BUTTON_POST_REPLY 4 berichten Pagina 1 van 1
Tikkend geluid wanneer de motor draait
  • johnripke
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 16
    GeregistreerdCOLON wo jul 03, 2013 11:09 pm
    WoonplaatsCOLON Zwijndrecht, Nederland
    CONTACTCOLON

    Tikkend geluid wanneer de motor draait

    door johnripke » ma jul 29, 2013 11:02 am

    Sinds afgelopen weekend hoor ik een tikkend geluid wanneer de motor draait, klik op de link voor een geluidsfragment.

    Tikkend geluid

    Vloeistoffen en olie(5W30) zijn op peil
    Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
    MGF 2000 1.8i VVC - Anthracite
    MGF VVC Timeline
  • Avatar gebruiker
    Andros
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1601
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 8:17 pm
    WoonplaatsCOLON 't Stad

    Re: Tikkend geluid wanneer de motor draait

    door Andros » ma jul 29, 2013 12:41 pm

    Geen idee of het een oorzaak is maar waarom 5W30 eigenlijk? Ik dacht dat iedereen 10W40 semi syntetisch in onze K-blokjes giet...
    De nachtspotter!
  • johnripke
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 16
    GeregistreerdCOLON wo jul 03, 2013 11:09 pm
    WoonplaatsCOLON Zwijndrecht, Nederland
    CONTACTCOLON

    Re: Tikkend geluid wanneer de motor draait

    door johnripke » ma jul 29, 2013 11:01 pm

    Aanbevolen door garage, ook als ik via website kijk op kenteken geeft deze 5W30 aan.

    Er is verschil in viscositeit, 5W30 is vaak wat duurder.
    5w30 heeft bij lagere temperatuur sneller een smerende werking dan 10w40.
    MGF 2000 1.8i VVC - Anthracite
    MGF VVC Timeline
  • Bruno
    MGF.BE Beheerder
    MGF.BE Beheerder
    BerichtenCOLON 16480
    GeregistreerdCOLON vr jan 30, 2004 8:16 pm
    WoonplaatsCOLON "De Berg" , Belgie
    CONTACTCOLON

    Re: Tikkend geluid wanneer de motor draait

    door Bruno » ma jul 29, 2013 11:16 pm

    Tikken is allom gekend uiteraard :
    1 ) het kan een aantal oorzaken hebben, zoals hydraulische klepstoters : voeg hiervoor een goede flush toe aan de olie en doe een olieverversing. Ik gebruik hiervoor vol synthetische olie 10w40 en heb hier betere resultaten mee dan met eendere andere olie. Als iemand 5w30 aanraadt, moet dit wel een reden zijn die gestaaft kan worden, jammer genoeg heeft jouw garage houder dan wel kaas gegeten van golfjes diesel, maar dat hij een k engine zou kennen lijkt me sterk, zeker als ik lees dat hij dit type olie aanraadt.
    2 ) gebrek aan kopsmering bij langer stilstaan. Het wordt veroorzaakt doordat de olie is gezakt en er geen smering meer bovenaan is. De nokkenas slaat dan op de klepstoters en geeft EVEN een tikkend geluid. Het moet ook snel teug ophouden. Uiteraard zijn scherpe nokkenassen luidruchtiger dan oem varianten. :?:
    3 ) vvc mechanisme is lawaaierig (klokken). Dit kan duiden op een te laag olie niveau meestal.
    4 ) er zit een bougie los.

    Als het na een tijdje over gaat zou ik me er verder geen zorgen om maken, als het hierboven genoemde allemaal ok is.
    MG's :
    - VOLCANO MGF '180' VVC / - BRGMGTF135
    Non-MG's :
    - Mercedes CLA AMG line shooting break / - Mercedes Vito 113 CDI
    Racecars :

    - YELLOW MG ZR 190 / - WHITE MG ZR 190 VHPD Official cupracer / - YELLOW Rover114 Official cupracer EVO "Ex Cor Euser"/ - WHITE Rover 114 Official cupracer
BUTTON_POST_REPLY 4 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 16 en 0 gasten