BUTTON_POST_REPLY 135 berichten
Wegligging en nog eens wegligging
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Wegligging en nog eens wegligging

    door Carl » ma apr 08, 2013 10:29 pm

    Toen ik m'n F een half jaar had was er duidelijk werk aan de winkel op het gebied van wegligging.

    Na veel oplossingen en eliminaties is er al veel verbeterd.
    Nochtans heb ik nog altijd een erg fout gevoel bij oneffenheden in de weg. De minste spoorvorming geeft het resultaat of er 200 km/u zijwind staat, gladde baan geeft meestal geen problemen.

    Wat zijn jullie ervaringen met spoorvorming op de autostrade? De trajecten die ik bedoel doe ik ook regelmatig met de daily, en daar wordt ik de problemen niet gewaar.

    Voor de Nederlanders : dit fenomen kennen jullie niet echt, bij jullie liggen de grachten aan weerskanten van de baan, ik bedoel met spoorvorming de twee "grachten" op maat van de spoorbreedte van een flinke vrachtwagen in België.
    Sommige stukken hier in Antwerpen hebben er overdreven last van en er zijn plaatsen waar er een verschil is van minstens 5 cm tussen de "gracht" en het midden van de baan.
    Laatst bijgewerkt door 1 op Carl, in totaal 0 keer bewerkt.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    camiel456
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1478
    GeregistreerdCOLON zo jan 06, 2013 4:34 pm
    WoonplaatsCOLON Nijmegen

    Wegligging en nog eens wegligging

    door camiel456 » ma apr 08, 2013 10:37 pm

    Nou carl dat hebben wij soms ook op onze wegen hoor! Maar wel in mindere maten als jullie ja.

    Mijn Trophy trekt alle kanten op als ik in jullie spoor vorming rijdt hoor, ligt niet aan jou.
    - Mini Cooper S R56

    (A.K.A. Koos MG Loos....)
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: Wegligging en nog eens wegligging

    door Carl » ma apr 08, 2013 10:40 pm

    Jullie hebben dat dus ook !

    Da's een hele opluchting, want dat betekent dat er misschien helemaal niet zoveel fout is aan m'n wegligging.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    camiel456
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1478
    GeregistreerdCOLON zo jan 06, 2013 4:34 pm
    WoonplaatsCOLON Nijmegen

    Wegligging en nog eens wegligging

    door camiel456 » ma apr 08, 2013 11:01 pm

    Met brede banden heb je er sneller last van als met smalle banden geloof ik.
    Maarja we gaan natuurlijk geen smalle bandjes eronder leggen he!

    Dus gewoon hard genoeg rijdt zodat je op de linkerbaan blijft. Meestal is daar geen spoorvorming ;p
    - Mini Cooper S R56

    (A.K.A. Koos MG Loos....)
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Wegligging en nog eens wegligging

    door ttdesign6 » ma apr 08, 2013 11:42 pm

    Bij mij is het probleem voor 95% verdwenen toen ik van 215 rondom naar 195 ging. Voorheen had ik ook overdreven last van die spoorvorming en inderdaad al zeker als ik weer eens naar Bruno of zo op weg was.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • crazywolf
    MGF/TF Junkie
    MGF/TF Junkie
    BerichtenCOLON 697
    GeregistreerdCOLON ma dec 14, 2009 7:29 pm
    WoonplaatsCOLON Houthalen

    Re: Wegligging en nog eens wegligging

    door crazywolf » di apr 09, 2013 12:06 am

    Is inderdaad best normaal in de F.

    Trophy of KH spliter vooraan helpt er wel bij.. mijn trophy tegenover mijn F is een groot verschil zelf merkbaar rond 120 HARD merkbaar bij pakweg 160-170 :D
    Banden vooraan zo small mogelijk houden helpt ook de wagen is namelijk veel te licht vooraan.

    Ja kan ook je wieluitlijning laten aanpassen voor dit wat tegen te gaan door ze wat negatiever te laten zetten als nomaal op de voorkant maar dan moet je de banden in het oog houden.
    MGF 160 Trophy Blue
    -421 Piper Header
    -Custom Decat
    -Custom CAI (Paint Bucket Edition)
    -Bastuck sport exhaust
    -White Trophy Alloy Wheels
    -K&N 57i
    -Lowering pins
    CLASSIC MINI (Dark metallic grey)
    -Full Rebuild in progress
  • Cagivist
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 198
    GeregistreerdCOLON di apr 27, 2010 6:32 am
    WoonplaatsCOLON Groot-Bijgaarden / Vl-brabant (België)

    Re: Wegligging en nog eens wegligging

    door Cagivist » di apr 09, 2013 7:34 am

    Heb dat gevoel ook steeds carl en ik heb ook al veel veranderd( wat wegligging betreft). Op de kleine baantjes gaat het goed , eens de autostrade heb ik er ook nooit een 100% goed gevoel bij.
    Al zeker niet als ge een afrit neemt met scherpe bocht, met hier en daar een bultje in :?
    En toch ik rijd er graag mee en steeds met de :D
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Wegligging en nog eens wegligging

    door ttdesign6 » di apr 09, 2013 9:28 am

    crazywolf schreefColon de wagen is namelijk veel te licht vooraan.


    Werkelijk alles wat ik enigszins nodig heb voor de F onderweg heb ik als een puzzel in de voorbak gelegd. Zo liggen er samen met het reservewiel toch nog wat extra kilotjes voorin.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: Wegligging en nog eens wegligging

    door Carl » di apr 09, 2013 11:45 am

    195's vooraan en een Trophy spoiler, daar is geen verbetering meer mogelijk.

    Meer gewicht vooraan leggen is een goed plan, de krik en wat kleine prullen zijn nog een optie.

    Verhuizen uit België en dan zeker weg van Antwerpen zijn al iets minder een optie, maar blijkbaar de enige goede oplossing, zucht!

    Op zich is het écht een opluchting te weten dat jullie er ook wel wat last van hebben, het is echt bizar dat de wegligging op kleine baantjes (tegen relatief lagere snelheden) perfect is en op de snelweg niet zo fijn.
    De aerodynamica van de F is dus blijkbaar toch een zeer puntje.
    Hopelijk is er nog een kleine verbetering met de ingewerkte spoiler van de TF klep, hoewel dat enkel achteraan merkbaar zou mogen zijn.
    Moet binnenkort ook een nieuwe accu kopen, ga dus zeker voor het zwaarste exemplaar.
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
  • Avatar gebruiker
    Marcel Smeets
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 176
    GeregistreerdCOLON do sep 15, 2011 12:41 am
    WoonplaatsCOLON Landgraaf

    Re: Wegligging en nog eens wegligging

    door Marcel Smeets » di apr 09, 2013 1:11 pm

    Als je de auto gewoon eens goed laat uitlijnen op een moderne brug moet dit gewoon verholpen zijn.
    Dit was bij mijn MGF ook op deze manier verholpen en dan heb ik nog 215 ers rondom en heb hier geen problemen meer mee
    Meet de juiste hoogte van de vering op voor je gaat uitlijnen en hou deze hoogte dan altijd aan.
    De wielen worden namelijk op die huidige stand uitgelijnt en je moet die waarde aanhouden.
    Zakt de hoogte van je vering iets dan kloppen de waardes van de uitlijning ook niet meer.
    Pomp je de vering weer op de hoogte tijdens het uitlijnen dan is ook deze uitlijning weer optimaal.
    Marcel Smeets MGF MKII 2001 Land Rover freelander 4WD MG ZR 105 geel
    Mgf MKII 2001 solar red, leder zwart interieur, airco, MGF 16" VSpoke velgen, ap 4 pot remmen,Geplaatst: wo jan 25, 2012 4:19 pm velgen met 215 / 40 rondom,hardtop,radio/cd/navi rvs jan speet uitlaat
    52mm trottle met kn filter,lederenbekleding hardtop,heldere achterlichten,
    middenconsole in kleur van auto ,middentunnel rood leder,
  • Avatar gebruiker
    Tukker
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3057
    GeregistreerdCOLON wo okt 17, 2007 10:29 pm
    WoonplaatsCOLON Nijverdal NL
    CONTACTCOLON

    Re: Wegligging en nog eens wegligging

    door Tukker » di apr 09, 2013 3:31 pm

    Ik rij net als Marcel rondom 215 en heb deze problemen alleen bij diepe vaargeulen.

    De uitlijning is hier van groot belang, de spoorbreedte maakt dat de auto op het randje van de geul rijd en er altijd uit wil klimmen.
    De uitlijning zoals hier op het forum werken voor mij perfect. (samen met powerflex uiteraard)
    goodgoan Tom

    [b]Toyota Prius dark gray, Audi TT 2.0 roadster dark gray (mk2)
  • Avatar gebruiker
    ttdesign6
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 6794
    GeregistreerdCOLON zo nov 01, 2009 5:37 pm
    WoonplaatsCOLON Oirsbeek

    Re: Wegligging en nog eens wegligging

    door ttdesign6 » di apr 09, 2013 3:58 pm

    Dezelfde hoogte aanhouden is sowieso al geen optie daar deze constant veranderd. Je lijnt je auto uit als deze op een bepaalde hoogte staat, maar de hoogte van de auto veranderd constant dus blijft het dan ook wel goed?

    Enkel uitlijnen is toch imo echt niet wat er voor zorgt dat de auto ophoudt met zweven. Ik heb er zelf erg veel last van bij hogere snelheden, alleen zal dat komen omdat hij er bijna 2 ton op heeft zitten en hier en daar eens wat vervangen moet worden. Wellicht ook een puntje voor hier:

    Wat zijn de voornaamste punten om aan te pakken als de auto vooraan erg zweverig aanvoelt? Zo ook in het stuur zelf.
    Mijn garage telt 1050 plaatsen...

    MG TF 135

    Flying Dutchman
  • Avatar gebruiker
    camiel456
    MGF/TF Goeroe
    MGF/TF Goeroe
    BerichtenCOLON 1478
    GeregistreerdCOLON zo jan 06, 2013 4:34 pm
    WoonplaatsCOLON Nijmegen

    Re: Wegligging en nog eens wegligging

    door camiel456 » di apr 09, 2013 4:21 pm

    ttdesign6 schreefColon Wat zijn de voornaamste punten om aan te pakken als de auto vooraan erg zweverig aanvoelt? Zo ook in het stuur zelf.



    De hele auto :devil-(
    - Mini Cooper S R56

    (A.K.A. Koos MG Loos....)
  • pablo_o2
    MGF/TF Enthousiast
    MGF/TF Enthousiast
    BerichtenCOLON 110
    GeregistreerdCOLON vr jan 07, 2011 3:25 pm
    WoonplaatsCOLON Zoersel, België

    Re: Wegligging en nog eens wegligging

    door pablo_o2 » di apr 09, 2013 5:05 pm

    Ik leg vooraan steeds extra ballast. Ik denk een kilo of 30 in de vorm van loodblokken, vermits ik geen reserve wiel heb maar een spuitbus. Ik doe dit ook omdat ik bij de veringtest niet slaagde vorige controlebeurt. Ik had toen juist nieuwe Toyo's erop liggen. Een beetje lucht uit de banden en wat lood en toen deed ie het wel.
    2002 Mgf Trophy
  • Avatar gebruiker
    Carl
    Doctor in the MGF/TF
    Doctor in the MGF/TF
    BerichtenCOLON 3916
    GeregistreerdCOLON vr aug 31, 2007 11:06 am
    WoonplaatsCOLON Deurne (Antwerpen)-België
    CONTACTCOLON

    Re: Wegligging en nog eens wegligging

    door Carl » di apr 09, 2013 6:20 pm

    Ik heb volgende dingen in de volgorde die meest resultaat hebben gehad tot nu toe:

    Trophy Spoiler
    - Hoogte op druk geregeld, en niet voor de looks gegaan
    - Perfecte uitlijning met laserbank én MGF georienteerde uitlijner.
    - 195 banden vooraan
    - Powerflex bussen
    - TF stuurhuis

    To do zijn dan nog:
    - gewicht vooraan plaatsen (deze week nog)
    - Subframe vooraan vervangen wegens mogelijke vervorming (waarschijnlijk ooit eens)
    - Subframe achteraan vervangen wegens mogelijke vervorming (onwaarschijnlijk dat dit direct gaat gebeuren)
    - Verhuizen uit België (hypothetisch)
    MGF 1999 1.8iVVC LHD pearlescent British Racing Green 75th anniversary multi-spoke wheels, 75th edition, no LE ! mods: white front indicators, cat bypass , 150 BHP, TF steering Rack, Green/black leather interior.
    MGF 1996 1.8iVVC RHD Metallic British Racing Green . VVC velgen, NO mods.
    todo: genoeg voor de volgende jaren .

    Save nature ! Drive a GREEN car!
BUTTON_POST_REPLY 135 berichten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 11 en 0 gasten