Gydotron schreefColonIs het gewone koelwater "kouder" na de radiator in plaats van waterloze koelvloeistof? Krijgt de motor op die manier dan iets "warmere" koelvloeistof in de terug weg en zodoende minder koeling bij bv zwaardere belasting?
Als je er even vanuitgaat dat er een constante hoeveelheid warmte door de radiator wordt afgegeven dan zou de evans vloeistof een (veel)lagere temperatuur hebben bij het verlaten van de radiator. (als de warmte capaciteit erg verschillend zou zijn)
Nu is het wel zo dat bij lagere temperatuursgradient de radiator minder efficiënt wordt, dus zo'n geweldig verschil zal er dus niet zijn.
Verder geredeneerd : indien je de motor stevig belast dan zal de temperatuur van de vloeistof die de motor verlaat dus wel sneller oplopen, waardoor de radiator ook weer iets beter presteert, maar op het gebied van maximale prestatie vermoedelijk sneller zal opgeven, waardoor de temperatuur sneller nog hoger zal oplopen.
Het gevolg zal zijn dat de motor bij hoge belasting op een hogere werktemperatuur uitkomt, erg nadelig voor de olie. Mij lijkt het dat een oliekoeler aangewezen wordt dan.
@ stefke : door het hogere kookpunt is er bijna geen drukopbouw bij warme vloeistof, en dus sterk verminderd gevaar voor scheurende darmen. Ook lekken de radiatoren gaan door de mindere druk minder snel een probleem geven.






