Iemand toevallig een idee? Ivm waterlek
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    Iemand toevallig een idee? Ivm waterlek

    door crazywolf » wo jan 28, 2015 3:48 pm

    Hoi,

    Heb iets vreemds aan de hand.
    Wagen rijdt perfect,koppakking is ook in orde,prt is vervangen,radiator is nieuw en stop van het reservoir is ook nieuw.

    Probleem is dat ik steeds lucht krijg op het systeem nadat hij willen keurig beslist ineens water uit te gooien langs de stop van het expansievat, denk ik dan toch want op de rand van het expansievat staat dan wat water. Waar ik ook water merk is op de blok vlak achter de waterpomp maar aan de achterkant van de pomp waar de buis inzit zelf.

    Het lijkt erop dat hij dit doet bij het afkoelen na een sportieve rit en het waterniveau daalt niet maar stijgt dus lijkt erop dat hij kookt nadat ik hem stilleg en hierdoor luchtbellen maakt. Ik moet hem dan ook steeds ontluchten als ik dit merk.

    Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik ben namelijk toch wel beetje uitgewerkt. Wat ik wel moet vermelden is dat de radiator eerst een deel verstop zat daardoor ik deze vervangen heb (vrees dat de vorige eigenaar er een potje heeft in gedaan). En de verwarming van deze f werkt wel maar mijn oude f was toch beter (mk1 vs mk2?) Nu weet ik niet of een semi verstopte heater core dit zou kunnen veroorzaken?

    Hier wat foto's

    Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • Avatar gebruiker
    remcow
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 77
    GeregistreerdCOLON ma jan 24, 2011 9:57 pm
    WoonplaatsCOLON Monnickendam
    CONTACTCOLON

    Re: Iemand toevallig een idee? Ivm waterlek

    door remcow » wo jan 28, 2015 4:00 pm

    weet je echt zeker dat de auto helemaal goed is ontlucht na de werkzaamheden aan het koelsysteem? Ik weet dat het ontluchten een serieuze bezigheid kan zijn, heb ik ook ervaren na het vervangen van de waterpomp en distributie.

    Zorg dat je de wagen stationair lekker op temp laat komen en dan alle nippels nog is goed ontluchten. Ook die van de kachelradiateur onder de zwarte kap voorin, en degene achterin onder bij het blok. (ik dacht ongeveer ter hoogte van de versnellingsbak.
    MG-F Tahiti Blue 1998 117000km, Xenon kit 4300k,
    Rover 200 1.6 Eaton CVT Nightfire red
    Toyota Auris TS,Medium Grey
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    Re: Iemand toevallig een idee? Ivm waterlek

    door crazywolf » wo jan 28, 2015 4:06 pm

    Heb hem nu toch al een keer of 10 ontlucht :devil-(
    Op alle 3 de nippels.
    Het is zelf zo als ik een kleinere rit rustig doe en hem daarna probeer te ontluchten zit er niks op... maar dan ineens merk ik wat geur bij het parkeren en dan kijk ik ja hoor expansie staat ineens een stuk hoger dan ik hem heb gevuld en dan zit er ineens wel terug lucht op.

    Het lijkt erop dat de motor kookt maar buiten dat hij er een beetje water uitduwt is alles normaal en blijft de temp ook goed staan. Olie temp is wel nog eens extra gekoeld en de meting is na de koeler nu dus de piek in olie temp zie ik niet enkel de ingaande temp en deze is nooit meer dan 80c (stom maar vind geen andere oplossing).

    Vorige mg heb ik ook ontlucht en nooit problemen gehad.
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • Avatar gebruiker
    remcow
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 77
    GeregistreerdCOLON ma jan 24, 2011 9:57 pm
    WoonplaatsCOLON Monnickendam
    CONTACTCOLON

    Re: Iemand toevallig een idee? Ivm waterlek

    door remcow » wo jan 28, 2015 4:10 pm

    Lijkt er toch op dat ie ergens serieus druk opbouwt, wat gebeurt er als je de auto zonder dop op het expansievat op temp laat komen? dit zou toch zeker wel goed moeten gaan totdat de thermostaat zich opent.
    MG-F Tahiti Blue 1998 117000km, Xenon kit 4300k,
    Rover 200 1.6 Eaton CVT Nightfire red
    Toyota Auris TS,Medium Grey
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    Re: Iemand toevallig een idee? Ivm waterlek

    door crazywolf » wo jan 28, 2015 4:27 pm

    Zal eens proberen heb juist koudzijnde de lucht eraf gedaan al, zodat hij kan warm draaien.
    Zat weeral een pak lucht in de radiator en heater core :no:
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • Avatar gebruiker
    remcow
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 77
    GeregistreerdCOLON ma jan 24, 2011 9:57 pm
    WoonplaatsCOLON Monnickendam
    CONTACTCOLON

    Re: Iemand toevallig een idee? Ivm waterlek

    door remcow » wo jan 28, 2015 4:36 pm

    Heel apart, je kan om verder te onderzoeken ook is voelen of de koelpijpen onder de auto wel warm worden, je zou het denken van wel aangezien de auto wel op temperatuur blijft en niet oververhit.. maar het is te testen, ook gezien de verstopping in de oude radiateur. Misschien dat er toch meer verstoppingen in het systeem zitten.
    MG-F Tahiti Blue 1998 117000km, Xenon kit 4300k,
    Rover 200 1.6 Eaton CVT Nightfire red
    Toyota Auris TS,Medium Grey
  • Avatar gebruiker
    Janmgf
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 431
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 5:28 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg NL

    Re: Iemand toevallig een idee? Ivm waterlek

    door Janmgf » wo jan 28, 2015 5:52 pm

    Volgens mij is de dop van het expansievat kapot.
    Probeer maar eens een nieuwe.
    MGF 1.8i Mk II, BRG, Cream/Walnut leer, Bright Grille Kit, Bootrack, LLW kit, bj.2000
    Mijn andere auto's zijn een Oldsmobile 88 Dynamic Holiday Coupe uit 1958 en een Peugeot 3008 Allure Aut.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Iemand toevallig een idee? Ivm waterlek

    door schrokke » wo jan 28, 2015 6:01 pm

    Als je sportief rijdt heb je hoge drukken in de verbrandigskamers en daarmee gepaard ook een hoge carterdruk. Het zou wel kunnen dat de koppakking dan toch wat doorlaat of dat een cilinderbus seal het even opgeeft en de carterdruk doorlaat in uw koelsysteem.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    Re: Iemand toevallig een idee? Ivm waterlek

    door crazywolf » wo jan 28, 2015 6:04 pm

    Staat nu al de ganse tijd te draaien zonder stop, geen merkbaar probleem.
    Viel me wel op dat toen de radiator eenmaal warm werd ineens het water steeg en bleef stijgen tot pakweg 3cm hoger, vind dat wel bizar omdat het voordat de radiator openging hij niks veranderde.

    Dan nog eens ontlucht en er zat terug lucht op de radiator.
    Ga morgen ofzo als hij koud is geweest de handeling eens herhalen zonder stop voor te zien of hij dit nog eens doet.

    Janmgf schreefColonVolgens mij is de dop van het expansievat kapot.
    Probeer maar eens een nieuwe.


    Zoals vermeld is reeds nieuwe en orgineel.

    schrokke schreefColonAls je sportief rijdt heb je hoge drukken in de verbrandigskamers en daarmee gepaard ook een hoge carterdruk. Het zou wel kunnen dat de koppakking dan toch wat doorlaat of dat een cilinderbus seal het even opgeeft en de carterdruk doorlaat in uw koelsysteem.


    Dit kan natuurlijk altijd maar hoop het niet..... heb deze al eens hersteld bij aankoop en met MLS vervangen dus zou best vervelend zijn indien het dit is.
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • Avatar gebruiker
    remcow
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 77
    GeregistreerdCOLON ma jan 24, 2011 9:57 pm
    WoonplaatsCOLON Monnickendam
    CONTACTCOLON

    door remcow » wo jan 28, 2015 8:34 pm

    Dat het water stijgt als de radiator opengaat zonder dop is volgens mij wel een normaal verschijnsel. Had ik in ieder geval wel nadat ik ontlucht had.
    MG-F Tahiti Blue 1998 117000km, Xenon kit 4300k,
    Rover 200 1.6 Eaton CVT Nightfire red
    Toyota Auris TS,Medium Grey
  • Fontech
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 443
    GeregistreerdCOLON wo aug 22, 2012 7:01 pm
    WoonplaatsCOLON Beerse

    Re: Iemand toevallig een idee? Ivm waterlek

    door Fontech » wo jan 28, 2015 8:37 pm

    Ik volg Schrokke zijn stelling en vermoed dat er druk vd cilinders in je koelsysteem komt ....

    Werking van het radiatorcircuit wel best testen met de knop vd interieurverwarming volledig naar koud gezet . Ik heb het ooit zelf ervaren dat een F netjes op temperatuur bleef met de verwarming volledig "open" maar overhitte met de verwarming uitgezet .

    Fonny
    MGF Trophy 160 , trophy blue , number 20 from 24 for Belgium softtop with glass rearwindow, grooved brake disc with EBC green stuff , Daytona ss exhaust
    MG TF 80LE 2004 Silver glass rearwindow , ss floorpipes , Toyo ss sportuitlaat
    MG TF 80LE 2004 pearl black glass rearwindow , ss floorpipes , MVR / Remus rvs sportuitlaat , modified by nature ( hail damage )
    MG TF 80LE 2004 pearl black Needs some work after crash
    Yamaha XT 500
    Aprilia RSV R
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Iemand toevallig een idee? Ivm waterlek

    door Bruno » do jan 29, 2015 12:06 pm

    Uitlaatgassen in het koelwater ? kan je gemakkelijk meten immers ?
    Ook een fit op de inlaatpakking is een mogelijkheid ! dit laatste had ik ook voor op de racer : Niks aan de hand stionair of zo, tot ik een kwartiertje op circuit reed...in dat geval kookte de boel altijd over. Inlaatpakking was de oorzaak, waardoor carterdruk het koelwater naar buiten duwde via dop expantievat !
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Iemand toevallig een idee? Ivm waterlek

    door Sander » vr jan 30, 2015 11:37 am

    Bruno schreefColonUitlaatgassen in het koelwater ? kan je gemakkelijk meten immers ?


    Precies, wel even doen. Dan heb je zekerheid.
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: Iemand toevallig een idee? Ivm waterlek

    door gille » vr jan 30, 2015 4:14 pm

    ik heb iets gelijkaardigs meegemaakt, is bij mij geëindigd met een HGF :roll:
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    Re: Iemand toevallig een idee? Ivm waterlek

    door crazywolf » ma maart 16, 2015 7:24 pm

    Had andere projecten dus niet veel tijd gehad...

    Stop nogmaals eens vervangen door een andere deze keer eens een niet orginele omdat de laatste die ik had orgineel al made in china waren :whistle) Dus heb er ene van Gates op gezet maar geeft hetzelfde probleem :/

    Uitlaatgassen zitten er niet in blijkbaar de vloeistof blijft mooi blauw dus normaal moet dit in orde zijn.
    Inlaat heb ik gedemonteerd en een nieuwe pakking geplaatst dus deze is ook zeker in orde nu.

    Enkel wat bizar is dat mijn AFR meter 18op1 aangeeft als ik hem over een bepaald toerental belast ik vermoede dat de sensor stuk was.... ga hem toch eens in een andere wagen inbouwen voor een test als volgende.

    Had hem vandaag trouwens eens getest door van bij ons naar hasselt en terug te gaan... rijden np. Eenmaal hier hoorde ik weer lichtjes druk ontsnappen aan de nieuwe dop en nu dat hij afgekoelt is staat het niveau helemaal bovenaan tot bijna tegen de dopm dus ik verwacht weer veel lucht op de radiator en kachel. :o
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 16 en 0 gasten