiten lekken: en dit kan vanaf de radiator tot aan de dop van het expansievatje zijn. Enige voordelen zijn: dikwijls kan je een warme koelvloeistof wel ruiken (ik vind het vreselijk, geef mij maar een benzine luchtje ;-) ) en resten van verdampt koelvloeistof blijven achter.

    Verder: wanneer loopt/liep de motor warm, tijdens rijden of stilstaan in een file ?

    Tot slot: als het een MY2005 is, dan zal ie een waarschuwing geven wanneer het peil van de koelvloeistof te laag is .... indien het een eerder model is, dan zou ik niet ver meer rijden zonder 'Low Coolant Level Sensor Kit'.

    my 2 cents,
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • sparki
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 4
    GeregistreerdCOLON di jun 22, 2010 8:39 pm
    WoonplaatsCOLON veerle-laakdal

    Re: verlies koelvloeistof

    door sparki » za apr 04, 2015 9:38 am

    We weten eigenlijk niet waar het verlies zit. Motor is warm gelopen omdat koelvloeistof gedaald was onder minimum, heb dat eigenlijk nooit nagekeken omdat ik er nooit problemen mee gehad heb :oops: :oops: en omdat altijd in orde was bij onderhoud in garage, zal er in't vervolg wel naar kijken. Het model is een Spark dus zal het bouwjaar wel 2004 zijn maar ingeschreven in jan 2005.
    Zal zeker met de garagist de mogelijke oorzaken overlopen.
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

    Re: verlies koelvloeistof

    door Kasper » za apr 04, 2015 6:14 pm

    Tia dat zijn altijd de vervelende zaken als Jemen een oud MG Dealer te maken hebt, deze mensen zijn wars van verbeteringen die door de community zijn uitgewerkt en in de markt zijn gezet. Een laag water sensor is onwikkeld door Brown and Gammons en na 10 jaar! Overgenomen door MG. Maar daar heb je niets aan, doe wel verstandig en laat een LLW-kit plaatsen!

    Als het water niet in de cilinder verdwijnt en de koppakking dus niet de bron is, dan heeft de TF nog een heel scala aan mogelijke lekplaatsen om het koelwater los te laten. Maar eigenlijk val ik in herhaling van wat ErikB al heeft gezegd.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 15 en 0 gasten