BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1
schuivend geluid bij sturen
  • jppilot
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 12
    GeregistreerdCOLON do apr 05, 2012 12:59 pm
    WoonplaatsCOLON Woonplaats invullen aub

schuivend geluid bij sturen

door jppilot » za mei 18, 2013 8:40 pm

Goedenavond allen,

al maanden dit forum aan het volgen, echter heb ik nu toch echt jullie hulp nodig om er samen uit te komen : )

het betreft een MGF 1.8 uit 1996 met 153.000 km op de teller.

het probleem: sinds 1 a 2 weken/laatste 200 km, hoor ik bij het sturen een 'schuivend' geluid, vergelijkbaar met een geluid van 2 vellen karton die over elkaar schuiven. dit hoor ik zowel naar links als naar rechts. grotere stuuruitslag geeft een harder geluid. ook bij rechtuit rijden is het geluid, aanwezig zei het miniem. het geluid is niet continue: dat wil zeggen dat je het om de 0.5 seconden bijv. even hoort opspelen voor de 0.5 seconden erna en het zich op deze manier blijft afwisselen. Het geluid is niet hoorbaar wanneer de auto stilstaat en motor aan of uit maakt niet uit voor zowel stilstaand als rijdend. trillingen aan de auto zijn niet merkbaar, ook niet bij 100+ km/h.

reeds gedaan: bandenspanningen gecontroleerd en visuele controle op aanloopsporen rondom de wielen.

Wie o wie heeft een suggestie? :}}} komende donderdag moet hij zowiezo weer naar de APK dus zal vragen of ze daar wat opvalt wat hiermee te maken kan hebben.

Met mijn 20 jaar heb ik niet veel ervaring met auto's, maar tot nu toe ben ik er met de werkplaatsmanual altijd wel uitgekomen: (koppelingscylinders vervangen, handremkabel afstellen, dat soort simpele zaken.) hopelijk gaat dat dit keer ook lukken :)))
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

Re: schuivend geluid bij sturen

door Carl » za mei 18, 2013 11:03 pm

Ik gok op de spatschermen die vervormd of misgeplaatst zijn binnenin de wielkasten.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

Save nature ! Drive a GREEN car!
  • jppilot
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 12

door jppilot » zo mei 19, 2013 2:20 pm

Bedankt voor de reactie!

Zojuist de auto op de krik gezet om de voorwielen handmatig rond te draaien.
    conclusie: als ik het wiel draai hoor ik een schuivend geluid alsof je je handen over elkaar wrijft. het is niet continue maar met tussenpozen. Het geluid komt rond de remmen vandaan, links meer dan rechts maar dus wel voor beide wielen. Zelf zat ik te denken aan remblokken maar omdat het geluid met remmen niet toeneemt begin ik hierover te twijfelen. Iemand een idee?
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

door crazywolf » zo mei 19, 2013 5:26 pm

Lagers mischien? Is het schuren of meer gruizen? Als je draait belast je de lagers meer en maken ze dan nog wat extra lawaai

ps. ze kunnen ook geluid maken zonder speling te hebben
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • jppilot
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 12

door jppilot » zo mei 19, 2013 5:39 pm

inderdaad ook een goede mogelijkheid. alleen zo bizar dat allebei de voorwielen nu opeens geluid beginnen te maken.. schuren of gruizen.. moeilijk te zeggen en durf ik niet te gokken. Zojuist wat extremere remtesten uitgevoerd, 0 rare geluiden te merken. Dat het iets te maken heeft met de remmen sluit ik dus uit. Lagers blijven dan over. op de hand valt er geen beweging in het wiel te krijgen dus speling is er niet. Nogmaals raar dat het opeens bij beide wielen op begint te spelen. Benieuwd wat ze bij de APK keuring gaan vertellen.
    Zojuist de profieldiepte opgemeten van de banden, zit nog op de 4 mm terwijl ik het veel minder verwacht had :applaus: geld voor nieuwe banden kan dus nu evt. gebruikt worden om dit op te lossen :}}}

fuseekogels lijken me ook niet omdat deze er nog goed uit zien en het beschermkapje er ook nog op zit.
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    CONTACTCOLON

door Carl » ma mei 20, 2013 12:10 am

Als je het echt wil weten dan kan je de auto even opkrikken, wiel eraf halen en dan de twee boutjes van de remklauw aan de achterzijde van de hub verwijderen. Je kan dan de remklauw er zo afhalen.
    Als je nu je wiel draait en je hebt nog steeds dat geluid dan weet je wel 100% zeker dat het niets met de remmen heeft te maken, en dan mag je wel van een lagerprobleem uitgaan.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.

• jppilot
    MGF/TF First drive
    MGF/TF First drive
    BerichtenCOLON 12

door jppilot » ma mei 20, 2013 8:35 pm

vandaag wielen eraf gehaald, duidelijk lagers die aan vervanging toe zijn. even afwachten wat er bij de APK gezegd gaat worden, daarna tijd om er nieuwe lagers in te stoppen :)
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    CONTACTCOLON

door Carl » ma mei 20, 2013 11:16 pm

Beter tijdig vervangen, want als je iets te laat bent kan je de centrale as/wielnaaf niet meer herbruiken omdat de slijtage te ver is en je de assen zelf moet vervangen. Probleem is dat de wielnaven zelf niet meer erg vlot te krijgen zijn.

BUTTON_POST_REPLY 8 berichten Pagina 1 van 1