Expansievat koelvloeistof mg tf
  • Avatar gebruiker
    lennart
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 18
    GeregistreerdCOLON wo dec 03, 2014 10:57 am
    WoonplaatsCOLON Groningen

    Expansievat koelvloeistof mg tf

    door lennart » ma feb 09, 2015 2:06 pm

    Hallo allemaal,

    Ik geniet nog steeds volop van mijn mg tf. Echter viel mij vorige week op dat mijn koelvloeistof expansievat niet helemaal lekker schoon is aan de binnenkant. Het koelvloeistof zelf is nog wel helder. Alleen zit aan de binnenkant een soort drap. Zie afbeelding.

    Afbeelding

    Is die drap normaal?

    Groet,

    Lennart
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: Expansievat koelvloeistof mg tf

    door gille » ma feb 09, 2015 4:53 pm

    toch ff goed controleren, als ik het goed zie staat je water ook royaal hoog,
    wat zou kunnen wijzen op lucht in het systeem!!!
    ik zou al zeker een zien als er geen lucht opzit.(wss wel )
    de drab lijkt me ook een gevolg van overkoken te zijn.
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Avatar gebruiker
    lennart
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 18
    GeregistreerdCOLON wo dec 03, 2014 10:57 am
    WoonplaatsCOLON Groningen

    Re: Expansievat koelvloeistof mg tf

    door lennart » di feb 10, 2015 11:55 pm

    Het koelvloeistof is inderdaad wat aan de hoge kant. Hoe kan er lucht in het systeem komen? En beter kan je het eruit krijgen? Is dit eenvoudig zelf te doen?
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: Expansievat koelvloeistof mg tf

    door LEBLAR » wo feb 11, 2015 5:40 pm

    Zit de drab er vanaf het begin (vanaf dag 1 dat je de TF in je bezit hebt) of is het gaandeweg erger geworden. De drab is 10 tegen 1 olie emulsie.

    In het eerste geval zijn het hoogstwaarschijnlijk resten van een voorgaande HGF. Heb ik maar één advies en dat is de boel, en dan bedoel ik echt alles van motorblok tot en met radiateur, grondig reinigen. (vraag Bruno maar naar een middel). Slangen en dergelijke zou ik er af halen om ze zo echt schoon te krijgen. Op termijn gaat deze drab je koelslangen van binnenuit aanvreten met lekkage tot gevolg. Helaas ben ik hier ervaringsdeskundige.

    Is het recent ontstaan moet je vrezen voor interne lekkage of een mogelijke HGF. Van beide wordt je niet blij omdat het naast het bovenstaande ook andere reparaties vergt.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: Expansievat koelvloeistof mg tf

    door gille » wo feb 11, 2015 8:40 pm

    lennart schreefColonHet koelvloeistof is inderdaad wat aan de hoge kant. Hoe kan er lucht in het systeem komen? En beter kan je het eruit krijgen? Is dit eenvoudig zelf te doen?

    ontluchten is zeker geen probleem, er staan hier zeker 100 draadjes over hoe en wat,
    achterkant 'n beetje omhoog en van voren naar achter ontluchten. dan warm laten lopen
    en nogmaals controleren.
    1 nippel boven radiator.
    2 nippel bij verwarmingsrooster (achter zwarte plastiek behuizing)
    3 boutje op verwarmingsleiding boven de motor.( hiervoor best het inspectieluik verwijderen,
    als je in de wagen zit en naar de motor kijkt zal je de leiding aan de rechterkant (bestuurderskant) zien zitten, boutje zit er bovenop op.
    al doe ik het tegenwoordig van achteruit maar dan moet je zeker weten waar je moet draaien)

    ik zou ook eens met 'n vinger in het vaatje gaan en eens voelen hoe de drap aanvoelt,
    eerder gewoon vochtig (schuimerig??) of toch wel vettig zoals door olie in het water???

    van waar ben je lennart?
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Avatar gebruiker
    lennart
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 18
    GeregistreerdCOLON wo dec 03, 2014 10:57 am
    WoonplaatsCOLON Groningen

    Re: Expansievat koelvloeistof mg tf

    door lennart » do feb 12, 2015 10:00 am

    @Leblar: De drab zat er nog niet toen ik hem kocht en het is mij voor het eerst ongeveer +- 3 weken geleden voor het eerst opgevallen. Ik kijk elke week ongeveer 1x in het vat voor dat ik ga rijden. In de onderhoudsboekjes ben ik nog geen HGF reparatie tegengekomen en volgens de vorige eigenaar heeft de auto nog geen HGF gehad. (De auto heeft nu bijna 50000km op de teller)

    @Gille: Ik kom uit Groningen. Klinkt als een hele uitdaging. Ik heb de drab nog even goed bekeken en zat ook onderaan de dop. Het is een beetje vlokkig, schuimig en is ook bruin geworden. Ik heb het ook tussen mij vingers gewreven, maar of het echt vettig of olieachtig is, durf ik niet te zeggen.... Het is in ieder geval niet alsof je zonnebloemolie aan je vingers hebt... Toch vertrouw ik het niet helemaal.

    Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: Expansievat koelvloeistof mg tf

    door gille » do feb 12, 2015 1:57 pm

    wel lennart
    als ik zo naar de laatste foto's kijk zou ik mij toch stilletjes beginnen ongerust te maken.
    ik zou al zeker: proberen de drap uit het vaatje te krijgen, dan de boel ontluchten en dan weer op niveau bijvullen, en dan zeer goed, dagelijks of zelfs voor elke rit het peil en de toestand van het koelwater controleren.

    je kan makkelijk je vaatje demonteren, 2 boutjes aan de carrosserie en dan de 2 leidingen.
    als je de onderste leiding hoog genoeg heft (en op hoogte houd tijdens demontage) alvorens deze te lossen dan zal er geen lucht in het systeem komen. ik zou dan het vaatje eens goed spoelen, best in 'n pot met heet water
    je kan natuurlijk ook zo proberen de drap de verwijderen zonder enige demontage.
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Expansievat koelvloeistof mg tf

    door Mr. Dj M. » do feb 12, 2015 2:12 pm

    Aai dit ziet er inderdaad niet zo best uit. Voor 99% zeker een HGF....
    Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Expansievat koelvloeistof mg tf

    door ErikB » do feb 12, 2015 4:41 pm

    Ook eens kijken naar je olie(pijl) ...
    En je banksaldo consulteren :(
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: Expansievat koelvloeistof mg tf

    door gille » do feb 12, 2015 6:13 pm

    ik zou er in eerste instantie gewoon mee blijven rijden, het kwaad zal nu toch geschied zijn (als het daadwerkelijk een hgf is) en dit is wws wel zo. en de bankrekening spekken...
    ik heb laatst voor een 750 tal €'s mijn hgf laten herstellen incl. distributieriem, waterpomp,
    nieuwe olie en koelvloeistof
    en dat was ergens in heerlen, ik heb toen ook de gegevens hier ergens opgezet, deze zijn dus zeker te vinden.

    en na bijna 3 jaar is deze wagen nog steeds rijdend. het komt er dus vooral op aan iemand te vinden die hier niet de hoofdprijs voor wilt hebben. het is tenslotte ook geen week werk (wat veel offertes wel laten uitschijnen.)

    maar om eric te volgen... een foto van je oliepeilstok zo uitgetrokken zou ook veel kunnen vertellen, maar ook weer niets natuurlijk, als de hgf olie naar het water stuurt en niet andersom.
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Avatar gebruiker
    lennart
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 18
    GeregistreerdCOLON wo dec 03, 2014 10:57 am
    WoonplaatsCOLON Groningen

    Re: Expansievat koelvloeistof mg tf

    door lennart » do feb 12, 2015 7:05 pm

    Ik denk dat ik een geschikte dealer ga zoeken om de HGF en ook maar meteen de distributieriem te vervangen.

    Bedankt voor jullie diagnose en reacties!
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    Re: Expansievat koelvloeistof mg tf

    door ErikB » zo feb 15, 2015 12:57 am

    Vermeld ook spanrol, waterpomp en multiriem.
    De betere zullen antwoorden: 'tuurlijk hoort dat erbij
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    amnon
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1056
    GeregistreerdCOLON za jul 18, 2009 2:29 pm
    WoonplaatsCOLON Purmerend
    CONTACTCOLON

    Re: Expansievat koelvloeistof mg tf

    door amnon » vr feb 20, 2015 6:57 pm

    En hoe staat het met de binnenkant van de olie dop en de dipstick zelf? Zijn die nog schoon?
    Het was de MGF Trophy 160, Trophy Yellow, ZandF stage 1 & 2 re-mapped, cold air feed, aangepast IAT sensor, low level warning kit, inox koelbuizen, Pipercross panel filter, maar heb hem helaas ingeruild. Hij is nu in het buitenland en als iemand weet welk buitenland en wie de gelukkige bezitter is van "mijn" auto, wil ik het heel graag weten. Voor nu resten de herinneringen: Youtube kanaal 1 en Youtube kanaal 2
  • Avatar gebruiker
    lennart
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 18
    GeregistreerdCOLON wo dec 03, 2014 10:57 am
    WoonplaatsCOLON Groningen

    Re: Expansievat koelvloeistof mg tf

    door lennart » za feb 21, 2015 8:14 pm

    De dipstick is schoon en oliepeil is normaal. Alleen zit er smurrie in de binnenkant van het vat en een beetje aan de dop.
    Koelvloeistof blijft op pijl.
  • Avatar gebruiker
    amnon
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1056
    GeregistreerdCOLON za jul 18, 2009 2:29 pm
    WoonplaatsCOLON Purmerend
    CONTACTCOLON

    Re: Expansievat koelvloeistof mg tf

    door amnon » zo feb 22, 2015 11:44 am

    Beschouw het maar als de vooraankondiging van een HGF, eentje die je voor kunt zijn. Scheelt een heleboel schoonmaakwerk van je koel traject, waarvan de radiator de lastigste is. Ik heb de mijne op hetzelfde punt pro aktief laten doen en toen ik de pakking zag die er uit kwam, was ik verbaasd dat het nog niet een smurriefestijn was.
    Had je nog een originele pakking?
    Het was de MGF Trophy 160, Trophy Yellow, ZandF stage 1 & 2 re-mapped, cold air feed, aangepast IAT sensor, low level warning kit, inox koelbuizen, Pipercross panel filter, maar heb hem helaas ingeruild. Hij is nu in het buitenland en als iemand weet welk buitenland en wie de gelukkige bezitter is van "mijn" auto, wil ik het heel graag weten. Voor nu resten de herinneringen: Youtube kanaal 1 en Youtube kanaal 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten