Het relaas: twee weken geleden vrijdag zat ik rustig in de file aan te schuiven toen de temperatuur van het koelwater plots erg hoog aanliep. Met de verwarming vol open (en evenzo de raampjes) ben ik verder gesukkeld, de temperatuur begon te dalen en op het werk gekomen heb ik onmiddellijk het koelwater aangevuld. Het expansievaatje was volkomen leeg. Vrijdagavond heb ik wel op het gemak naar huis kunnen rijden zonder problemen maar bij de wekelijkse controle zaterdagmorgen vond ik mayonaise in de olie. Gezien ik een afspraak had met Bruno en Sander ben ik dan toch maar naar daar gereden. Door het opwarmen van de motor was er wel niet veel mayonaise meer te zien maar het verdikt was unaniem. HGF. Onmiddellijk naar 't Sonnehuys gereden om de nodige dichtingen en terug naar een garagist in Stekene die me zijn garage ter beschikking wilde stellen. De rit op zich verloop vlekkeloos tot de kennedytunnel. Daar stak ik mijn lichten aan en de motor verslikte zich hier stevig aan. Hij pakte terug op en ik reed gezapig verder. Na nog enkele tientallen kilometer begon hij wat te bokken en bij de afslag aan Stekene had ik zeer weinig power over. De minste belasting liet de motor bokken. Goed, ik haalde de garage, de wagen op de brug en de motor gedemonteerd. Maandagmorgen bij de vlakker binnen, dinsdag klaar. 40€ is een schappelijke prijs denk ik. Ik heb dinsdagavond op aanraden van Sander nog de uitsparingen van de koeling wat vergroot want als je goed op onderstaande foto kijkt zie je dat die op de rechter cilinder toch wel echt niet groot zijn.
Woensdag verlof gepakt en met een verschrikkellijke verkoudheid ben ik aan de montage begonnen. Met mijn kop vol snot ben ik erin geslaagd om het camwiel van de inlaatnokkenas verkeerd te monteren, gelukkig zowel op de nokkenas als op de riem. Ik starte de motor en er gebeurde niets.....
Onmiddellijk de motor terug open gehaald en daar zag ik inderdaad de fout. Omdat het al rijkelijk laat was ben ik met een zeer bang hartje naar huis gegaan om de volgende dag te herbeginnen. Zijn de kleppen geraakt of niet speelde het heel de nacht door mijn hoofd. Maar ik had de motor manueel een paar slagen rondgedraaid en er raakte niets, wel had ik weinig compressie..
De volgende morgen om half negen begonnen, om half elf zat alles weer samen (ik ben ondertussen goed getrained) en ik draaide met ingehouden adem het contact om. Alles draaide als een naaimachientje. Opluchting alom, weeral moeilijk te beschrijven maar vergelijk het met die autobaan die je als kind na jaren zagen eindelijk van de sint kreeg.
De oorzaak is een ander punt. Ik had hierover al een en ander gepost in een ander subject en heb alleen 1 klein detail bijgevonden dat de ultieme boosdoener is. Op de foto hieronder zie je een klein gietfoutje ter hoogte van de inlaatcollector. In de inlaatcollector zelf zie je aan de betreffende cilinder ook sporen van bezinksel en in het inlaatkanaal van de motor kan je ook sporen van prut zien. De foto's die ik hiervan probeerde te nemen zijn helaas van te slechte kwaliteit om hier iets van te kunnen zien.
Dit gietfoutje zit nou net op de plaats waar de dichting komt en veroozaakt samen met de hogere druk in het koelsysteem voor een constante afkoeling van de verbranding in de cilinder. Volgens ghostrider moet dit een aardige hoeveelheid vermogen bij leveren, zie http://www.aquamist.co.uk. Hierdoor heb ik waarschijnlijk ook Elly's vvc kunnen kloppen op de 100m
Momenteel heb ik het euvel hersteld met een beetje kit maar bij de volgende HGF laat ik dat deel van het blok ook afnemen of oplassen.
Anyway, mijn volgende aankoop is een coolant low level detectie want die had het kunnen voorkomen bij mij en ik kan hem nog eens nodig hebben als de kit verdwijnt. BRUNO, OFFERTE GRAAG.
cu
Tomas met ondertussen powerflex achter EN voor





