BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1
Coolant sensor out of range
  • Sergiosios
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 267
    GeregistreerdCOLON vr mei 13, 2011 7:45 pm
    WoonplaatsCOLON Heerlen

    Coolant sensor out of range

    door Sergiosios » ma apr 29, 2013 12:59 pm

    Even het forum en Google door gespit maar niet echt iets kunnen vinden.

    Afgelopen zondag hebben wij de ECU op fouten laten uitlezen.
    Stonden meerderen in maar voor het gemak is deze even gereset.

    De fout melding die bleef bestaat was: Coolant sensor out of range
    Is hier iemand bekend mee of weet dit probleem op te lossen?

    De auto start soms erg lastig zeker na een korte rit als je daarna verder wilt.
    In de eerste versnelling bij het geven van gas wilt hij dan ook nog wel eens uitvallen of beneden de 1000 touren blijven hangen.
    Nadat hij dan uit eindelijk vooruit komt schiet hij redelijk hoog in de touren en komt dan stotterend vooruit.
    Tevens ben ik ook van mening dat hij erg veel benzine verbruikt, en mijn uitlaat desondanks catalysator redelijk zwart is.

    Bougies/rotor-arm/verdelerkap/ en ignition kabels zijn pas allemaal vervangen.
    MGF 1.8mpi 1997 BRG 1997™
    Far from factory standard
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Coolant sensor out of range

    door BlackFox » ma apr 29, 2013 1:11 pm

    Watertemperatuursensor niet aangesloten, slecht contact, versleten/kapot, kabelbreuk?

    Als de ECU dan van de sensor de verkeerde waarde mee krijgt (vaak is dit dan -40°c), dan gaat hij de inspuiting daarop aanpassen en ga je dus veel te rijk bollen met alle gevolgen die je nu hebt.

    Wat geeft de koelvloeistofmeter op je dashboard aan?
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Sergiosios
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 267
    GeregistreerdCOLON vr mei 13, 2011 7:45 pm
    WoonplaatsCOLON Heerlen

    Re: Coolant sensor out of range

    door Sergiosios » ma apr 29, 2013 2:36 pm

    Koelvloeistof meter in het dashboard functioneert normaal. Kabelbreuk is uit te sluiten want hij geeft contact aan de ECU.(gemeten.) De sensor gaf wel een erg hoge waarde aan voor een koude motor (800).
    Heb hem verwisseld met een ander die gaf (900) aan.

    Ben zojuist opzoek naar de schakelaar voor de front cooling fan.
    MGF 1.8mpi 1997 BRG 1997™
    Far from factory standard
  • Avatar gebruiker
    hubertschilder
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 109
    GeregistreerdCOLON vr nov 30, 2012 10:05 am
    WoonplaatsCOLON Monnickendam

    Re: Coolant sensor out of range

    door hubertschilder » ma apr 29, 2013 4:32 pm

    als je de ecu hebt uitgelezen, wat gaf de ecu dan aan als watertemperatuur?

    je bedoelt met 800, 900 de ohm waarde van de sensor? klinkt als 35C sla het de zelfde ntc is van de iat.

    Als die inderdaad -40 aangeeft, moet het een los contact zijn, of het is de ecu zelf....
    MGF Trophy 160, nr 17/55, Trophy Black
    Cold airfeed, Custom IAT sensor, ZandF stage1&2, Flowed head, Race camshaft
  • Sergiosios
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 267
    GeregistreerdCOLON vr mei 13, 2011 7:45 pm
    WoonplaatsCOLON Heerlen

    Coolant sensor out of range

    door Sergiosios » ma apr 29, 2013 5:37 pm

    Toen de ECU werd uitgelezen was ik er zelf niet bij omdat ik moest werken. Maar de temperatuur was normaal werd mij verteld.

    Inderdaad 800 Ohm gemeten bij de oude sensor. Dit staat gelijk aan ongeveer 20grade
    Afbeelding

    Vervolgens heb ik hierna nog de zekering van de under bonnet cooling fan gezocht. Toen ik deze even later vond bleek deze kapot te zijn.
    Afbeelding
    Om zeker ervan te zijn dat hij niet gelijk weer zou knappen heb ik de moter laten draaien tot dat de front fan aan sprong en een minuut of 2 probleemloos laten lopen.

    Bij het laten lopen nog geconstateerd dat als ik gas geef erg veel roet en condens uit mijn uitlaat vliegt. Is dit normaal?
    Afbeelding

    Verder ben ik eens benieuwd of het probleem nu verholpen is en het imens hoge benzine gebruik afneemt.
    (Halve tank op 150km is veel te veel.)


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk 2
    MGF 1.8mpi 1997 BRG 1997™
    Far from factory standard
  • Avatar gebruiker
    BlackFox
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 2357
    GeregistreerdCOLON zo okt 04, 2009 12:18 pm
    WoonplaatsCOLON Maasmechelen, België

    Re: Coolant sensor out of range

    door BlackFox » ma apr 29, 2013 6:15 pm

    Had jij niet een manuele benzinedruk regelaar?
    Dat is uiteraard absoluut niet normaal, vooral niet als je nog een katalysator erin hebt zitten... die wordt er ook niet bepaald vrolijk van.

    Hoog verbruik, veel te rijk en die andere symptomen doen me ook wel aan een kapotte lambda sensor denken. Maar dat zou eveneens een foutmelding moeten geven dan. (hoewel ik momenteel met ongeveer dezelfde problemen kamp ook zonder foutmeldingen)
    1999 MGF 75th LE
    2001 Honda S2000
  • Rob
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1965
    GeregistreerdCOLON zo jan 10, 2010 6:39 pm
    WoonplaatsCOLON Sittard

    Re: Coolant sensor out of range

    door Rob » ma apr 29, 2013 8:08 pm

    Heb even niet de tijd om het topic goed door te lezen maar....
    Is dit niet je T sensor die samen met je lambda je mengsel regelt, dat verklaart je roet en benzine verbruik. Als het goed is heb je nu ook een hoge CO waarde
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Coolant sensor out of range

    door ttdesign6 » ma apr 29, 2013 9:08 pm

    150km op een halve tank is inderdaad belachelijk. Ik doe bijna het dubbele.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Sergiosios
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 267
    GeregistreerdCOLON vr mei 13, 2011 7:45 pm
    WoonplaatsCOLON Heerlen

    Coolant sensor out of range

    door Sergiosios » ma apr 29, 2013 9:11 pm

    @ blackfox. Die manuale benzine druk regelaar die ik had ligt eruit. Omdat het klokje door de hitte kapot gesmolten was.

    Lambdasensor zou een rol kunnen spelen. Maar deze is lastig om bij te komen. Zal eens zoeken of je de functionaliteit hiervan kunt testen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk 2
    MGF 1.8mpi 1997 BRG 1997™
    Far from factory standard
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Coolant sensor out of range

    door Tukker » ma apr 29, 2013 10:00 pm

    ttdesign6 schreefColon150km op een halve tank is inderdaad belachelijk. Ik doe bijna het dubbele.



    Vind 150 km op een volle tank ook te veel Tom. :wink:
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Sergiosios
    MGF/TF Die Hard
    MGF/TF Die Hard
    BerichtenCOLON 267
    GeregistreerdCOLON vr mei 13, 2011 7:45 pm
    WoonplaatsCOLON Heerlen

    Coolant sensor out of range

    door Sergiosios » wo mei 01, 2013 9:35 am

    Het rijgedrag is in elkgeval erop vooruit gegaan. Geen rare trekjes meer of problemen met starten. Mooi dat is opgelost!
    Wel las ik dat de fuse van de front cooler beter een 30 kan hebben want bij mij zat er standaard een 20 in. Dus preventief even wijzigen.

    Nu even nog het euvel van de roet en verbruik op pijl krijgen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk 2
    MGF 1.8mpi 1997 BRG 1997™
    Far from factory standard
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    Re: Coolant sensor out of range

    door crazywolf » wo mei 01, 2013 11:26 am

    Als je rijgedrag erop verbeterd is door de temp sensor dan zal je verbruik en roet ook wel beter zijn.
    Verbruik zou je direct moeten merken de roet kan wel even duren want je cat zal wel goed vuil zijn nu, maar moet toch ook weg zijn na een 500km ofzo.

    Verwondert me dat je er trouwens mee kon rijden, had je auto (met je vader?) even voor me tijdens de rit na de tussenstop... Jezus wat een zwarte rook (teveel benzine gewoon dus). Hij moest echt veel met het gas spelen voor hem aan de praat te houden :whistle)
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
BUTTON_POST_REPLY 12 berichten Pagina 1 van 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten