Stepper motor waarde
  • Django
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 54
    GeregistreerdCOLON wo jun 04, 2014 10:23 am
    WoonplaatsCOLON Zonhoven

    Re: Stepper motor waarde

    door Django » di dec 09, 2014 8:31 pm

    Daar heb ik ook al achter zitten zoeken...is natuurlijk niet gemakkelijk.
    Mgf BRG 97
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Stepper motor waarde

    door Tukker » di dec 09, 2014 8:40 pm

    Als je de aanzuig van de stepper los neemt en met je duim afsluit zal de motor afslaan.

    Zo niet, dan zuigt hij ergens valse lucht. :wink:
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Django
    MGF/TF Rookie
    MGF/TF Rookie
    BerichtenCOLON 54
    GeregistreerdCOLON wo jun 04, 2014 10:23 am
    WoonplaatsCOLON Zonhoven

    Re: Stepper motor waarde

    door Django » wo dec 10, 2014 12:39 pm

    Tukker schreefColonAls je de aanzuig van de stepper los neemt en met je duim afsluit zal de motor afslaan.

    Zo niet, dan zuigt hij ergens valse lucht. :wink:


    Dat gaan we eens proberen , thx :D
    Mgf BRG 97
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Stepper motor waarde

    door schrokke » vr dec 12, 2014 9:04 pm

    Django schreefColonDaar heb ik ook al achter zitten zoeken...is natuurlijk niet gemakkelijk.


    Je kan daar ook een "lekzoekspray" voor gebruiken.
    Brake cleaner kan ook maar is wel gevaarlijker.
    Maar bij een lekkage heb je een te hoog toerental icm een gesloten stepper.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Stepper motor waarde

    door Bruno » za dec 13, 2014 12:05 am

    Niks mis met remmenreiniger of eventueel carburator reiniger. Bij een dieselmotor is dit een ander verhaal natuurlijk.
    Lekzoekspray zou ik dan weer net niet gebruiken, daar dit veelal een soort "talkpoeder" is en dat wil ik nu dan weer liever niet in de verbrandingskamer.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Stepper motor waarde

    door schrokke » za dec 13, 2014 8:44 pm

    Het is alweer een lang geleden dat ik nog eens lekzoekspray gekocht/gebruikt heb, ik neem meestal snel de remmenreiniger :D . De spray die ik vroeger gebruikte was een onbrandbaar gas dat dan via het evt lek door de motor werd opgezogen, het motortoerental zakte dan even in. Met remmenreiniger is het net andersom, de motor krijgt dan extra brandstof en stijgt in toeren. Lekzoeker met talkpoeder ken ik niet, maar denk niet dat het schadelijk is voor de motor.
    Bij diesel motoren is er geen vacuum/onderdruk in de inlaatcollector, de spray word dan ook niet opgezogen. Hier is dan een rookmachine aangewezen.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Stepper motor waarde

    door Bruno » za dec 13, 2014 9:16 pm

    Geen vacuum in de inlaatcollector bij een Diesel ? Heu, toch wel hoor, ongeveer 300 millibar, maar dan moet de stekker van de EGR wel worden losgetrokken uiteraard, anders kan je uiteraard geen onderdruk hebben, daar de EGR onder de 3500Rpm open staat en in verbinding staat met de uitlaatcollector. Maar uiteraard is er ook onderdruk in de inlaatcollector aanwezig door het op en neer gaan van de zuigers. Door de onderdruk aanwezig, reinigde ik tot voor kort de inlaatcollector van Diesels met behulp van een drukfles met reiniger die op een venturi werd gezet. Die venturi plaatsten we zo dicht mogelijk bij de inlaatcollector, bv. door een slang van de intercooler los te maken. De Venturi werd krachtig aangezogen door uiteraard de onderdruk !


    Maar goed, wat jouw probleem betreft : de truuk met remmenreiniger of iets dergelijks wordt trouwens ook gebruikt om op injectoren te spuiten, die valse lucht zuigen, maar op een inlaatcollector en dergelijke kan het dus ook. Toerental dat een beetje omhoog gaat duidt op het lek. verwacht niet dat de motor met 3000 Rpm of meer omhoog gaat, daar is het lek zonder meer te klein voor. Is het lek groter, gaat de motor zowiezo in het rood knallen, zelfs zonder remmenreiniger, daar dit hetzelfde zou zijn alsof de gasklep geopend is. Lang houdt de gemiddelde motor dit niet vol trouwens :wink:
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Stepper motor waarde

    door schrokke » zo dec 14, 2014 8:35 pm

    Ik maak regelmatig log file's van diesels met focus op EGR en collecterdruk.

    Bij starten en op nullast is de EGR gesloten, op toeren en vollast wordt er toch wel wat EGR opgezet.

    Wat betreft collecterdruk zie ik toch steeds flink wat overdruk, moest er onderdruk zijn zit er een gigantisch probleem. Diesels hebben geen gasklep nodig daar deze niet stoïchiometrisch draait maar steeds op 100% cilindervulling werkt. En jawel op de moderne diesel zie je een soort van gasklep zitten om de EGR te bevorderen. Zonder deze klep draait een diesel zelfs beter. Het is wel zo dat als je de turbo uitschakelt,(door het luchtinlaat circuit te ondebreken), je bij wat meer toeren een lichte onderdruk krijgt in de inlaatcollector. Maar op dat toerental een lekzoekspray gaan toepassen gaat je niet veel wijzer maken. Op een dieselmotor wordt dan ook een vacuumpomp gemonteerd omdat deze motor praktisch geen onderdruk genereert.

    Een benzine motor geeft op nullast 600mbar en als je bij 3000 tr/min de gasklep dichtzet zelfs 800mbar, ook deze meting doe ik regelmatig om de gezondheid van een benzinemotor te checken.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Stepper motor waarde

    door Bruno » ma dec 15, 2014 3:27 am

    Ik snap niet goed waar je naartoe wil... Ik zeg gewoon dat bij een diesel gewoon doordat de zuiger tijdens de inlaatslag van BDP naar ODP gaat, lucht aanzuigt (onderdruk dus), en deze is uiteraard niet regelbaar door een gasklep zoals bij een benzine. Er wordt gewoon zoveel mogelijk lucht aangezogen, waarna diesel indirect of direct wordt ingespoten en door de warmte van de motor bij ongeveer 250°c zelf ontbrandt. Basiskennis allemaal uit mijn eerste jaar ;-). De gasklep op de moderne diesels heeft inderdaad een andere functie zoals je zelf aangeeft (cfr. EGR), en bij de moderne diesel is er ook nog de turbo met al dan niet een variabele geometrie om nog een betere cilindervulling te garanderen, wat lucht betreft.
    De EGR gaat echt wel open bij nullast, vandaar we de stekker er af trokken, omdat de venturi die we gebruikten, bij inlaatcollector reiniging anders niet genoeg aanzoog.
    Dat er na een tijdje hierdoor een foute digit in de readiness codes kwam (bij wagens met een luchtmassameter), was op zich niet erg, daar deze zich automatisch terug resette. Het werkte alvast super op deze manier !
    Probleem bij de moderne diesel is net dat door de EGR werking, de inlaatcollector en EGR zelf geweldig vuil wordt met name vooral bij wagens die geen toeren maken. Hierbij staat deze klep immers vrijwel altijd open, met alle problematiek tot gevolg. Wagens die af en toe op de staart wordt getrapt hebben onder andere daardoor minder last hiervan; Ze rijden al eens met gesloten EGR, omdat bij hogere toeren deze zich gaat sluiten, om een beter vermogen te genereren. Verder hebben ze minder last van vervuilde injectoren, wat een postinjectie garandeert en dus een temperatuurstijging in de uitlaatcollector die een generatie van de roetfilter garandeert, maar dit laatste allemaal terzijde en vreselijk off topic...
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: Stepper motor waarde

    door schrokke » ma dec 15, 2014 4:15 pm

    Bruno schreefColonNiks mis met remmenreiniger of eventueel carburator reiniger. Bij een dieselmotor is dit een ander verhaal natuurlijk.

    schrokke schreefColonBij diesel motoren is er geen vacuum/onderdruk in de inlaatcollector, de spray word dan ook niet opgezogen.

    Ik wilde hier enkel maar meegeven waarom een lekzoekspray op een diesel niet werkt. Maar idd, we dwalen af.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Stepper motor waarde

    door Bruno » di dec 16, 2014 12:31 am

    Remmenreiniger is geen samendrukbaar mengsel dus begint een diesel serieus te nagelen als je remmenreiniger in de inlaatcollector spuit inderdaad. De zuigers krijgen dan een "knal op hun donder", zoals ze in Nederland plegen te zeggen, tenzij je super zuinig vernevelt.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten