BUTTON_POST_REPLY 10 berichten Pagina 1 van 1
Probleem met alternator?
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Probleem met alternator?

    door luigi1515 » wo maart 19, 2014 10:28 pm

    Eind januari is de F weggeweest voor de jaarlijkse APK keuring. Opmerking bij de APK keuring was dat de lampjes van de knipperlichten aan de zijkanten vervangen moesten worden. Zij dachten namelijk dat er oranje lampjes in zaten waarvan de lak was afgegaan. Toen heb ik aangegeven dat er witte lampjes in zaten. Volgens de APK-keurmeester mag dat niet aangezien over de witte lampjes de witte covers zitten. Volgens mij klopt dat wel, maar de voorgaande 2 jaar hebben ze daar geen probleem van gemaakt ('we vervangen het wel even snel als er een steekproef komt'). Deze keer geen steekproef, maar toch hebben ze de lampjes vervangen (oranje lampjes erin gezet). Uiteraard geen probleem, de nieuwe lampjes kosten geen drol en ik ben al lang blij dat zij zonder schade die covertjes eraf hebben gepeuterd.

    Tot zover alles goed. De zaterdag na de APK-keuring ben ik s'avonds gaan rijden (naar een restaurant) met de lampen aan. Toen ik na het eten (ongeveer 3 uur later) de auto weer wou starten wou die niet aanspringen. Je hoort alleen maar wat 'getik'. Eventjes de auto aangeduwd en hij reed weer. Echter, omdat het s'avonds was moest ik met de lampen aanrijden en nog geen kilometer later valt hij weer uit (tijdens het rijden). Weer aangeduwd, weer kilometer gereden, weer uitvallen. Er waren geen lampjes op het dashboard die oplichten (dus ook niet accu lampje). We hebben toen startkabels gebruikt (en uiteraard een andere auto). Tijdje eraan laten hangen en toen naar huis gereden (ongeveer 10 kilometer) met de lampen aan. Dat haalden we net, maar daarna startte ie wederom niet.

    Allereerst hebben we die dag erna naar de accu gekeken. Deze bleek iets ouder dan verwacht (14 jaar; shame on me!). Gelijk de accu vervangen met het idee dat het daar dan wel aan zou liggen. Week of twee probleemloos gereden (altijd overdag, zonder de lampen aan!) totdat ik de F weer eens in de avond van stal heb gehaald. Na een stukje gereden te hebben met de lampen aan merkte ik dat de lampen weer wat minder fel schenen, de lichten op het dashboard minder fel werden en de radio bij een hobbel in de weg soms even uitviel om vervolgens weer aan te springen (heeft ie anders nooit bij hobbels in de weg!). We waren op weg naar de bios dus de auto op een gegeven moment geparkeerd, film gekeken en 2 a 3 uur later weer de auto gestart. De auto startte wel, maar met moeite. Uiteindelijk net het thuisfront gehaald, maar de laatste paar straten zonder licht moeten rijden (zo zwak waren ze geworden). De dag erna weer naar de accu gekeken. Een accuklem zat wat los terwijl die wel goed vastgezet was (niet goed genoeg blijkbaar). Accuklemmen aangepast en vastgezet hopende dat het probleem nu voorbij was.

    Weer een week of iets zonder problemen (en zonder de lichten aan) gereden. Weer s'avonds gaan rijden met de lichten aan en weer werd het licht zwakker. Accuklemmen gecontroleerd en geen losse klemmen. Dus dat is het probleem ook niet.

    Nu hebben we het vermoeden dat de alternator 'aan het slijten' is. Zonder licht en radio rijden haalt ie nog wel, maar met lichten en radio aan wordt het de alternator te veel. Inmiddels ook met een multimeter gemeten. Stilstand zonder draaiende motor geeft ie 12, (nog iets) en met draaiende moter 13,4 (dacht ik). Ik moet hierbij zeggen dat dit gemeten is nadat de accu is opgeladen. Een vriend heeft ook een keer gemeten op het moment dat de lichten zwakker werden en toen gaf ie bij een draaiende motor een lagere uitkomst en bouwde die ook niet (veel) op bij het verhogen van het toerental.
    Alle metingen zijn verricht aan de accupolen (voor het geval het ook nog mogelijk is ergens anders te meten).

    Vraag
    Al met al ben ik nu dus voornemens de alternator te vervangen. Is dit de juiste optie, of zijn er eerst nog andere dingen die ik moet controleren? Misschien iets fout gegaan als gevolg van het verwisselen van de lampjes bij de APK-keuring?
  • Avatar gebruiker
    gille
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1223
    GeregistreerdCOLON ma apr 18, 2011 10:16 pm
    WoonplaatsCOLON as limburg

    Re: Probleem met alternator?

    door gille » wo maart 19, 2014 11:20 pm

    Mij is vorig jaar hetzelfde gebeurd,(denk wel een andere film toen :mrgreen: )
    en inderdaad mijn enige redding was een nieuwe alternator.
    als je zonder lichten rijdt en geen radio opzet zal je met een volle batterij al snel enkele dagen kunnen rijden,
    dus ook dat lijkt me normaal.
    mg f Trophy 160 2001 83.000km.
    emgeeke voor als het nat mag zijn.
    ford C max voor het winkelen
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Probleem met alternator?

    door Rob » do maart 20, 2014 3:40 am

    Klinkt inderdaad als een versleten alternator die gewoon niet voldoende laadstroom meer levert
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Probleem met alternator?

    door Bruno » do maart 20, 2014 9:39 pm

    Bekijk ook eens de massakabel op de carrosserie en de massakabel van de motor naar de carrosserie. Verder kan je uiteraard een Alternator op een bank op goede werking testen, maar dan moet je hem uitbouwen. Meet ook eens uit op de polen van de alternator zelf en check ook de verbinding op de startmotor.
    Is er veldstroom ? Zoniet moet in dat geval wel het batterijlichtje blijven branden.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Re: Probleem met alternator?

    door luigi1515 » wo apr 23, 2014 9:45 pm

    De alternator is vervangen door een nieuwe en het probleem lijkt dan ook opgelost!
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    Re: Probleem met alternator?

    door Emile » wo apr 23, 2014 10:31 pm

    een goede alternator geeft meer dan 14v

    en in NL zijn witte knippers gewoon toegestaan. Staat in het voertuigregelement.
    2003 MG TF 160.
  • luigi1515
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1786
    GeregistreerdCOLON vr feb 11, 2011 8:00 pm
    WoonplaatsCOLON Roermond

    Re: Probleem met alternator?

    door luigi1515 » do apr 24, 2014 8:23 am

    De alternator geeft nu inderdaad 14 komma nog iets. Dus daar lijkt het aan gelegen te hebben.

    Ten aanzien van de knippers werd mij dit verteld:

    - oranje pinkers + oranje lampjes = ja
    - oranje pinkers + witte lampjes = ja
    - witte pinkers + oranje lampjes = ja
    - witte pinkers + witte lampjes = nee

    @ Emile, lees ik jou antwoord goed en is de laatste optie eveneens toegestaan volgens het voertuigreglement?
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    Re: Probleem met alternator?

    door Emile » do apr 24, 2014 11:47 am

    klopt.

    in het voertuigregelement staat dat de knipperlichten amber of wit moeten uitstralen
    2003 MG TF 160.
  • Emile
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 725
    GeregistreerdCOLON do apr 20, 2006 8:29 pm
    MG'sCOLON MG TF 160
    WoonplaatsCOLON Zuidland, NL

    Re: Probleem met alternator?

    door Emile » do apr 24, 2014 11:53 am

    is toch iets anders.


    Artikel 5.2.53 (voertuigregelement)
    1.
    De grote lichten, dimlichten, stadslichten en achteruitrijlichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.
    2.
    De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.
    3.
    De zijrichtingaanwijzers, bedoeld in artikel 5.2.51, onderdeel f, mogen niet anders dan ambergeel stralen.


    5.2.51.f

    f. één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen. Voor voertuigen die voor 1 januari 1998 in gebruik zijn genomen worden de richtingaanwijzers aan de voorzijde van het voertuig beschouwd als zijrichtingaanwijzers indien het uitgestraalde licht hiervan duidelijk te zien is vanuit een punt gelegen op 6,00 m achter de voorzijde van het voertuig en 1,00 m zijwaarts;
    2003 MG TF 160.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Probleem met alternator?

    door Sander » zo apr 27, 2014 9:30 am

    Bruno schreefColonIs er veldstroom ? Zoniet moet in dat geval wel het batterijlichtje blijven branden.


    Juist niet. Geen veldstroom is geen accu lampje. Als je je contact op zet moet het accu lampje gaan branden. Het lampje staat immers in serie met de veldstroom spoel in de alternator. Zodra je start en de dynamo spanning/stroom opwekt wordt de veldstroom spoel ook van spanning voorzien. Er is geen spanningsverschil meer over het lampje en het lampje dooft. Als het lampje dooft werkt de alternator dus minimaal een beetje. De riem kan er b.v. Niet af liggen.

    Gaat het lampje niet branden met het contact op zetten is er ergens een verbinding weg of het lampje is stuk. Dat kan beide dit gedrag veroorzaken. De veldstroom is noodzakelijk om de dynamo "op te starten" omdat er geen magneten in zitten.
    Building >200BHP K-series
BUTTON_POST_REPLY 10 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten