BUTTON_POST_REPLY 15 berichten Pagina 1 van 1
MLS koppakking VVC, koelvloeistof lek
  • BartvHelvert
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 24
    GeregistreerdCOLON di mei 20, 2014 9:12 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg

    MLS koppakking VVC, koelvloeistof lek

    door BartvHelvert » zo sep 28, 2014 2:18 pm

    Hallo allemaal,

    Ik heb op mijn mgf vvc een mls koppakking in combinatie met de shim die er bij zat geplaatst. alleen nu heb ik alles er op gezet en aangesloten, na het bij vullen van de koelvloeistof zag ik de volgende ochtend dat aan mijn olie filter een druppel koelvloeistof hing. nou ben ik gaan voelen aan de kop en voel ik op het randje (uitlaat zijde, rechterkant) waar de nieuwe koppakking zit nattigheid. ik heb een nacht lang een bakje eronder gezet en de volgende ochtend lagen er 2 druppeltjes in.

    Afbeelding

    Ik heb de kopbouten aangedraaid volgens de procedure.

    20nm - 180graden - 180graden

    de motor heeft nog niet gelopen sinds de vervanging, want ik durf het niet aan.

    iemand enig advies?

    ik las trouwens ergens dat de shim zich vast hecht aan de kop, weet niet of dat het misschien kan zijn. en kan het kwaad om de kop los te halen en dan opnieuw vast te zetten?
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: MLS koppakking VVC, koelvloeistof lek

    door schrokke » ma sep 29, 2014 9:00 am

    Je zou evt nog eens extra 45° kunnen bijtrekken om het dicht te krijgen. Maar doe dit wel met gevoel en zeker niet meer dan die 45°, anders ga je te veel vervorming en of schroefdraad beschadeging krijgen.
    Maar als ik het zo zie vraag ik me af of kop en blok wel vlak zijn. Indien dat niet echt in orde is komt het nooit goed. Je hebt toch nieuwe kopbouten gebruikt?
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • BartvHelvert
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 24
    GeregistreerdCOLON di mei 20, 2014 9:12 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg

    Re: MLS koppakking VVC, koelvloeistof lek

    door BartvHelvert » ma sep 29, 2014 9:24 am

    Ja ik heb nieuwe kopbouten, alleen las ik ergens dat na het vlakken en in loop de jaren de afstand van het onderblok en de cylinderkop kleiner wordt en dat de kopbouten bij cylinder 3 en 4 (waar het bij mij dus lekt) de carterpan kunnen raken. ik heb nou vanochtend de oude bouten terug uit de container gevist en zag dat 4 van de 10 bouten korter zijn. De korte bouten schelen ongeveer 1 tot 1,5mm met de lange.

    Misschien zit ik zelf al dicht bij de oplossing maar advies vragen kan nooit kwaad.
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    Re: MLS koppakking VVC, koelvloeistof lek

    door crazywolf » ma sep 29, 2014 12:01 pm

    Heb je de hoogte van je shims in de blok gecontrolleerd?. Bij een MLS pakking is de hoogte verschil belangrijk en het mag echt maar een ZEER ZEER kleine marge hebben (ken hem niet van buiten maar het is minder dan 1mm dacht ik).

    Als het water er zo al uitloopt ga het er zeker niet inblijven bij het draaien.... dus vrees dat je hem terug moet los doen voor zekerheden. Bouten vaster zetten vind ik persoonlijk maar risky... het had nu al dicht moeten zijn en de bouten houden zich vast in je krukaslagers.... bij een k trek je dus niet enkel je kop wat vaster zoals bij andere wagens.
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • Avatar gebruiker
    Drikje S1
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 375
    GeregistreerdCOLON zo jan 03, 2010 8:37 pm
    WoonplaatsCOLON Hilversum en Oud-Loosdrecht
    CONTACTCOLON

    Re: MLS koppakking VVC, koelvloeistof lek

    door Drikje S1 » ma sep 29, 2014 1:02 pm

    crazywolf schreefColon
    ....... en de bouten houden zich vast in je krukaslagers....


    Ik begrijp wat je hiermee wilt formuleren, maar voor meer duidelijkheid :

    De trekbouten gaan vanaf de cilinderkop door de boven helft van het motorblok vast in de olie rail welke onder de onder helft van het motorblok vast zit. De trekbouten zetten hiermee inderdaad niet alleen de cilinderkop vast maar ook de twee motorhelften. Tussen de twee motorhelften worden de lagerschalen van de krukas op hun plaats gehouden. Indien de trekbouten vaster worden gedraaid kunnen de lagerschalen mijn inziens nooit vaster komen te zitten, dit zou namelijk betekenen dat de twee motorhelften in elkaar gedraaid worden, en dat lijkt mij onmogelijk.

    Afbeelding

    Gr Drikje S1
    Honda NSC50R scooter
    Lotus Elise S1 bj. 06-1996. chassis nummer 21.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: MLS koppakking VVC, koelvloeistof lek

    door Sander » ma sep 29, 2014 4:47 pm

    Gezopen Crazywolf ?? Shims = liners 1mm = 0,1mm krukaslager = olie ladder :P

    Ik zou ook niet 45 graden extra geven.

    Is het niet gewoon de koelvloeistof aansluiting (uitgang) op de kop die via capillaire werking aan de andere kant van de kop dit effect geeft ?
    Building >200BHP K-series
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    Re: MLS koppakking VVC, koelvloeistof lek

    door crazywolf » ma sep 29, 2014 5:42 pm

    Sander schreefColonGezopen Crazywolf ?? Shims = liners 1mm = 0,1mm krukaslager = olie ladder :P

    Ik zou ook niet 45 graden extra geven.

    Is het niet gewoon de koelvloeistof aansluiting (uitgang) op de kop die via capillaire werking aan de andere kant van de kop dit effect geeft ?


    Zoals ik al zei minder dan 1mm wist even totaal niet meer hoeveel maar wist dat het weinig was :p
    Ivn olie ladder ... was nog maar juist wakker :-s
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • BartvHelvert
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 24
    GeregistreerdCOLON di mei 20, 2014 9:12 pm
    WoonplaatsCOLON Tilburg

    Re: MLS koppakking VVC, koelvloeistof lek

    door BartvHelvert » ma sep 29, 2014 10:51 pm

    is het mogelijk dat de shim zich nog moet hechten aan de cilinderkop omdat het blok nog niet heeft gelopen? Heb op andere forums gezien dat de plek (links naast de uitlaat) een veel voorkomende plaats is van HGF's.
  • schrokke
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 644
    GeregistreerdCOLON do dec 18, 2008 10:06 pm
    WoonplaatsCOLON Kontich

    Re: MLS koppakking VVC, koelvloeistof lek

    door schrokke » di sep 30, 2014 12:40 am

    BartvHelvert schreefColonJa ik heb nieuwe kopbouten, alleen las ik ergens dat na het vlakken en in loop de jaren de afstand van het onderblok en de cylinderkop kleiner wordt en dat de kopbouten bij cylinder 3 en 4 (waar het bij mij dus lekt) de carterpan kunnen raken.


    Dan ga je toch voelen dat je bout niet vaster meer krijgt, hier geloof ik niet echt in.
    Zoals Sander al zegt, toch maar eens goed nazien of het effectief aan de koppakking lekt.
    Zet desnoods eens druk op uw koelcircuit om het beter te kunnen zien. En kijk ook eens in de cilinders naar evt koelvloeistof verlies. Als je daar ook al nattigheid ziet, kun je beter opnieuw beginnen.
    Ik zou er niet op hopen dat de shim beter gaat hechten na warmdraaien.
    groetjes Herman
    MGF MPI '97 BRG
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: MLS koppakking VVC, koelvloeistof lek

    door Sander » di sep 30, 2014 9:43 am

    De shim hecht inderdaad door warm worden. Het gaat inderdaad een lek die je nu zonder druk al hebt niet dicht maken.
    Building >200BHP K-series
  • marvon
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 158
    GeregistreerdCOLON zo apr 15, 2007 10:40 pm
    WoonplaatsCOLON hoogerheide

    Re: MLS koppakking VVC, koelvloeistof lek

    door marvon » vr okt 03, 2014 2:15 pm

    De kop is zeer waarschijnlijk te grof gevlakt, ik heb dit zelf al 2x gehad.
    dit blijft lekken.
    de kop moet echt superglad zijn
    MG ZS 180
    Rover 45 idti
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    MLS koppakking VVC, koelvloeistof lek

    door Sander » zo okt 05, 2014 11:17 pm

    Moet je bij hk techniks zijn in bergen op zoom. Harold is inmiddels specialist op het gebied van de k-serie ;)
    Building >200BHP K-series
  • Avatar gebruiker
    amnon
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1056
    GeregistreerdCOLON za jul 18, 2009 2:29 pm
    WoonplaatsCOLON Purmerend
    CONTACTCOLON

    Re: MLS koppakking VVC, koelvloeistof lek

    door amnon » ma okt 06, 2014 6:12 pm

    Misschien ten overvloede en heeft niets te maken met je probleem nu, maar heb je ook metalen dowels geplaatst indien je nog plastieken had?
    Het was de MGF Trophy 160, Trophy Yellow, ZandF stage 1 & 2 re-mapped, cold air feed, aangepast IAT sensor, low level warning kit, inox koelbuizen, Pipercross panel filter, maar heb hem helaas ingeruild. Hij is nu in het buitenland en als iemand weet welk buitenland en wie de gelukkige bezitter is van "mijn" auto, wil ik het heel graag weten. Voor nu resten de herinneringen: Youtube kanaal 1 en Youtube kanaal 2
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: MLS koppakking VVC, koelvloeistof lek

    door Rob » ma okt 06, 2014 8:04 pm

    marvon schreefColon te grof gevlakt,



    Het dat niet een Oxymoron :-s
  • LEBLAR
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 762
    GeregistreerdCOLON vr feb 13, 2009 8:45 pm
    WoonplaatsCOLON Sibculo

    Re: MLS koppakking VVC, koelvloeistof lek

    door LEBLAR » di okt 07, 2014 12:58 pm

    Rob schreefColon
    marvon schreefColon te grof gevlakt,



    Het dat niet een Oxymoron :-s


    Nee, vlakken heeft niets met ruwheid te maken. Iets kan 100% vlak zijn en aanvoelen als schuurpapier.
    In werktuigbouw termen: een ruwheid van 3.2 gaat lekken maar kan op 0.01 mm vlak zijn.
    Ronald Leblanc
    1996 MGF VVC Pearlescent FlameRed (inderdaad, niet origineel)
    Mod's: Tenza open air filter, Leer stuur, Toyo Proxes T1R, PU bushes achter, KH-splitter, Windscreen, EBC Grooved discs + greenstuff blokken rondom, 80th interieur, 52mm TB, LLW kit, SS coolant pipes, alu radiator
    Upcomming: PU bussen voor.
    Next: Cool-air induct Tenza.
BUTTON_POST_REPLY 15 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7 en 0 gasten