Mijne HGF
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    Mijne HGF

    door MGF_TV » vr feb 03, 2006 9:47 pm

    Intussen bolt mijne F alweer, ik kan onmogelijk beschrijven hoe goed het gevoel was mijn bolide weer onder mijn kont te voelen, noch hoe mateloos groot de hartpijn was toen ik al schokkend op de oprit van de garage kwam waar ik de herstelling zou uitvoeren. Ik zal het jullie dan ook besparen, en hoop dat je het nooit zelf zult voelen.

    Het relaas: twee weken geleden vrijdag zat ik rustig in de file aan te schuiven toen de temperatuur van het koelwater plots erg hoog aanliep. Met de verwarming vol open (en evenzo de raampjes) ben ik verder gesukkeld, de temperatuur begon te dalen en op het werk gekomen heb ik onmiddellijk het koelwater aangevuld. Het expansievaatje was volkomen leeg. Vrijdagavond heb ik wel op het gemak naar huis kunnen rijden zonder problemen maar bij de wekelijkse controle zaterdagmorgen vond ik mayonaise in de olie. Gezien ik een afspraak had met Bruno en Sander ben ik dan toch maar naar daar gereden. Door het opwarmen van de motor was er wel niet veel mayonaise meer te zien maar het verdikt was unaniem. HGF. Onmiddellijk naar 't Sonnehuys gereden om de nodige dichtingen en terug naar een garagist in Stekene die me zijn garage ter beschikking wilde stellen. De rit op zich verloop vlekkeloos tot de kennedytunnel. Daar stak ik mijn lichten aan en de motor verslikte zich hier stevig aan. Hij pakte terug op en ik reed gezapig verder. Na nog enkele tientallen kilometer begon hij wat te bokken en bij de afslag aan Stekene had ik zeer weinig power over. De minste belasting liet de motor bokken. Goed, ik haalde de garage, de wagen op de brug en de motor gedemonteerd. Maandagmorgen bij de vlakker binnen, dinsdag klaar. 40€ is een schappelijke prijs denk ik. Ik heb dinsdagavond op aanraden van Sander nog de uitsparingen van de koeling wat vergroot want als je goed op onderstaande foto kijkt zie je dat die op de rechter cilinder toch wel echt niet groot zijn.

    Afbeelding

    Woensdag verlof gepakt en met een verschrikkellijke verkoudheid ben ik aan de montage begonnen. Met mijn kop vol snot ben ik erin geslaagd om het camwiel van de inlaatnokkenas verkeerd te monteren, gelukkig zowel op de nokkenas als op de riem. Ik starte de motor en er gebeurde niets.....
    Onmiddellijk de motor terug open gehaald en daar zag ik inderdaad de fout. Omdat het al rijkelijk laat was ben ik met een zeer bang hartje naar huis gegaan om de volgende dag te herbeginnen. Zijn de kleppen geraakt of niet speelde het heel de nacht door mijn hoofd. Maar ik had de motor manueel een paar slagen rondgedraaid en er raakte niets, wel had ik weinig compressie..
    De volgende morgen om half negen begonnen, om half elf zat alles weer samen (ik ben ondertussen goed getrained) en ik draaide met ingehouden adem het contact om. Alles draaide als een naaimachientje. Opluchting alom, weeral moeilijk te beschrijven maar vergelijk het met die autobaan die je als kind na jaren zagen eindelijk van de sint kreeg.

    De oorzaak is een ander punt. Ik had hierover al een en ander gepost in een ander subject en heb alleen 1 klein detail bijgevonden dat de ultieme boosdoener is. Op de foto hieronder zie je een klein gietfoutje ter hoogte van de inlaatcollector. In de inlaatcollector zelf zie je aan de betreffende cilinder ook sporen van bezinksel en in het inlaatkanaal van de motor kan je ook sporen van prut zien. De foto's die ik hiervan probeerde te nemen zijn helaas van te slechte kwaliteit om hier iets van te kunnen zien.

    Afbeelding

    Dit gietfoutje zit nou net op de plaats waar de dichting komt en veroozaakt samen met de hogere druk in het koelsysteem voor een constante afkoeling van de verbranding in de cilinder. Volgens ghostrider moet dit een aardige hoeveelheid vermogen bij leveren, zie http://www.aquamist.co.uk. Hierdoor heb ik waarschijnlijk ook Elly's vvc kunnen kloppen op de 100m :twisted: . Maar het voornaamste gevolg is dat het overloopvatje leeggezogen wordt.
    Momenteel heb ik het euvel hersteld met een beetje kit maar bij de volgende HGF laat ik dat deel van het blok ook afnemen of oplassen.

    Anyway, mijn volgende aankoop is een coolant low level detectie want die had het kunnen voorkomen bij mij en ik kan hem nog eens nodig hebben als de kit verdwijnt. BRUNO, OFFERTE GRAAG.

    cu

    Tomas met ondertussen powerflex achter EN voor
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » zo feb 05, 2006 3:39 am

    'k zorg dat je een offerte krijgt...
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Fiston
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 5
    GeregistreerdCOLON di maart 30, 2004 1:30 am
    WoonplaatsCOLON Zoersel - Shanghai

    Mijne HGF

    door Fiston » zo feb 05, 2006 1:46 pm

    Erik, wil je zeggen dat je de Low Level Water Sensor kit aan betere condities te pakken kan krijgen dan bij B&G...
    By the way, op hun site staat er ook een water sensor loom (item BGF1111B). In welke gevallen heb je die ook van doen?
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    Re: Mijne HGF

    door Sander » zo feb 05, 2006 1:56 pm

    Fiston schreefColonErik, wil je zeggen dat je de Low Level Water Sensor kit aan betere condities te pakken kan krijgen dan bij B&G...


    Ik hoop toch dat MG-SP beter inkoopt dan waneer je zelf bij B&G besteld :lol:
    Building >200BHP K-series
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    Re: Mijne HGF

    door Brooklands » vr feb 17, 2006 7:58 pm

    MGF_TV schreefColonAnyway, mijn volgende aankoop is een coolant low level detectie want die had het kunnen voorkomen bij mij en ik kan hem nog eens nodig hebben als de kit verdwijnt.


    Dit bericht las ik op de website van de MGCC: Ik ga er vanuit dat het enige probleem bij de K-serie motor de construktie rond de koppakking betreft en met name de elastomere rubs die loslaat door het krimpen en uitzetten. De keren dat ik een lekke koppakking kreeg (3x) was er volgens de water- en olietemperatuurmeters niets aan de hand. Voor mij voldoende bewijs dat de oorzaak niet ligt aan een te hoge bedrijfstemperatuur. Voor het overige is het een geweldig fijne, probleemloze motor. Zodra blijkt dat de modificatie van Land Rover voor de Freelander de oplossing is, hebben we letterlijk en figuurlijk het lek boven water en weten we wat ons bij een volgende HGF te doen staat!

    Mijn vraag: wat zijn de elastomere rubs?
  • MGF_TV
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1189
    GeregistreerdCOLON zo okt 24, 2004 7:39 pm
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, België

    door MGF_TV » za feb 18, 2006 8:56 pm

    die zie je wel als je een nieuwe pakking moet steken. Rond de doorvoeren voor koelwater en olie in de metalen pakking zitten elastomere dichtingen (ook wel rubberen dichtingen genoemd). Deze zitten op de dichting gegoten. Ik heb jammer genoeg geen foto van de dichting, anders zag je het meteen.
  • Sander
    Technical Specialist
    Technical Specialist
    BerichtenCOLON 7902
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 11:08 pm
    WoonplaatsCOLON Essen (BE)

    door Sander » za feb 18, 2006 9:23 pm

    Afbeelding
    Building >200BHP K-series
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » za feb 18, 2006 10:01 pm

    MGF_TV schreefColonRond de doorvoeren voor koelwater en olie in de metalen pakking zitten elastomere dichtingen (ook wel rubberen dichtingen genoemd).


    Ik zie inmiddels ook een foto. Ik had vanmiddag op www.mgtf.be ook al wat foto's gezien. Als ik het goed begrijp is de elastomere dichting het zwakke punt van het gebeuren.
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » zo feb 19, 2006 2:14 pm

    Brooklands schreefColon
    MGF_TV schreefColonRond de doorvoeren voor koelwater en olie in de metalen pakking zitten elastomere dichtingen (ook wel rubberen dichtingen genoemd).


    Ik zie inmiddels ook een foto. Ik had vanmiddag op www.mgtf.be ook al wat foto's gezien. Als ik het goed begrijp is de elastomere dichting het zwakke punt van het gebeuren.

    Vandaar de update rond 2001
    Afbeelding

    en het design van LandRover besteedt daar ook voldoende aandacht aan
    Afbeelding
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » zo feb 19, 2006 6:39 pm

    Is een HGF bij een MY2000/TF auto minder gevoelig dan een MK1?
    Lotus Elise S2 111s
  • Demor
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3799
    GeregistreerdCOLON wo maart 24, 2004 8:10 pm
    WoonplaatsCOLON Boekel, Nederland
    CONTACTCOLON

    door Demor » zo feb 19, 2006 11:51 pm

    Waarvoor moet die HGF dan gevoelig zijn? :wink:
    K&N 57i & Shield|52mm TB|Magnecor|Clear indicators|Foggy's|Trophy splitter|Trophy Mesh|Shocker bushes|Powerflex compl rear kit|New Wood fascia|Wood & Alloy gearknob (ingekort)|MKII Armrest|Walnut leer/groene piping|Chrome kit interieur|badged wieldopjes|Black Hard-Top|Electric Boot Lid Release|3de remlicht|Key/blipper mod|MG-EHBO kit|Windowstoppers|RVS bolts|New paintjob|Boot tidy|Bagage tas open kap.
  • Brooklands
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 4388
    GeregistreerdCOLON wo jul 06, 2005 4:21 pm

    door Brooklands » zo feb 19, 2006 11:59 pm

    Demor schreefColonWaarvoor moet die HGF dan gevoelig zijn? :wink:


    Een HGF is gewoon altijd gevoelig. Zelf vandaag nog zo'n 150 km gereden met een echt MG gevoel. Een zalig gevoel. :lol:
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma feb 20, 2006 1:19 am

    Coen schreefColonIs een HGF bij een MY2000/TF auto minder gevoelig dan een MK1?

    Ik neem aan dat je een head gasket (HG) bedoelt ipv. een head gasket failure (HGF) ....
    't Blijft oppassen, maar de F en TF zijn blijven evolueren om de kans tot schade te beperken. De TF MY2005 kreeg de low level sensor van de fabriek uit mee. Dit is niet omdat men bij MG Rover van gadgets hield, maar dat men echt wel het risico op grote schade wil voorkomen (vooraleer een auto met 3jaar garantie moet hersteld worden op kosten van de fabrikant).
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)
  • Avatar gebruiker
    Coen
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 7748
    GeregistreerdCOLON vr jan 21, 2005 4:29 pm
    WoonplaatsCOLON Amsterdam

    door Coen » ma feb 20, 2006 1:08 pm

    Wat mijn vraag was is krijg je makkelijker een HGF bij een ouder model dan bij een nieuwe model.

    Is er al meer bekend van de Landrover gasket? Kan deze het probleem volledig tegenhouden?
    Lotus Elise S2 111s
  • Avatar gebruiker
    ErikB
    IT en Gallery / Forum administrator
    IT en Gallery / Forum administrator
    BerichtenCOLON 10759
    GeregistreerdCOLON do maart 25, 2004 2:10 am
    WoonplaatsCOLON Waasmunster, B
    CONTACTCOLON

    door ErikB » ma feb 20, 2006 2:52 pm

    Kijk Coen, het probleem van de blown head gaskets wordt op meerdere niveaus gespeeld:
    - de koppakking is fishy en/of er zijn wat minder leuke bewegingen in het blok (of blok tov. kop) waardoor de koppakking stuk gaat: betere koppakking lost dit probleem op (of zo goed als)
    - een koppakking gaat stuk als er ergens anders een component faalt en dat is perfect normaal. Rij je met een slecht werkend koelsysteem rond dan gaat je koppakking stuk. Landrover, vernieuwde pakking met steal dowels of de allereerste versie van de pakking: hij zal stuk gaan en dat is normaal.

    De koppakking gaat dus als maar minder stuk omdat de koppakking slecht is. De koppakking gaat nog steeds stuk door externe factoren, die we ook zoveel mogelijk willen uitschakelen. 't Is ook voor de tweede situatie dat een low coolant level sensor kit op tijd kan waarschuwen voor een naderende HGF.

    hth,
    MGF: Sportieve 1.8 MPi met wat extra (1998); Klassieke 1.8 VVC (bijna) full option (1997) officiële MGF Cup car
    More MG: Praktische MG ZT-T CDTi (2002), Oldtimer MG1100 met nood aan restauratie (1968), MG ZR160 Track toy under construction
    Daily: Jaguar F-Pace (2019), Opel Zafira 1.8 Elegance (2003)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 9 en 0 gasten