Accu problemen
  • Gekkie25
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 104
    GeregistreerdCOLON zo maart 10, 2013 11:28 pm
    WoonplaatsCOLON Woonplaats invullen aub

    Accu problemen

    door Gekkie25 » zo okt 19, 2014 1:37 pm

    Nu zo ongeveer alles vervangen is en ik bijna een hele nieuwe TF heb is er weer een nieuw probleem.
    Mijn auto start telkens niet. Er zit een nieuwe accu in en ik vermoed dan ook dat er ergens iets stroom verbruikt terwijl de auto uitstaat. Hoe kom ik er echter achter wat dit is en hoe kan ik dit probleem verhelpen?
    Erg vervelend om telkens te moeten starten aan een andere auto, lijkt me ook niet echt heel best voor de accu...
  • Avatar gebruiker
    sjirafje
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 315
    GeregistreerdCOLON wo feb 25, 2009 4:54 am
    WoonplaatsCOLON Maastricht

    Re: Accu problemen

    door sjirafje » zo okt 19, 2014 3:34 pm

    Ik zou om te beginnen er eens een multimeter tussen zetten zodat je kunt meten of er inderdaad stroom verbruikt wordt.

    Controleer of dat de sleutel niet in het contact zit en de deuren en achter klep dicht zijn (maar niet op slot).
    Haal de massa (zwarte kabel) los van de accu.
    Druk het pinnetje van de schakelaar van de voorklep naar beneden en trek het stekkertje er even af.
    Verbind de ene meetpen met de -pool van de accu en de andere met de massakabel van de auto.
    Stel de multimeter in op ampère en meten maar :wink:

    Er hoort zo goed als geen stroom te lopen.
    Als er wel stroom loopt kun je alle zekeringen los halen en een voor een terug zetten en kom je er op die manier achter op welke zekering je stroomverbruiker zit.
    1999 MG F Afbeelding
    MK2 hardtop-witte knipperlichten-4300 K Xenon-LED standslicht-Loweringpins-52mm TTB-57i K&N-windscherm-RVS underfloor buizen

    1984 BMW 318i Afbeelding
  • PARO1
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 178
    GeregistreerdCOLON zo nov 24, 2013 3:55 pm
    WoonplaatsCOLON BERLARE

    Re: Accu problemen

    door PARO1 » ma okt 20, 2014 1:07 am

    Zoals ik reeds eerder heb gemeld: ik heb ook een soortgelijk probleem, na 5 dagen is de accu plat.
    Ook al na gemeten en er is verlies maar kan niet vinden waar.

    Gr Clemens
    Geluk is de weg waarlangs we rijden, niet de bestemming.
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Accu problemen

    door Tukker » ma okt 20, 2014 12:19 pm

    Gewoon uitsluiten door te meten.

    Voorklep open en het lampje uitschakelen.
    Meet de stroom tussen de min pool van je accu en de kabel.
    Dan alle zekeringen er uit en weer meten.
    Daarna één voor één terug plaatsen en meten.

    Als je de groep hebt gevonden die veel verbruikt dan kan je hier van stekkers losnemen.

    Je kan natuurlijk tijdens het trekken van de zekering op je meter kijken om te zien of het verbruik daalt. Leuk, maar je wilt natuurlijk zoveel mogelijk tijd aan je hobby besteden. :lol:
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Gekkie25
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 104
    GeregistreerdCOLON zo maart 10, 2013 11:28 pm
    WoonplaatsCOLON Woonplaats invullen aub

    Re: Accu problemen

    door Gekkie25 » ma okt 20, 2014 6:53 pm

    Net gemeten...
    Meet dus niks dus nu blijft de vraag hoe kan de accu telkens leeg zijn?
    Nog andere ideeën?
  • Avatar gebruiker
    Los
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 320
    GeregistreerdCOLON di sep 04, 2012 3:41 pm
    WoonplaatsCOLON Echt

    Re: Accu problemen

    door Los » ma okt 20, 2014 7:17 pm

    Is je accu misschien de boosdoener?
    Nieuw kan ook een maandagmorgenexemplaar zijn. (geeft dit ook extra woordwaarde?)
    MGF 1.8i steptronic 2001, Anthracite
    Landrover Freelander 2 2.2 TD S 2008 Santorini Black

    4frF
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Accu problemen

    door Tukker » ma okt 20, 2014 10:18 pm

    Gekkie25 schreefColonNet gemeten...
    Meet dus niks dus nu blijft de vraag hoe kan de accu telkens leeg zijn?
    Nog andere ideeën?



    Hoezo, meet niets. ??

    ivm. het alarm loopt er altijd iets.
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    Thomas
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 639
    GeregistreerdCOLON zo maart 28, 2004 12:35 pm
    WoonplaatsCOLON Maassluis Nederland

    Accu problemen

    door Thomas » di okt 21, 2014 12:36 am

    Ook de laatstroom gemeten?
    Misschien ziet het in de dynamo.


    Thomas
    Snel....Sneller.....Snelst
  • Gekkie25
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 104
    GeregistreerdCOLON zo maart 10, 2013 11:28 pm
    WoonplaatsCOLON Woonplaats invullen aub

    Re: Accu problemen

    door Gekkie25 » di okt 21, 2014 7:18 am

    En de auto start voor de grap maar weer eens niet.
    Als dit zo doorgaat ga ik hem toch echt weg doen.
    Iemand die in de buurt van Roosendaal woont met verstand van electra die zin en tijd heeft om er even naar te kijken? Hier onvoldoende kennis ervan om het probleem te vinden...
  • Avatar gebruiker
    Mr. Dj M.
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3707
    GeregistreerdCOLON wo okt 15, 2008 9:13 pm
    WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk a/d IJssel

    Re: Accu problemen

    door Mr. Dj M. » wo okt 22, 2014 5:48 pm

    Moet opgelost kunnen worden inderdaad, maar woon niet in de buurt en weet ook niet alles.

    Je hebt de laadstroom al gemeten en getest wat de stroom hoeveelheid is die het alarm trekt als deze aan staat?
    Afbeelding
  • Avatar gebruiker
    sjirafje
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 315
    GeregistreerdCOLON wo feb 25, 2009 4:54 am
    WoonplaatsCOLON Maastricht

    Re: Accu problemen

    door sjirafje » vr okt 24, 2014 1:51 am

    Heel vreemd dit. Je meet geen stroom en toch loopt de accu leeg... Niets meten kan eigenlijk niet (zie ook post van Tukker) Ben je er zeker van dat je op de juiste manier meet?

    1) Welke spanning meet je op het moment dat de motor loopt?
    Als deze te laag is dan laad je dynamo niet of onvoldoende bij. (zie ook de post van Thomas)

    2) Loopt de accu ook leeg wanneer je hem los koppelt?
    Parkeer na een rit de auto op een veilige plek, meet de spanning, haal de -pool van de accu los (sleutel 13), doe in de auto de deur aan de bijrijderskant op slot en doe met de sleutel de bestuurderskant op slot. Laat hem een paar uur staan en meet opnieuw de spanning. Als de spanning merkbaar gezakt is dan is je accu defect.
    1999 MG F Afbeelding
    MK2 hardtop-witte knipperlichten-4300 K Xenon-LED standslicht-Loweringpins-52mm TTB-57i K&N-windscherm-RVS underfloor buizen

    1984 BMW 318i Afbeelding
  • Gekkie25
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 104
    GeregistreerdCOLON zo maart 10, 2013 11:28 pm
    WoonplaatsCOLON Woonplaats invullen aub

    Re: Accu problemen

    door Gekkie25 » zo okt 26, 2014 5:47 pm

    Als ik de Min-pool eraf haal en hem er een dag later weer opzet kan ik wel gewoon weg rijden...
    Dan moet ie toch ergens stroom verliezen maar kom er niet achter waar en weet ook niet hoe ik dit kan vinden?
  • Avatar gebruiker
    sjirafje
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 315
    GeregistreerdCOLON wo feb 25, 2009 4:54 am
    WoonplaatsCOLON Maastricht

    Re: Accu problemen

    door sjirafje » ma okt 27, 2014 12:25 pm

    Als er stroom weg lekt moet je dat kunnen meten. Je weet zeker dat de gebruikte multimeter geschikt is om stroom te meten en dat je hem op de juiste manier hebt gebruikt?
    Ook denk ik dat het helpt als je iets concretere antwoorden geeft op de gestelde vragen, dan wordt het wat makkelijker meedenken.
    1999 MG F Afbeelding
    MK2 hardtop-witte knipperlichten-4300 K Xenon-LED standslicht-Loweringpins-52mm TTB-57i K&N-windscherm-RVS underfloor buizen

    1984 BMW 318i Afbeelding
  • Gekkie25
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 104
    GeregistreerdCOLON zo maart 10, 2013 11:28 pm
    WoonplaatsCOLON Woonplaats invullen aub

    Re: Accu problemen

    door Gekkie25 » ma okt 27, 2014 2:30 pm

    Zoals gezegd als ik de min-pool ontkoppel gaat het wel goed.
    Of het meten goed gaat, ik heb geen idee. De meter laat wel gewoon zien dat er 12 volt in mijn accu zit dus hij werkt wel. Ik heb de eerder beschreven stappen gevolgd om te meten of er iets loopt als de min pool ontkoppelt is wat eigenlijk zou moeten zijn maar dan slaat de meter niet uit.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Accu problemen

    door Sander » ma okt 27, 2014 4:30 pm

    Waarom breng je hem niet naar de garage ?
    Building >200BHP K-series

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 12 en 0 gasten