BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1
Wanneer pakkingen van motor vervangen?
  • Philipmgf
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 15
    GeregistreerdCOLON za nov 08, 2014 1:28 am
    WoonplaatsCOLON Groningen

Wanneer pakkingen van motor vervangen?

door Philipmgf » za jan 24, 2015 9:52 pm

Wanneer moeten pakkingen worden vervangen? Staat hier x aantal jaar voor of km's?
    Ik heb afgelopen jaar het koelwater voor het eerst moeten bijvullen in een jaar tijd. Motorolie blijft altijd keurig binnen de marges. De pakkingen zijn in 2008 voor het laatste vervangen bij een km stand van 65.000 inmiddels staat de teller op 135.000.

Vorige jaar is de distributie riem vervangen, echter was ik me er niet van bewust dat de pakkingen het jaar erop aan de beurt waren waardoor ik nu opnieuw een flinke uitgave kan doen. Ik wil eigenlijk weten of die pakkingen nu echt moet vervangen worden of dat ik het kan uitstellen. Het onderhoud loopt namelijk behoorlijk in de papieren (tenminste dat vind ik ;-))

De reparaties die nu te wachten staan
    - Waterpomp vervangen
    - klepdekselpakking / spruitstukpakingen / koppakking
    - spruitstuk vervangen (zit gaatje in) <- apk afkeur / zorgt voor verkeerde waardes meeting? of lambasondesensor defect?
    - koelvloeistof pijpen (zit roest vorming op) <-- lijkt me vereist
    Sjonnie
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1387
    GeregistreerdCOLON vr mei 10, 2013 12:23 pm
    WoonplaatsCOLON Op dit forum

Re: Wanneer pakkingen van motor vervangen?

door Sjonnie » zo jan 25, 2015 10:27 am

Ik kan in het workshop manual weinig vinden over het "preventief" vervangen van pakkingen. Ik denk dat ze moeten worden vervangen als ze voor problemen zorgen. Als bij 65K de koppakking is vervangen voor een MLS dan zou ik me wat die betreft niet te veel zorgen maken.

Koelwaterverlies kan ook door andere oorzaken komen.
    Fun car MG F 1,8i 2001 - Anthracite LQW - 16" powdercoated Black Metallic - Lowering pins - Milltek einddemper (a.k.a. Blèrpijp :-D)
    Daily HWMO MG ZT-T 190+ - Xpower Grey - Custom RVS Uitlaat - And then some :-)
    Daily SWMBO Rover 75 2.5 Manual - Stirling Silver - Completely authentic :-)

ꝉ (RIP) MG ZT 190+ - Black Olive # 8/8 - Miss February 2016 - the75andztclub.co.uk

If it don't fit use a hammer!
    camiel456
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1478
    GeregistreerdCOLON zo jan 06, 2013 4:34 pm
    WoonplaatsCOLON Nijmegen

door camiel456 » zo jan 25, 2015 11:19 am

Ik geloof inderdaad ook niet dat het nodig is om ze te vervangen als ze nog goed zijn.

Bijvoorbeeld bij mij, lekt er olie uit via de kleppen deksel pakking, dat is is een teken om hem te vervangen.
    - Mini Cooper S R56

(A.K.A. Koos MG Loos....)
  • Philipmgf
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 15

door Philipmgf » zo jan 25, 2015 11:43 am

Dank voor de reacties :D ik kies er dan toch voor om het niet 'preventief' te laten vervangen. Waarvan ik alleen nog baal is dat de waterpomp vorige jaar niet is vervangen tegelijk met distrubutie riem of is dat niet nodig?
    camiel456
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1478
    GeregistreerdCOLON zo jan 06, 2013 4:34 pm
    WoonplaatsCOLON Nijmegen

door camiel456 » zo jan 25, 2015 12:00 pm

Meestal gaat de waterpomp gelijk met distributie riem.

Maar hoe of wat je zou doen, daar durf ik niks op te zeggen ;)
    - Mini Cooper S R56

(A.K.A. Koos MG Loos....)
  • Kasper
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 5017
    GeregistreerdCOLON ma sep 06, 2004 9:43 pm
    WoonplaatsCOLON Veghel (N.Br. NL)

door Kasper » zo jan 25, 2015 12:09 pm

Van preventief pakkingen vervangen heb ik nog nooit gehoord. Dat is m.i. De grootste onzin.

Er zijn goede redenen om de waterpomp en distributieriem tegelijkertijd te laten vervangen. Het is niet voor de hand liggend dat een waterpomp de levensduur van twee distributieriemen meegaat. Gaat de pomp stuk dan heb je kans op grotere schade.

Voor het vervangen van de riem, moet je deze van de waterpomp afhalen. M.a.w als de pomp eruit moet, dan moet je ook de riem eraf halen (En vervangen)
    (Let ook op de spanner)

Er zijn altijd garagisten die, bij prijsvraag, het vervangen van de waterpomp niet in de prijsopgave meenemen. Daarmee zijn ze al snel 100-150 Euro goedkoper en hebben ze een grote kans dat je in no time weer op de stoep staat, maar dan voor minimaal 600 euro.
    Vandaar dat je ze beter samen vervangt.
    MGFvvc '96 Charcoal met een heleboel mods - MGCGT '68 Tartan met wat mods -
    MGTF '05 BRG HFF inmiddels niet meer volledig origineel
  • Philipmgf
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 15

door Philipmgf » za maart 14, 2015 4:26 pm

Dank voor de duidelijke antwoorden! Dat de waterpomp vorige jaar niet is meegepakt baal ik wat van. Me dealer zegt consuqent zolang die droog is vervangen wij die niet standaard mee.

Achteraf bleek het niet bij de pakkingen te lekken maar de radiateur :D. Inmiddels nieuwe radiateur en rvs koelbuizen geplaatst en het peil blijft goed :applaus: .
    Sjonnie
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1387
    GeregistreerdCOLON vr mei 10, 2013 12:23 pm
    WoonplaatsCOLON Op dit forum

door Sjonnie » za maart 14, 2015 6:17 pm

Blij dat je het probleem hebt getackled.

Misschien tijd voor een andere garagist? Eentje die wel het beste voor heeft met de MGF en haar berijder? ?? 8)

Greetz,

Jan
    Fun car MG F 1,8i 2001 - Anthracite LQW - 16" powdercoated Black Metallic - Lowering pins - Milltek einddemper (a.k.a. Blèrpijp :-D)
    Daily HWMO MG ZT-T 190+ - Xpower Grey - Custom RVS Uitlaat - And then some :-)
    Daily SWMBO Rover 75 2.5 Manual - Stirling Silver - Completely authentic :-)

ꝉ (RIP) MG ZT 190+ - Black Olive # 8/8 - Miss February 2016 - the75andztclub.co.uk

If it don't fit use a hammer!
BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1